Avatar billede claus_w Nybegynder
10. juni 2002 - 12:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

zoom, mask og fade

Hej eksperten

I forbindelse med en fremlæggelse af et eksamensprojekt skal jeg på computeren vise to screenshots, ved siden af hinanden. En for en korrekt sidevisning og en for en ukorrekt (I en gammel browser). Der skal så zoomes ind på hver af de fundende problemer hvorefter resten af siden foruden der hvor problemet er placeret skal fade væk således at fokus bliver lagt på problemet.

Jeg har ingen erfaring med noget af dette og håber på at kunne få lidt hjælp herfra.

Zoom, foregår det ved at forstørre billederne?

hvordan får jeg adskildt de to screenshots så de ikke kommer til at overlappe hinanden ?

..og hvordan fader jeg det irrelevante væk ?

På forhånd tak..
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. juni 2002 - 12:15 #1
Har du ikke fået undervisning i Flash af en kompetent lærer?

/per
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
10. juni 2002 - 12:19 #2
Per, det er jo ikke sikkert at Claus har haft nogen undervisning i Flash.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. juni 2002 - 12:22 #3
pixelpaw, så kan det undre mig at han får den pågældende opgave i forbindelse med et eksamensprojekt.

/per
Avatar billede claus_w Nybegynder
10. juni 2002 - 12:29 #4
hoejrup: nej, jeg har ingen undervisning fået, jeg har valgt at fremvise browserkompatibilitets problemerne med projektets hjemmeside sådan.
Avatar billede claus_w Nybegynder
10. juni 2002 - 12:33 #5
men nej, det er ikke nogen nødvendighed for mit projekt men det ville da være en lækker lille detalje. Men kan vi holde os til mit spørgsmål ?
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
10. juni 2002 - 12:33 #6
Bruger du Flash 5 eller MX.

For at få elementer til at fade væk, kan du lave det som en motion tween.
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
10. juni 2002 - 12:33 #7
"Bruger du Flash 5 eller MX" var et spørgsmål... ?
Avatar billede claus_w Nybegynder
10. juni 2002 - 12:41 #8
bruger MX..

motion tween, ja.. men når jeg skal beholde noget af det.. forestil dig eksperten.dk. Der bliver zoomet ind på EKSPERTEN-logoet og alt andet end EKSPERTEN-logoet bliver utydeligt
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. juni 2002 - 13:00 #9
Du bliver nød til at lave en niveau forskudt Filter>Blur>Gaussian Bleur i photostop på baggrunden, og sætte forskydningen ind i et mc.
Derefter sætter du en stop(); i starten af dit mc.

Der findes nemlig ikke en bleur metode i Flash.

Til zoom skal du anvende _xscale og _yscale på et mc.

zoom = 100;
// start position
_root.mcInstanceNavn._x = 100;
_root.mcInstanceNavn._y = 110;
// zoom til 200 pct.
for (i=1 ; i< 5 ; i++) {
  zoom += 20;
  _root.mcInstanceNavn._xscale = zoom;
  _root.mcInstanceNavn._yscale = zoom;
}

/per
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
10. juni 2002 - 13:03 #10
du skal putte dine forskellige objekter ind i forskellige movieclips, og så lave dine motion tween derinde
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. juni 2002 - 13:54 #11
Jeg har testet min metode, og den virker ikke særlig godt i flash. Hellere ikke med en timer funktion. Så du skal gøre som pixelpaw har forklaret.

/per
Avatar billede claus_w Nybegynder
12. juni 2002 - 12:02 #12
I skal have tak for hjælpen.. Jeg må indrømme jeg ik rigtig brugte nogle af jeres forslag.. Det var ikke så svært alligevel, håbede bare der var en nemmere metode end den jeg valgte..

Men jeg fik et 11-tal for projektet så det er jo godt nok :)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
12. juni 2002 - 12:32 #13
Tillykke! :o)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. juni 2002 - 13:39 #14
Tillykke! :o)

/per
Avatar billede claus_w Nybegynder
12. juni 2002 - 13:47 #15
jo, tark :)