Avatar billede renis Nybegynder
03. august 2000 - 06:40 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Videoredigering

Jeg skal købe et video redigeringsprogram, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe.

Jeg ville gerne kunne optage over til videoen fra pcen, samt kunne brænde filmen ned på en cd efter den er redigeret.

Er der nogen der kan anbefale nogen gode programmer / indstikkort til ca. kr. 2000-2500 ??

Point ville blive fordelt ligeligt mellem svarene.
Avatar billede roslev Nybegynder
03. august 2000 - 09:26 #1
Hvilken computer har du?
Clockfrekvensen er nemlig en vigtig ting: Jeg har en PIII-733 og med den kan jeg grabbe video i 640x480, 30 fps og real-time encode til højkvalitets MPEGII med programmet Cyberlink PowerVCR2 og et TV-kort.
Hvis din computer er væsenligt langsommere skal du nok ha\' et hardware-grabber kort for at få en fornuftig opløsning of farvedybde - og så slipper du nok ikke med kr. 2.500,-......
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. august 2000 - 17:31 #2
Jeg har selv et Geforce fra asus, og det kan oxo grabbe, der medfølger et par faktisk ganske glimrende videoredi. progs, men jeg vil da helt klart foreslå at du får dig Adobe
Premiere, det er helt klart for suverent (har det selv)
Avatar billede renis Nybegynder
04. august 2000 - 12:21 #3
Jeg har en Celeron 466 Mhz med 256MB Ram og 18,1 GB SCSI HD med 4 MB Chace, som køre på en Adaptec 2940U2W SCSI Controller - De programmer/kort i skriver om der kender jeg slet ikke, Hvad er det og ved i hvad det koster ?

Jeg har kigget på Studio DC10 og Intro DV, se på følgende link http://home.worldonline.dk/~data2000

Har i evt. nogen link, så jeg kan se på jeres forslag. Jeg sætter lidt flere point på
Avatar billede roslev Nybegynder
04. august 2000 - 17:36 #4
IntroDV er vel kun interessant hvis du har et DV-kamera med FireWire/I-link/IEEE-1394.
Hvilket videokamera har du?
Avatar billede fido82 Nybegynder
04. august 2000 - 20:47 #5
det er da helt klart for fedt med digikamera, jeg har selv et, og kan optagge i meget god kvalitet, og hvis du har S-VHS, kan du udnytte det direkte på Geforce korrrtet!!!
Avatar billede renis Nybegynder
04. august 2000 - 21:08 #6
Roslev.: Jeg har et JVC GR-DVL-9500, som har DV Udgang, men ikke DV indgang - Men jeg har lige snakket med forhandleren og han siger at man kan købe en box, så der er muligt at spille filmen tilbage til bånden.

Jeg kan ikke  lige se fordelen i at investere 1.500,00 i denne boks, hvis man kan overspille fra pc til vhs eller s-vhs.

Fido82.: Kan man overspille fra geforce til vhs ?  Hvad hedder det geforce fra asus og er det kun til videoredigering eller er det også tv-kort ???
Avatar billede fido82 Nybegynder
05. august 2000 - 17:09 #7
det er et monster grafik kort, med TV-in, og TV-out, det jeg har, er asus v6600 deluxe, for billigste pris, tjek www.edbpriser.dk
Avatar billede renis Nybegynder
05. august 2000 - 18:20 #8
Fido82.:  Følger der video redigerings software med til det grafikkort og kan man bruge dv udgangen på kameraet
Avatar billede fido82 Nybegynder
05. august 2000 - 18:27 #9
der følger software med, der er enda to programmer med, og de er ganske udemærkede, og jeg kan ihvertfald bruge DV på  mit!!!!
Avatar billede hackmann Nybegynder
09. august 2000 - 15:09 #10
Hvad er det for en gang ævl.... Der er da ikke DV indgang på et v6600 kort....

Det du burde få dig, er et dedikeret videograbberkort, sammen med et godt lydkort, f.eks. et Pinnacle Studio DC10+ ( http://www.pinnaclesys.de/uk/product.asp?product_id=110 )og et soundblaster live! lydkort...  DC10+ koster under 2000,-
Jeg har selv kørt med DC10+ i lang tid, hvor jeg har lavet semi-proff. redigering til web, cdi, (s-)Vhs m.m. på en pentium II 233 mhz m. 256 mb ram og 18 gb. scsi harddisk på en 2940 controller, uden problemer.... DC10+ kortet har den store fordel frem for Tv-in/out kort, at den har onboard komprimering, så det belaster ikke din maskine nært så meget, og kvaliteten er MEGET bedre + at det fylder meget mnde på din harddisk.

DC10+ kortet har både Composite video og S-Video ind og ud, så du kan tilkoble både almindelige og S-VHS videomaskiner, og selvf. dit kamera....

Jeg er for nyligt skiftet til Pinnacle DV500 som har både DV og composite/S-Video ind/udgang.... Det er et GENIALT Kort, men man skal også lægge ca. 7500,- (højre arm) før man får det med hjem....

Mht. Software er det, der følger med DC10+ kortet faktisk ret godt til hjemmeproduktioner.... men det har dog et par ting, som man bliver irriteret over når man begynder at arbejde lidt mere proff. med det. (bl.a. kan det ikke lave cromakeying, og der er ikke mulighed for plugins med andre overgange/effekter m.m.) Så mit forslag er (som andre også har skrevet) at investere i Adobe Premiere, som virkelig er Programmet til videoredigering....  Du kan evt. nøjes med en gammel version 4.2, som man kan købe brugt til billige penge (eller få en piratkopi, nej det sagde jeg ikke :-))

Held og lykke med det !!

-Og spørg endelig, hvis der er mere jeg kan hjælpe med..... jeg har arbejdet med videoredigering i en del år (både proffessionelt og som hobby), og prøvet et utal af kort, så jeg ved da lidt om det...

Mvh. Simon
Avatar billede fido82 Nybegynder
09. august 2000 - 19:41 #11
gu kan jeg da det!!!
Avatar billede hackmann Nybegynder
09. august 2000 - 23:17 #12
Fido82:
Nej du har ej....

Der er IKKE DV indgang i et v6600 kort....

Hvis du ikke mener jeg har ret, er det fordi du ikke ved noget om det... (Med al respekt).

V6600 kortet har en composite og en s-video indgang...

Du kan godt slutte din DV camcorder til en s-vhs eller composite indgang, men du får ikke de muligheder (og helt den samme kvalitet) som en rigtig DV-indgang....

Vi kan godt tage et væddemål :-))

Mvh. Simon
Avatar billede fido82 Nybegynder
11. august 2000 - 21:46 #13
hvor meget har du råd til at tabe, hvis man er lidt fiks på fingrene, er det ikke noget prob at montere et ekstra stik på kortet,.

Ik har forsand på det, bah, den kan du godt pakke sammen igen!!!

Avatar billede hackmann Nybegynder
12. august 2000 - 00:20 #14
fido82
Hvad fabler du om ??
-sætte et ekstra stik på kortet ??

Jamen, hvis der ikke er nogen controller for DV, kan man da ikke bare sætte et ekstra stik på... Så skal man jo til at lave daughterboard med controller-IC og custom-drivers, og det er nok ikke ligefrem trivielt.... -Men det er måske en smal sag for dig.... i så fald vil jeg da gerne betale en hund for sådan et add-on.... :-)

Er du egentlig klar over hvad DV er, i forhold til S-Video og Composite ??

Mvh. Simon

Avatar billede fido82 Nybegynder
12. august 2000 - 00:29 #15
ja jeg er, og tro mig, det  var heller ik billigt at købe delene hjem til deet!!!
Avatar billede hackmann Nybegynder
12. august 2000 - 00:45 #16
OOOKAY.....

Nu begynder det her at lyde spændende.... Du har simpelthen modificeret et v6600 Kort til at have Dv/Firewire/IEEE-1394 port ?!?

-Er det noget du har et diagram over, og hvordan har du gjort mht. drivere ??

Mvh. Simon
Avatar billede renis Nybegynder
13. august 2000 - 14:18 #17
Hej igen, jeg holdt lige lidt ferie, derfor har jeg ikke fået svaret jer endnu..

Tjek følgende link.
www.skandinavisk-import.synonym.dk

Der er jeg blevet anbefalet at købe IntroDV istedet for Studio DC-10.

Hvad siger i til det.
Avatar billede hackmann Nybegynder
13. august 2000 - 15:44 #18
Jeg har ikke prøvet IntroDV kortet, men jeg har lige siddet og læst lidt om det på nettet...  Det er jo et rent DV kort, hvilket vi sige at du, for at få spillet videoen ud på vhs/s-Vhs, skal have den der boks til dit videokamera (dv-widget), der gør det muligt at spille DV ind i kameraet igen.... DVS. Mere arbejde, og bøvl.... :-)
Hvis du VIL have et rent DV-kort, vil jeg klart anbefale Pinnacles StudioDV, der ovenikøbet er billigere end introdv.... Pinnacles produkter er i mine øjne ret geniale... De er klart de mest brugervenlige og nemmest at bruge.... Jeg har haft StodioDV hjemme til test engang, og jeg var meget imponeret... Så skal det være rent DV, Så køb StudioDV :-))

Men ellers ville jeg stadig foreslå dig DC-10+... Det er altså bare et genialt kort, og så kan du grabbe fra alle mulige kilder... Vhs maskiner, S-Vhs maskiner, parabolmodager, whatever, og selvf. også fra S-Video udgangen på dit DV-Kamera... -O kvaliteten er ikke så meget ringere end DV-kortene, at du vil kunne se forskel, når det kommer ud på VHS/S-VHS.....

Mvh. Simon
Avatar billede renis Nybegynder
13. august 2000 - 19:30 #19
Jeg takker for jeres indlæg og har besluttet mig for at købe Studio DC-10+.

Jeg modtager gerne flere komentare og håber at der generalt kommer mere gang i debaten omkring digitale medier.
Avatar billede renis Nybegynder
14. august 2000 - 22:49 #20
Sidste gang - Jeg er blevet tilbudt et Miro Studio DC-20 uåbnet fra 1996 til kr. 500,00
Er det vær at købe ?????

Kan man køre Adobe Premiere 5.1 på Studio DC-10+ ?

Er det Adobe Premiere der er afbilledet på følgende link..: http://www.pinnaclesys.de/uk/upgrade/
Avatar billede renis Nybegynder
14. august 2000 - 22:50 #21
Fra linket vælges DC-20 og derefter ind på videoeditering
Avatar billede hackmann Nybegynder
14. august 2000 - 23:55 #22
Det lyder som en ganske god handel på DC-20 kortet.... Jeg har kun prøvet den der hedder DC20+, og jeg må indrømme at jeg ikke aner hvad forskellen er på det to udgaver... Men jeg har kigget lidt på nettet (se evt. http://www.contour.gil.com.au/multimedia/mirodc20.htm ) og jeg kan ikke umiddelbart se den store forskel i specifikationer på de to kort, så jeg formoder at dc20+ bare har været en opdateret udgave af dc20.... Jeg kan klart anbefale dc20(+) kortet... jeg har haft meget gode erfaringer med det mht. kvalitet.... dog havde jeg lidt problemer med at installere det, men det kan ligesågodt være min/min computers fejl...

Det ser ud til at der er bundlet en begrænset udgave af adobe premiere med kortet... Det kan jo give dig en mulighed for at snuse lidt til programmet, inden du evt. investerer i en fuld version....
Du kan se mere om Adobe Premiere på denne side:
http://www.adobe.com/products/premiere/main.html

Og ja.... man kan godt køre Premiere med et dc10+ kort.... og selvfølgelig også med dc20\'eren.... Premiere kan stort set køre med alt hvad der kan køre under win3.11 og nyere :-))