Avatar billede jesperw Nybegynder
08. juni 2002 - 14:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål omkring IP og fjernadministration over LAN

Har 2 pc'er. De er begge forbundet til en switch, der så sidder i forbindelse til mit kabelmodem. Jeg ville gerne have VNC op og køre på de 2 maskiner (så jeg slipper for en skærm på min serveren, der også står i et andet rum) men jeg kan kun få det til at virke over internettet, og det er jo ikke optimalt, når de alligevel er forbundet over LAN.
De eneste ip'er jeg har er dem jeg får tildelt af TDC. Kan man ikke til føje en form for "intern ip (LAN)"??

Bud på andre og bedre programmer end VNC er også velkomne :)
Ved godt xp kan noget virtual desktop hallø, men er "modstander" af XP, så det er udelukket ;)
Ren og skær windows 2k Pro.

Håber der er en fessor derude i det danske sommerland der kan hjælpe.

Mvh Jesper Wolff
Avatar billede hathor Nybegynder
08. juni 2002 - 14:23 #1
Du kan evt. tilføje en ekstra ip protokol på hver maskine og give den ene 192.168.0.1 og den anden 192.128.0.2 ..

Så burde den ged være barberet
Avatar billede hathor Nybegynder
08. juni 2002 - 14:23 #2
det er naturligvis ikke 128, men 168 den anden skal have, nøjagtig som den første.
Avatar billede smiske Nybegynder
08. juni 2002 - 14:31 #3
Hvis du vil bruge VNC over lokalnet kan du nøjes med at skrive navnet på den computer du vil styre.  Du behøves altså ikke skrive dit interne IP, men istedet nøjes med at skrive navnet på den computer du vil fjernstyre.

Af andre programmer kan anbefales "NetOp", også en super program, bedre end VNC idet NetOp kører stort set uden forsinkelser.  Men ak, det er ikek gratis :o(

//Henrik
Avatar billede thomashove Nybegynder
08. juni 2002 - 14:48 #4
hathor --> kan man godt kører med 2 ip-protokoller, jeg synes kun jeg får lov til at installere én - medmindre man har to netkort...

jesperw --> kan dine pc'ere overhovedet se hinanden ??? hvis du har fået tildelt ipnumre af TDC som ikke ligger i samme net så kan de ikke og du kan heller ikke umiddelbart bruge VNC. Du kan dog installere IPX protokollen på begge maskiner så kan de ihvertfald finde hinanden, men jeg kan ikke huske om VNC kan kører over IPX.... Ellers burde du måske overveje en netværksløsning med en Router istedet for en switch
Avatar billede hathor Nybegynder
08. juni 2002 - 14:51 #5
thomashove ..

Øh .. nu kan jeg ikke lige huske ... men jeg mener da man kan ..
Avatar billede jesperw Nybegynder
08. juni 2002 - 15:15 #6
De kan fint se hinanden over lan.
Det jeg mente med at jeg kun har de ip'er TDC har tildelt mig er at når jeg bruger ipconfig får jeg kun een ip frem.
Smiske> det med at skrive navnet på computeren virker ikke. Kun ip'en
men jeg vil lige prøve at kigge nærmere på "NetOp"

Lader tråden køre videre, da det med 2 ip'er lyder interessant.

Mvh
Jesper Wolff
Avatar billede thomashove Nybegynder
08. juni 2002 - 15:29 #7
Netop koster penge men du kan tjekke deres hjemmeside på www.danware.com

jeg forstår ikke helt hvad der foregår her.. du siger at de kan se hinanden over Lan - ergo burde du også kunne tilgå dem via navnet i VNC. Hvilke Ip-numre har de ???
Avatar billede smiske Nybegynder
08. juni 2002 - 15:40 #8
Jeg ved med 100% sikkerhed at VNC sagtens kan fungere via navne.  Sådan bruger jeg mit :o)
Check at du har TCP protokollen installeret (behøves ikke andre)
Begge computere er i samme arbejdsgruppe
IP numrene passer (Samme segement, for eksempel 192.168.1.xxx)
VNC har adgang gennem evt. firewall på LAN

Det var vist lige det vigtigste :o)

//Henrik
Avatar billede jesperw Nybegynder
08. juni 2002 - 15:45 #9
Prøver at fjerne protokollerne og ligge dem ind igen, samt geninst VNC.
ip er : 80.196.xx.xx på begge maskiner.

Vender tilbage i aften eller i morgen.
Avatar billede Dan Nim Seniormester
09. juni 2002 - 10:22 #10
Hejsa,

Prøv fra maskine A at lave en "Ping [maskinenavn B]" (uden []) ude i en dos prompt, så får du muligvis maskine B ip internt IP adresse.

Maskine A og B, SKAL ligge på samme subnet adresse, ellers kan det ikke lade sig gøre.

Men ellers tilføj et IP mere til maskine B, ind i netværks indstillinger, engskaber for netkortet, engskaber for TCP/IP protokolen, tryk på avanceret, tryk "tilføj" under IP...jeg mener det er denne vej.

Se om du kan bruge noget af det...

/Dan
Avatar billede jesperw Nybegynder
10. juni 2002 - 22:27 #11
Jeg vil gerne have lov til at give de 100 point til Smiske.
Selvom jeg ikke har fået løst problemet med ip'erne, er det ikke længere noget problem da jeg, ved hjælp af Smiskes' anbefaling, eksperimentere lidt med "NetOp". Og jeg må sige at det er LAAAAANGT bedre en vnc og kør som en drøm! Fik den til at køre over ipx i løbet af ingen tid. Genialt!

Så hvis du lige skriver et svar får du dine point.
S'følgelig også mange tak til i andre. :)

Mvh
    JW
Avatar billede smiske Nybegynder
10. juni 2002 - 22:38 #12
Glad for at kunne hjælpe :o)

//Henrik