Avatar billede olzen Nybegynder
06. juni 2002 - 13:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Sletning af Windows XP

Hejsa...

Jeg har lige et spørgsmål... Hvordan sletter jeg Windows XP, jeg vil gerne ligge det ind helt fra bunden igen... Altså en format c: men kan jo ikke bruge en win 98 startdisk til at formatere med ?? Hvad gør jeg ?
Avatar billede mufle Nybegynder
06. juni 2002 - 13:46 #1
Boot på cd'en...
Avatar billede the-machine Nybegynder
06. juni 2002 - 13:46 #2
På en windows 98 startdisk kan fdisk godt slette NTFS part.
så er det bare at oprette en ny part og formatere den igen.
Avatar billede the-machine Nybegynder
06. juni 2002 - 13:48 #3
part == partion :-)
Avatar billede olzen Nybegynder
06. juni 2002 - 13:49 #4
Jeg køre da ikke NTFS jeg køre da en FAT32
Avatar billede olzen Nybegynder
06. juni 2002 - 13:49 #5
Hvis man booter på cd'en vil den da bare ligge det ind oven i.. Man kan da ikke formatere fra cd'en kan man ?
Avatar billede the-machine Nybegynder
06. juni 2002 - 13:51 #6
hvorfor kan man så ikke bruge en win98 disk.... det må du undskylde. jeg her aldrig kørt XP. men hvis filsystemet bliver genkendt af 98 kan du da være næsten ligeglad med hvilke OS du kører.
Avatar billede mufle Nybegynder
06. juni 2002 - 13:56 #7
Hvis du kører fat32 er der da ingen problemer med at formatere fra en w98 disk.....
Avatar billede olzen Nybegynder
06. juni 2002 - 13:57 #8
Hmm.. Prøver lige og se om den vil boote fra den.. hvordan ser jeg hurtigt hvad jeg køre.. Om det er Fat eller NTFS
Avatar billede the-machine Nybegynder
06. juni 2002 - 13:58 #9
hvis der står non-dos eller msdos inde i fdisk.... kan ikke huske om den skriver det under opstart
Avatar billede the-machine Nybegynder
06. juni 2002 - 14:01 #10
men vis du bare skal formatere og geninstallere helt fra bunden. sletter du bare partionen lige meget hvad og geninstallere.
Avatar billede robotten Praktikant
06. juni 2002 - 14:02 #11
Hvis din pc er  i stand til at boote fra XP cd'en, så er det nok det nemmeste. Nogle pc'er kommer og prompter for, at der lige skal trykkes en tast, for at den vil boote på cd'en, fx enter (husk at ændre boot rækkefølge i bios'en). Derefter kan du se og slette den eksisterende partition.
Avatar billede the-machine Nybegynder
06. juni 2002 - 14:07 #12
Der er mange muligheder nå du ikke prøver på at redde noget data.
Jeg kan kun sige, at man kan komme ret langt her i verdenen, hvis man har en 98 boot disk .-)
Avatar billede robotten Praktikant
12. juni 2002 - 08:57 #13
Har du fået dræbt XP?
Avatar billede steenla Nybegynder
12. juni 2002 - 15:44 #14
Kør fdisk og fjern alle alt fra disken, derefter fra commando prompt
fdisk/mbr så fjerner du de sidste rester i master boot record
Avatar billede olzen Nybegynder
12. juni 2002 - 16:24 #15
Super.. Så er det lagt inde fra ny.. Det køre nu lidt bedre efter sådan en nyopstart...
Avatar billede olzen Nybegynder
12. juni 2002 - 16:25 #16
Og en ganske almindelig 98 startdisk virkede.. Dowww...
Avatar billede robotten Praktikant
19. juni 2002 - 15:39 #17
Fint, lukker du?
Avatar billede the-machine Nybegynder
25. juni 2002 - 15:08 #18
Nope.... det gjorde han ikke.. :-)
Avatar billede olzen Nybegynder
25. juni 2002 - 19:17 #19
Det gør jeg så lige... :-)