Avatar billede jakez_c Nybegynder
31. juli 2000 - 12:48 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Din --> Serial??

Jeg har \"scoret\" en gammel computer og vil gerne vide om man kan bruge et tastatur med DIN-stik i en serial-port vha f.eks. en adapter el. lign?
Hvor kan man i så fald købe sådan en?
Computeren har kun RGB?!?(til skærm) Parallel, seriel, mus og et minijack-lignende stik. Altså kun fire stik!!
Hjælp!
Avatar billede jakez_c Nybegynder
31. juli 2000 - 12:50 #1
5 stik selvfølgelig!!
Avatar billede asmodeus Nybegynder
31. juli 2000 - 12:56 #2
Gå ned til den nærmeste computerbutik eller Bilka og stil samme spørgsmål - så smider de en adapter i hovedet på dig for omkring 20 kr!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede hobbez Nybegynder
31. juli 2000 - 13:44 #3
Øhhh, stik til mus, men ikke stik til tastetur? Tror du ikke stikket er til tastetur, og der så mangler stik til mus?

Jeg har sør\'me kun hørt om det omvendte på en blærbar PC.

/Rob
Avatar billede goulduck Nybegynder
31. juli 2000 - 15:28 #4
Det er vel ikke sådan at det er en SUN computer, vel?? hehe

Hvis det er det, så skal du have fat i et SUN keyboard, hvor musen så tilsluttes.
Avatar billede jakez_c Nybegynder
31. juli 2000 - 17:07 #5
Der står Mouse ved stikket til mus, så jeg er ret sikker...

Men der ER vel mulighed for at købe den adapter asmodeus foreslår ikke??
Avatar billede hobbez Nybegynder
31. juli 2000 - 19:15 #6
asmodeus skal selv have lov at svare for sig, men jeg er rimeligt sikker på, at asmodeus tænker på en adapter der gør det muligt at tilslutte en MUS via serieporten.

Jeg tror de fleste vil se forvirrede ud, hvis du beder om en DIN/Serielport adapter til brug med peyboard.

Men hvem ved; måske er det samme adapter, og jeg har bare aldrig hørt om det :o)

/Rob
Avatar billede krusell Nybegynder
31. juli 2000 - 21:10 #7
Prøv at sætte keyboardet til der hvor der står mus og se om det ikke virker...
Avatar billede asmodeus Nybegynder
01. august 2000 - 00:43 #8
Jeg undskylder og må indrømme, at jeg tænkte på at det var en mus - ikke et tastatur!
Avatar billede jakez_c Nybegynder
02. august 2000 - 17:05 #9
Kan man så ikke sætte et keyboard i PC\'en? Det kan da ikke passe vel? Kan man ikke bruge keyboard via serial???
Avatar billede hobbez Nybegynder
02. august 2000 - 20:38 #10
jakez: Svar på de spørgsmål der bliver stillet. Er den en Bærbar, en Sun, har du prøvet at sæte keyboard i musestikket osv.....

/Rob
Avatar billede krusell Nybegynder
02. august 2000 - 21:27 #11
Har du prøvet at sætte keyboardet i den port, som der står mus ved?
De fleste bærbare (jeg har prøvet) har en port til mus\\keyboard
Avatar billede jakez_c Nybegynder
04. august 2000 - 13:11 #12
Det er ikke en bærbar eller SUN og stikket til musen er ikke et DIN-stik, og jeg plejer kun at prøve stik sammen når de tilnærmelsesvis ser ud som om de passer sammen...
Avatar billede teknik Juniormester
10. august 2000 - 19:12 #13
Det er vel ikke en gammel \"terminal\" enhed du har fået fat i ?
Jeg tænker på en såkaldt \"dumskærm\", uden egen ram, harddisk, processor osv.
De har nemlig af og til nogle underlige tastaturtilslutninger, som ligner seriel porte.
De er lettest genkendelige på, at \"kabinettet\" er påfaldende  lille, på størrelse med en moderne bærbar PC.
Kabinettet indeholder så typisk kun et floppydrev, lidt ledninger, og et meget lille \"bundkort\"
Avatar billede jakez_c Nybegynder
11. august 2000 - 11:56 #14
Såvidt jeg kan se er det ikke en terminal. Kabinettet er af almindelig størrelse (som en moderne desktop-PC), og er det normalt med så gamle terminaler?
Jeg har dog tænkt på at den kun har 640 kb ram!!

Tror I det er en terminal?
Avatar billede hobbez Nybegynder
11. august 2000 - 13:37 #15
640 Kb RAM var normalt da PC\'erne kom frem - nogle havde endda lidt mindre (512 Kb).

Men dengang var det - så vidt jeg husker - ikke normalt med en dedikeret museport.

Er du 100% sikker på, at det er en museport du har på PC\'en, og ikke en keyboard-port?

Er det et STORT DIN-stik eller et lille? Er der et stort DIN-stik et sted??

/Rob
Avatar billede jakez_c Nybegynder
12. august 2000 - 00:54 #16
Der står MOUSE lige over stikket til musen og jeg har sat en mus i denne port. Da der står mouse over stikket er jeg ret sikker på at det er til musen (giver det nogen mening ;-))  Jeg kan ikke kende forskel på et lille og et stort DIN-stik (vidste ikke der var to slags!), men dette stik er ihvertfald noget større end et almindeligt PS2-stik. Som tidligere nævnt er der ikke et DIN-stik nogen steder på PC\'en. Der er kun 5 stik:
1. RGB-stik med skærm, der passer i.
2. Parallel port
3. Serial port, 25 nåls
4. Det meget omtalte Mouse-stik
5. Et lille minijack-lignende stik

HJÆLP!
Jeg er ret frusteret og har lyst til at fortælle ejeren af computeren at den kan bruges til absolut INTET!!

Avatar billede teknik Juniormester
12. august 2000 - 01:17 #17
Din vurdering er absolut rigtig.

Hvis maskinen rapporterer 640k Ram, så er den for lille til at selv den oldgamle windows 3.1 kan lægges ind
- Det ville selvf. også kræve en harddisk i systemet, men det tvivler jeg egentlig alvorligt på om der er....
kan du høre en disk spinne op når du tænder ?

..Alvorligt talt så er den \'puter med 99,9% sansynlighed kun egnet til et sted.
På de her kanter er det sted grønt, og ca. 2x6m....

Sig du roligt det videre til ejeren, det er uden diskussion det klogeste han/hun kan foretage sig med den pågældende PC

mvh.:-)
Teknik
Avatar billede jakez_c Nybegynder
12. august 2000 - 01:32 #18
I har alle fået tildelt nogle få point, mere kunne der ikke blive. Tak for forsøget på hjælp, men resultatet bliver som teknik\'s sidste svar...

Tak for hjælpen til jer alle!