Avatar billede n!nja Nybegynder
03. juni 2002 - 17:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Simpel preloader...

Hejsa!

R der en der kan/vil lave en lille tutorial på hvordan man laver en simpel preloader (simpel = et movieclip som kører indtil resten af filmen er loaded) i Flash MX?

Eftersom "ifFrameLoaded" ikke findes i MX kan jeg ikke rigtigt få det til at virke...

Mvh N!NJA
Avatar billede mohawk Nybegynder
03. juni 2002 - 17:58 #1
Du ved godt der findes en hjælp-sektion til flash ?! ;)
Hvis du kigger efter på _framesloaded, kan du se følgende eksempel:

Example
The following example uses the _framesloaded property to start a movie when all the frames are loaded. If all the frames aren't loaded, the _xscale property of the movie clip instance loader is increased proportionally to create a progress bar.

if (_framesloaded >= _totalframes) {
    gotoAndPlay ("Scene 1", "start");
} else {
    _root.loader._xscale = (_framesloaded/_totalframes)*100);
}
---

Dette skulle opfylde dine krav til en simpel preloader.

VH
Avatar billede n!nja Nybegynder
03. juni 2002 - 19:49 #2
R du sikker på det virker i MX? Der står bare at der er en syntakst fejl...
Avatar billede n!nja Nybegynder
03. juni 2002 - 20:11 #3
Pyt med det - har fået det til at virke på en anden måde. Du får alligevel halvdelen af pointene fordi du gad kigge på det...

hvis du altså poster et svar...
Avatar billede baitianlong Nybegynder
04. juni 2002 - 00:11 #4
Jeg forstår ikke hvorfor folk så gerne vil bruge frames loaded i en preloader. Flash indeholder getBytesLoaded() og getBytesTotal(), det giver et meget bedre billede af den datamængde, der skal hentes ind.
Avatar billede Kengun Praktikant
04. juni 2002 - 07:22 #5
Legende> Grunden til at folk så gerne vil bruge frames loaded er nok for at de ik kjender getBytesLoaded() og getBytesTotal().
Avatar billede n!nja Nybegynder
04. juni 2002 - 08:52 #6
Legende--> Vil du prøve at lave en tutorial til en preloader hvor du bruger getBytesLoaded() og getBytesTotal()?
Avatar billede Kengun Praktikant
04. juni 2002 - 09:06 #7
Avatar billede n!nja Nybegynder
04. juni 2002 - 09:27 #8
Tak for hjælpen... havde ellers ledt derinde, men syntes ikke rigtigt der var noget jeg kunne bruge.
Avatar billede Kengun Praktikant
04. juni 2002 - 11:02 #9
Takk for points! Håper du kan bruke tutorialen :-)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
04. juni 2002 - 12:55 #10
Til Ninja >> En hurtig tutorial i bytes-preloading...

Vi laver et movieclip, som vi kan putte kode på. Dette kan bare være tomt, eller du kan tegne en lille firkant/cirkel, eller lign. Dette movieclip trækkes ind i frame 1 af hovedfilmen. Vi skriver nu kode på mc'et...

onClipEvent(load) {
_root.stop();    //SÅ STOPPER VI HOVEDFILMEN TIL DEN ER LOADED
}
onClipEvent(enterFrame) {    //Nu laver vi variabler vi kan bruge
hentet = _root.getBytesLoaded();
total = _root.getBytesTotal();
_root.procent = (hentet/total)*100;
if(_root.procent >= 100) {  //FILMEN SKAL SPILLE NÅR PROCENT ER 100
_root.play();
}

Nu virker preloaderen (Husk at indholdet skal starte i frame 2). I _root / hovedtidslinien har vi nu variablen procent, som angiver hvor meget, der er loaded.Man kan så lave et dynamisk tekstfelt med denne variabel, hvis man ønsker det. -eller man kan lave en loadbar.

-Tegn en ramme til loadbaren, og lav derefter et movieclip, hvor der kun er loadbaren (i fuld/100% STØRRELSE). Træk loadbaren ind i hovedfilmen og giv den f.eks denne kode.

onClipEvent(enterFrame) {
setProperty(this, _xscale, _root.procent);
}

Så bruger vi Procent som bredde"faktor" på loadbaren, den vil vokse i takt med at filmen indlæses.

Man kan lave mange andre sjove ting med en preloader, så som downloadhastighed, bytes tilbage, tid tilbage og så videre.

Med venlig hilsen
legende.dk
Avatar billede Kengun Praktikant
04. juni 2002 - 13:57 #11
Legende> Din kommentar er så god at det er DU som skulle havet de points! :)
Avatar billede n!nja Nybegynder
04. juni 2002 - 14:01 #12
Legende.dk> 1000 tak for en KANON gennemgang - hvis du er interesseret kan jeg åbne et nyt sp. så du kan få lidt point...?

N!NJA :-)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
05. juni 2002 - 00:54 #13
Det ville da være fint, n!nja.

Jeg håber min hurtige turtorial var brugbar, men det lyder sådan. -det glæder mig.
Avatar billede Kengun Praktikant
05. juni 2002 - 09:48 #14