Avatar billede cyberesben Nybegynder
31. juli 2000 - 04:09 Der er 14 kommentarer og
5 løsninger

Hvad skal jeg købe af CPU/MB?

Hejsa

Jeg skal nok til at udskifte min CPU og evt. også motherboard inden for det nærmeste antal måneder...

Lige nu har jeg følgende

MB: AOpen AX6BC (BX, kan desværre kun køre 100, 103, 112 og 133 på FSB, men ved ik om den rent faktisk kan klare at køre 133, har desværre kun multiplier op til 8x, og jeg tror heller ik det kan køre 1/4 speed på PCI\'en og 1/2 på AGP\'en)

RAM: 2*128 MCT PC100 SD-RAM (som efter sigende godt kan køre 133 MHz)

CPU: Intel Pentium III (Katmai) 500 MHz (som er overclocket til 5*112=560 MHz)

Jeg vil gerne have mere power på CPU\'en, altså købe en ny. Mit MB vil jeg måske, men nødigt udskifte, og jeg vil helst ikke udskifte mine RAM.

Mine idéer er følgende:

1. At købe en P3 Coppermine, 800E-933EB eller noget (men jeg synes det er for lidt med 800 MHz, når jeg allerede kører med 560, men jeg er ikke sikker på at mit MB/RAM kan klare at køre 133)

2. At købe en P3 Coppermine 700E og sætte FSB op til 133 eller lignende (men jeg er ikke sikker på at mit MB/RAM kan klare at køre 133, og jeg har desværre ingen trin mellem 112 og 133 MHz)

3. At købe et eller andet Athlon MB og så en Athlon Thunderbird 800-1000 MHz og evt. prøve at overclocke den. Dette er dog forudsat at jeg kan bruge mine RAM stadig. (jeg ved ik om min strømforsyning kan klare den, jeg har en 235watt PSU i et AOpen HX45 kabinet)

4. Vente lidt længere tid, og så se hvad der kommer og så købe noget helt nyt, både MB, RAM og CPU om ca. et år eller noget.

Ang. punkt 1 og 2 har jeg hørt at man kan få ACDC til at modificere ens MB og sætte en ny clock generator på det, så det kan køre alle de der 117, 124, 129 osv. Er der nogen der har erfaringer med en sådan opgradering, evt. på samme MB?

Hvis I vil råde mig til nummer 3, vil jeg lige spørge om det, den dag idag, er forsvarligt at købe en AMD processor? Jeg mener, der har været en del snak om at det ene og det andet ikke virkede på en K6/Ahtlon, og at den var mere ustabil og mindre kompatibel og holdbar og alt muligt... Bla. derfor at de stadig ikke rigtig bruges i servere i større omfang?

Jeg har tidligere haft det sådan, at jeg har holdt mig til Intel, for det ved man hvad er, men nu kan jeg godt se at Athlon (Thunderbird) sparker røv til P3 Coppermine, på de fleste punkter, og den er tilmed også billigere, så hvis de ikke \"fejler\" noget, ja så virker det ret fristende at købe sådan et svin...
Avatar billede limemedia Nybegynder
31. juli 2000 - 08:21 #1
køb dig en 1\'er 800MHz med 512 MB ram... se det i øjnene men du får ikke meget mere ydelse for dine penge - medminde du bruger Photoshop eller lignende slubske programmer. Om den er 733, 800 eller hvad spiller en mindre rolle, det går allerede så stærke at du knap vil mærke forskellen.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
31. juli 2000 - 10:34 #2
Med dit nuværende system, ville jeg ikke skifte i år, hvorfor jeg må anbefale dig dit eget punkt 4. Men er du helt liderlig med tanken om at skifte, så ville jeg ubetinget købe en Athlon Duron 700 eller 750 sammen med en golden orb køler og en goldfinger overclocking device og clocke hele svineriet op til 1000. Ovenstående CPU, MB, Køler og overclocking device koster tilsammen 2500 kr, hvilket må siges at være meget billigt i forhold til den groteske ydelse der vil komme ud af det. Endvidere kan du sagtens på det system køre 143 mHz på Rammen (det gør jeg nemlig selv - hehe).
På falderebet vil jeg alligevel henvise til dit punkt 4!!!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede hobbez Nybegynder
31. juli 2000 - 11:01 #3
Vent tre måneder, så er priserne på processorerne faldt til det halve!!!

/Rob

Fra Computerworld:

1 GHz Pentium til halv pris

Intel svarer nu igen på AMD´s planer om halvering af prisen på Athlon. En 1 GHz Pentium III bliver også halveret i pris i slutningen af oktober.

Amerikanske OEM-forhandlere røbede for få dage siden, at AMD ville sænke prisen på en 1 GHz Athlon processor til 495 dollars i september. AMD får dog ikke lov til at gå enegang. Ifølge nyhedstjenesten The Register er Intel klar med sit modtræk. Den 29. oktober bliver prisen på en 1 GHz Pentium III sat ned til 450 dollars, hvilket reelt er en halvering.

Intels priser på den processor skal dog tages med et gran salt, da processorgiganten slet ikke har kunnet levere dem. Det er også slut fra næste måned. Fra august måned er samlebåndene hos Intel blevet gjort klar til 1 GHz (og højere), der endelig vil kunne leveres i stort antal.

Det betyder også, at den annoncerede version på 1,1 GHz ikke bliver udskældt som lillebror på 1 GHz. Den bliver lanceret i slutningen af juli.

Intels Celeron-serie står også foran en opgradering. I slutningen af året kommer den processor op til 766 MHz, og i første kvartal 2001 skulle hastigheden nå 800 MHz.

Af Jesper Bille Haun 14. jul 2000, kl. 09.45
Avatar billede cyberesben Nybegynder
31. juli 2000 - 11:33 #4
Som følge af hobbez\' indlæg, tror jeg sgu lige jeg venter til de falder, hvis det da holder stik!

ljweb>> det lyder ik som om du læste hele mit spørgsmål

asmodeus>> det lyder som en fed idé... men så vidt jeg kan se på edbpriser.dk så koster Duron 750, 1800, et Athlon MB koster 1500, og så manger der alt det andet, det bliver vist lidt mere end 2500 kr... Men hvorfor skal jeg ikke bare købe en Athlon Thunderbird? den koster sgu det samme som Duron... Kan du i øvrigt anbefale nogle bestemte bundkort? og hvad mit sidste spørgsmål, det omhvorvidt det er forsvarligt at købe AMD?

Avatar billede asmodeus Nybegynder
31. juli 2000 - 12:36 #5
Mht. til priserne, så er det helt klart, at det er Duron 700 der er billig lige for tiden, men i løbet af 14 dage vil det være 750, så... CPU´en ligger på ca. 1100, Motherboard 1100, Køler 200, overclocking device 150-350.

Af motherboard vil jeg ubetinget vælge ASUS - til nøds kan Epox, FIC og Abit bruges.

Jeg har selv en Athlon 650 - som har kørt upåklageligt i 6 mdr. Jeg har desuden også overclocket bussen til 110, hvilket vil sige, at den kører med 718 mHz på CPU´en, 143 mHz på Rammen og 110/220 på MB - dette er med standardkøling!

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede i11uzion Nybegynder
01. august 2000 - 01:52 #6
asmodeus>>> Eh er det ikke golden orb der smadrer Duron/Thunderbirds kerne, i sin nuværende form ?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
01. august 2000 - 11:36 #7
Aner det ikke - har jeg ikke hørt noget om!?
Avatar billede edderkop Nybegynder
19. august 2000 - 00:54 #8
Vent men som ljweb skriver så kan du knap nok se hastigforøgelsen. Priserne er faldet til den tid, men så starter diskutionen forfra for så er vi måske oppe på 1,2/1,5 GHz. Dette er jo skruen uden ende.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
19. august 2000 - 01:57 #9
jaja, men du kan vel godt forstå at jeg ik er meget for at købe et nyt MB bare for at kunne overclocke en PIII E processor, når det tilmed er et MB med præcis samme chipset som mit nuværende...
Avatar billede morten_b Nybegynder
11. september 2000 - 16:54 #10
ThunderBird sparker %&¤ for tiden og er klart det bedste køb! Stabilitetsproblemerne er AMD for længst kommet over, og både priser og leveringssituation taler klart til AMDs fordel! Med hensyn til at vente, så er computerbranchen skruet sådan sammen at ligemeget hvornår du køber noget, så vil priserne være faldet om en måned.

Køb et SocketA motherboard, f.eks. Asus A7V og en ThunderBird CPU (Duron kan ikke betale sig), så er du kørende et godt stykke ud i fremtiden.

P.S. Som i11uzion siger: Mange forretninger anbefaler at man undgår Golden Orb-kølere til ThunderBird, da chancen for at ødelægge CPU\'en ved installation er meget stor.
Avatar billede mick_j Nybegynder
14. november 2000 - 16:40 #11
Nu bliver der ikke fortalt hvilket OS der benyttes eller hvilke programmer der primært bruges, men hvis der er tale om et SMP-kapabelt OS, ville jeg da nok investere mine penge i det nye Abit VP6-RAID eller Microstar MS-694D Pro, der begge understøtter en Dual-FCPGA konfiguration. Smide et par PIII/600E i og OC dem til 133FSB ;) Bare en ide...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. december 2000 - 01:04 #12
jeg venter lige og ser hvordan markedet udvikler sig, jeg har hørt en masse skidt om pentium4, så jeg vil lige se... jeg vender tilbage!
Avatar billede edderkop Nybegynder
12. december 2000 - 01:40 #13
<cyberesben>
Jeg købte Asus A7V Pro og en ThunderBird 900 og det har været lidt af en skuffelse. Prisen var ok men jeg vil ikke anbefale nogen at invistere i dette, det går sku for langsomt.
Nu behøver man jo ikke at tænke og handle samme dag, men vi nærmer os 5 mdr.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. januar 2001 - 01:51 #14
eddekop>> hvad er der galt med dit køb?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. februar 2001 - 00:43 #15
edderkop>> kan du ik lige fortælle hvorfor det du har købt ik tilfredsstiller dig?
Avatar billede edderkop Nybegynder
12. februar 2001 - 01:32 #16
cyberesben>
Jeg bruger mine pc\'ere til seti (analysering af 350kb data pakker fra et rumteleskop). Programmet bruger 100% cpu og her syntes jeg ikke at TB gør det særlig godt i forhold til intel. Min celeron  650 arbejder lige så hurtigt som min TB 900. Det er åbenbart her at den lille forskel viser sig.
Avatar billede hobbez Nybegynder
12. februar 2001 - 01:54 #17
Er det ikke også det der er forskellen mellem Intel og AMD? At Intel er bedre til decimaltalsberegninger, og pakkeanalyserne er formentlig ikke heltalsberegninger.

Altså: Intel til decimaltal, herunder games, AMD til heltalsberegninger.

Eller er klokken bare for mange? :o)

/Rob
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. februar 2001 - 16:09 #18
er der nogen der har en idé om hvad de rer det bedste, og evt. kan skrive ned hvilken slags brug der er bedst hvis du har en AMD eller en Intel...

For jeg bliver rimelig forvirret af alt det hobbez skriver, og ville nødig have at jeg købte en comp som ligefrem blev langsommere til spil end min nuværende PIII 500
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. april 2001 - 01:06 #19
jeg tror jeg køber en Athlon C 1333 og 256 PC2100 DDR RAM og et Asus A7M266 MB eller hvad det hedder... Så snart jeg da har råd!