Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 17:45 Der er 59 kommentarer og
2 løsninger

IBM 80GB HDD probz.

hejza
Jeg har lige fået købt mig en ny "IBM 80GB HDD".
Det jeg gjorde til at starte med var at jeg pillede den gamle ud og satte IBM'eren i.
Derefter gik jeg ind i BIOS og satte den på at automatisk at finde HDD'ken den kom op med 3 eks.
jeg har valgt alle forskellige men når jeg når så langt at jeg skal til at installere ME og den kører de forskellige starter op....så stopper den og siger "Win. Inst. kræver, at der er 15728640 byte til rådighed på drev C:"
Mit bundkort er et "AOpen AX59PRO"
Avatar billede peet-49 Novice
31. maj 2002 - 17:52 #1
Du går i bios, sætter til user og auto, eller begge til auto, save and exit
Avatar billede f-l-j Nybegynder
31. maj 2002 - 17:53 #2
Du skal først have formateret harddisken.
Avatar billede sthen Nybegynder
31. maj 2002 - 17:54 #3
Har du formatteret din nye HD ??
Avatar billede cillin2 Nybegynder
31. maj 2002 - 17:56 #4
ja formar ellers gør som  peet 49 siger :)
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:04 #5
Er en splinter ny HD ikke formateret?
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:08 #6
når jeg går ind i bios og sætter user til auto.....er det så noramlt at der ikke står noget...hvor der plejer at så info om HDD ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
31. maj 2002 - 18:10 #7
Nej det er den ikke da den ikke er partioneret.
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:10 #8
når jeg skal installere ME er hvilken skal jeg tage "istall with CD-Rom support" el "install without CD-Support" ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
31. maj 2002 - 18:10 #9
Og når den står til auto skal der ikke stå noget i din bios idet at den selv finder HD'en
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 18:10 #10
Du skal allerførst F-diske den og så formatere den bagefter og husk at sætte den til at være Aktiv.
Avatar billede praetorian Nybegynder
31. maj 2002 - 18:11 #11
Du skal bruge install med CD-Rom support eller så kan du ikke installerer ME.
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:13 #12
når jeg skal til at installere ME kommer den op og siger: "Ugyldig medietype ved læsning af drev C. Afbryd, Forsøg igen, meld fejl til program"
Hvad betyder det og hvad skal jeg gøre?
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 18:13 #13
01. Start pc'en med startdisketten
02. Skriv f-disk
03. Sig JA til store diske
04. Opret primær dos-partition
05. Opret evt. udvidet dos-partition
06. Opret evt. logiske drev (Skal gøres hvis du laver nr.2)
07. Sæt den primære dos-partition til at være aktiv
08. Tryk på esc indtil du er ude i A:
09. Genstart maskinen med startdisketten i drevet
10. Vælg start med cd-rom osv.
11. Skriv format c:
12. Skriv format d: osv. (Kun hvis du har delt den i flere drev)
13. Gå til dit cd-rom drev og skriv install

Så skulle det meget gerne køre for dig
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:14 #14
F-diske?? (du må meget undskylde men jeg er en total n00b til comps.)
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
31. maj 2002 - 18:18 #15
det er at dele sin harddisk i fx 80gb eller 2x40 osv..
jeg er ikke sikker på at fdisk understøtter 80gb, har du ikke en windows 2000 (eller en ven der har) for det er et bedre system end winME og der kan man dele sin harddisk under istall prosessen
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 18:19 #16
Den skal først F-diskes, før du kan formatere den.
F-disk er en slags forberedelse til formateringen.
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 18:20 #17
Du kan godt F-diske en 80GB Harddisk med en Win98-startdiskette.
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 18:21 #18
Jeg har selv lige gjordt det med en 8o GB.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
31. maj 2002 - 18:22 #19
-> p4

OK, jeg kunne bare ikke få min fdisk på min WinME startdisk til at partionere min 80gb Maxtor 7200/133 flurid!!

Men det kan være andre kan!, men win2000 er stadig et bedre system
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:22 #20
Jeg nåede til punkt 5.
da jeg gik det iggennem kom den op og sagde: Aktuel harddiskdrev: 1
Partition: "C:1"  Status: "A"  Type: "PRI DOS"  Enhedsnavn: ""  System: "UNKNOWN"  forbrug: "12%"
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 18:24 #21
polle_vendsyssel -> Det var netop sådan en jeg lige har F-disket...
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 18:25 #22
Start helt forfra sådan her:

01. Start pc'en med startdisketten
02. Skriv f-disk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 3 (Slet logiske drev)
05. Tryk ESC
06. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 2 (Slet udvidede dos-partition)
07. Tryk ESC
08. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 1 (Slet primær dos-partition)
09. Tryk ESC
10. Vælg 1 (Opret dos-partitioner)-> Vælg 1 (Opret primær dos-partition)og skriv den str.du vil have

Hvis du skal dele den i flere partitioner skal du fortsætte sådan:  (Ellers fortsæt til 14)

11. Vælg 1 (Opret dos-partitioner)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-partition) (Resten)
12. Tryk ESC
13. Vælg 1 (Opret dos-partitioner)-> Vælg 3 (Opret logiske drev)
    (Hvis 2 lige store partitioner af resten = Vælg først 50% og bagefter resten)
    (Hvis kun 2 partitioner ialt = Vælg resten)
14. Tryk på esc indtil du er ude i A:
15. Genstart maskinen med startdisketten i drevet
16. Vælg start med cd-rom osv.
17. Skriv format c:
18. Skriv format d: osv. (Kun hvis du har delt den i flere drev)
19. Gå til dit cd-rom drev og skriv install

Husk at sætte den primære dos-partition til at være aktiv
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
31. maj 2002 - 18:26 #23
hmm siger jeg så!!

Prøver igen, da jeg ikke har lagt noget ind endnu!!!

vender tilbage
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:34 #24
den beder om et enhedsnavn når jeg skal slette primær, hvad kan det evt. være?
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:42 #25
den siger: Skriv enhedsnavn.............[          ]
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 18:48 #26
Hvad skal jeg skrive som enhedsnavn?
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 18:56 #27
Når du skal slette, skal du ikke skrive noget hvis der ikke står noget på listen der kommer frem og det gør der normalt ikke...
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 19:01 #28
ok...nu er enhedsnavnet løst....når jeg så går op for at oprette en primær kommer der et lille bippendevindue op der siger "WARNING, disk boot sector is about to be changed, press Y to accept, and press any key to abort"
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 19:03 #29
Tryk Y
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 19:06 #30
ok hvis jeg trykker Y så går den igang med at kontrollere "drevintegritet" så kører den op til 100% hvor den kommer op og spørger om jeg vil bruge den største del af min HDD til at lave en primær.
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 19:08 #31
hvis jeg trykker ja kommer den op med samme advarsel igen om boot changes
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 19:17 #32
Du skulle kun sige "ja" hvis du skulle have en stor HD, ellers skulle du have sagt nej og så skrevet den størrelse som du ville have til den ene del og så fortsætte, men du skal bere sige Y igen.
Jeg syntes bare ikke at jeg får det spørgsmål.
Avatar billede pentium4 Juniormester
31. maj 2002 - 19:22 #33
Normalt skal man bare følge den vejledning jeg skrev til dig.
Jeg bliver nødtil at køre nu, så jeg håber at du kan få det til at virke, men ellers kigger jeg ind senere og ser hvordan det går.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
31. maj 2002 - 19:28 #34
jeg har nu prøvet! det virker sq!! den er delt i 20-20-40gb
jeg får ikke den besked mere end en gang
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 19:31 #35
ehrm når jeg har delt den første skal jeg så iggenem samme tummel får at lave et D og E drev?
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
31. maj 2002 - 19:33 #36
tildelte du ikke alle 80 gb til et drev???

hvis ja, kan du ikke lave flere diske ud af denne disk!
hvis nej, kan du bare lave de næste drev i den ønskede str..
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 19:37 #37
jeg har fået lavet et C: og et udvidet drev: D:.......hvordan laver jeg flere drev?
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 19:40 #38
jeg kan lave en primær og et udviddet når jeg så prøver at lave F.eks. primær el. udviddet mere siger den at det allerede findes
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 19:44 #39
jeg vi gerne have C:10GB D:10GB E:20GB F:40GB
hvad skal jeg gøre inde i primær particitioner menuen?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2002 - 20:06 #40
c: er din primære, den skal sættes ned i størrelse til 10 gb.
højreklik så på det ledige plads og vælg create - logical partition - og så fremdeles
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 20:22 #41
jeg kan IKKE bruge musen
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 20:27 #42
det er F-Disk via Dos
Avatar billede skrewz Nybegynder
31. maj 2002 - 20:53 #43
Gå ind i fdisk og slet alle partioner. Start forfra. Gør som du har gjort før, indtil spørgsmålet om "Vil du oprette den størst mulige primære DOS-partition og aktivere partitionen?". Tryk N.
Den prøver vist at checke drevintegritet igen. Så kan du definere hvor stor den primære partition skal være. Her er det nemmest at skrive "12,5%".
Den skulle gerne oprette partitionen.
Avatar billede skrewz Nybegynder
31. maj 2002 - 21:00 #44
Nej, brug hellere (10*1024=10240) "10240" istedet for "12,5%".
Så opretter du en udvidet DOS-partition, som optager "100%" af den ledige plads (som nu er 70 GB).
Så opretter du et logisk drev (som kommer til at hedde D:) på den udvidede DOS-partition. Det skal så bruge "10240" MB igen.
Igen med E: bare med "20480".
Igen med F: bare med "40960".
Avatar billede skrewz Nybegynder
31. maj 2002 - 21:06 #45
Spørgsmål? :)
Logisk drev hedder det fordi det ikke ER et drev, men OPFØRER sig som et.
En ny harddisk er IKKE formateret, da det lige så godt kunne være at den skulle sættes i en Mac, UNIX eller noget tredje. Hvis den så var blevet DOS-formateret kunne den ikke bruges, og den skulle omformateres. Disketter er som regel DOS-formaterede, og somme tider står det også på dem.
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 21:44 #46
ok det virker
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 21:49 #47
problemet er bare hvem skal jeg give points ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2002 - 21:56 #48
steenkobberoe> så marker alle der har svaret, så får vi lige mange.
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 22:09 #49
ehrm
der er kun polle_vendsyssel tilbage.....så send mig lige et "svar"
Avatar billede skrewz Nybegynder
31. maj 2002 - 22:10 #50
Svar.
Avatar billede f-l-j Nybegynder
31. maj 2002 - 22:12 #51
svar
Avatar billede skrewz Nybegynder
31. maj 2002 - 22:12 #52
Pentium4 skulle have 100 point. Prøv lige at se den mængde arbejde han har losset i det! Og John_stigers og mig 50. Mener jeg.
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 22:16 #53
skal lige vente på at Pentuim4 kommer tilbage så!
Avatar billede skrewz Nybegynder
31. maj 2002 - 22:18 #54
ok.
Avatar billede skrewz Nybegynder
31. maj 2002 - 22:19 #55
Men ellers, giv os 50 hver (via avanceret) og gem de 100 til pentium4, som du uddeler i et nyt spørgsmål, a la "point til pentium4"
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2002 - 23:00 #56
Jeg skal ikke have point :)
Avatar billede steenkobberoe Nybegynder
31. maj 2002 - 23:01 #57
ok....
jeg har endnu et problem...jeg giver gerne flere points for det....
Min gamle HDD havde 2 parti en med Win Me og en med Win XP.
Efter jeg ar installeret win Me på den vil jeg gerne have alle de dataer fra den gamle HDD over på min nye HDD.
Problemet er ikke at boote på den nye HDD men når jeg kommer ind i win. så går computeren kold og står bare.....efter 1 min. tid kommer der en blå skærm op!
hvad skal jeg gøre?
Avatar billede pentium4 Juniormester
01. juni 2002 - 15:04 #58
Du kunne åbenbart ikke vente eller hvad.
Avatar billede zenze Nybegynder
02. juni 2002 - 00:50 #59
Så skal du igen boote op på den start- eller bootdiskette, du anvendte til at fdiske og formattere med, - og overføre data i dos.
For at være helt sikker på, hvilket navn, din gamle disk har fået, kan du lige chekke i fdisk, punkt 5 (tror jeg det er) 'vis partitionsoplysninger'
- men din AKTIVE partition på C-drevet ligger helt fast.
Du kan fra A:> skrive 'CD E' - og når du står i E kan du skrive 'DIR /P' - så får du et skærmbillede af, hvad der er på dette drev. Gør det for alle partitioner og vær sikker på at du hitter frem til partitionerne på din gamle harddisk.
Kommer du frem til at det er E og F som udgør den gamle HD, så kan du med XCOPY overføre data på denne måde:
Når du stå i A:>- Skriv: xcopy E:\data\. C:\backup /s
Betyder at du kopierer mappen 'data' på E-drevet over i mappen 'backup' på C-drevet og det sidste betyder at du medtager alle subdirectories (undermapper)
- Du kan selvfølgelig også kopiere hele indholdet af E over - for så bagefter at slette det, der alligevel ikke kan bruges, f.eks. mapper med styresystemet.
God fornøjelse!
Avatar billede zenze Nybegynder
02. juni 2002 - 00:53 #60
Når alle interessante data er overført, så partitionerer (fdisker) du den gamle harddisk og formatterer den efterfølgende. Nu er den klar til at køre sammen med din nye disk!
Avatar billede zenze Nybegynder
02. juni 2002 - 00:56 #61
Husk i BIOS at 'enable' den IDE-kanal, som disken er sat til - og lad bios autodetecte den.