Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 12:37 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Formatering af C-drev

Jeg har en computer med W2k installeret på Cd-revet, og et D-drev er der såmænd også, i går prøvede jeg at formatere C-drevet via en bootdiskette, men eftersom at mit diskettedrev ikke virker så godt, så gik der lidt kage i det...
Derfor installerede jeg XP på D-drevet, og regnede med at jeg så kunne formatere C-drevet, installere XP der og formatere D-drevet... Problemet er bare at når jeg prøver at formaterer skriver den at jeg ikke må. Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede whatever Nybegynder
31. maj 2002 - 12:38 #1
Kan du ikke formatere C-drevet under installationen af XP?
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
31. maj 2002 - 12:38 #2
hvor prøver du at formatere fra??? windows eller dos?
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 12:38 #3
den skriver helt præcis:
"Systempartitionen må ikke formateres"
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
31. maj 2002 - 12:38 #4
Er det NTFS???
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 12:39 #5
Jeg prøver at formatere C-drevet fra XP, som lægger på D-drevet.
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 12:39 #6
Det er NTFS
Avatar billede whatever Nybegynder
31. maj 2002 - 12:40 #7
Egede > Der ligger nok nogle boot-information i boot-sectoren på C-drevet. Disse bruges sandsyneligvis også af XP.
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 12:41 #8
Hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede slinky Nybegynder
31. maj 2002 - 12:43 #9
boot på din winxp cd, og under installationen, kan du vælge at formatere c drevet, så kan du fra xp formatere d drevet.

slinky
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 12:47 #10
Hvordan boot jeg fra en CD? Er det i bios at jeg styrer det?
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
31. maj 2002 - 12:47 #11
ja, i bios......hvilket bundkort har du?
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
31. maj 2002 - 12:49 #12
Ja... den skal formateres fra dos, da c-drevet i win xp indeholder alle boot-filerne og det syntes XP ikke lige den har lyst til at slette...
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 12:49 #13
Et Soltek SL-75KAV
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 12:57 #14
Nu prøvede jeg at sætte den til at boote fra CD først, derefter satte jeg XP-CDen i, der skete dog kun det at jeg kunne høre CDen snurre, og se at computeren skrev at den bootede fra CDdrevet, derefter startede den XP som normalt.
Avatar billede gudmundp Praktikant
31. maj 2002 - 13:15 #15
Jeg tror ikke at du kan boete direkte fra du er nødt til at lave en boot disk evt. www.bootdisk.com
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 13:20 #16
Jeg har prøvet med en XP bootdisk, men når jeg skriver format C: så siger den at den ikke kan finde disken... Desuden, så er det langt fra altid mit diskettedrev virker, derfor vil jeg helst udngå det... Jeg har også prøvet med en ME, men der kan man ikke formatere fra...
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 13:32 #17
Nu skal jeg se fodbold... Tilbage i halvlegen...
Avatar billede egede Nybegynder
31. maj 2002 - 19:29 #18
Ingen der ved noget?
Avatar billede egede Nybegynder
01. juni 2002 - 13:03 #19
Findes der ikke programmer der vil formatere ligegyldig hvad der lægger på disken?
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
01. juni 2002 - 16:00 #20
hej igen.....når du vil boote fra cden, er der et sted hvor den skriver, at du skal trykke på en tast for at boote fra cden. Det har du ca. 3-4 sekunder til, ellers booter den selv fra Harddisken.

-Hvis du ikke kan se at den skriver dét, så prøv evt. at justere skærmbilledet til at fylde så lidt som muligt på skærmen, ......jeg har nemlig prøvet, at det forsvinder ud af billedet, så man ikke kan se, hvornår man skal trykke en tast!!
Avatar billede sshenriksen Nybegynder
01. juni 2002 - 16:36 #21
Hvis din CD ikke er bootable kan du læse om hvordan man gør her
www.xp-erience.org Der har de beskrivelser til hvordan man gør de fleste ting i XP :)

Sune

Hvis dette ikke virker så er det nemmeste at sætte den i en anden maskine og formatere den på den måde :)
Avatar billede egede Nybegynder
01. juni 2002 - 22:39 #22
ulrik ->Hvordan justerer jeg skærmbilledet?
sshenriksen -> Jeg får løn den 10. og der køber jeg en ny HDD for nogle af pengene (så  formaterer jeg der hvis det ikke er lykkedes inden), men det ville dog være rart at løse inden...
Avatar billede egede Nybegynder
02. juni 2002 - 11:25 #23
Jeg har nu formateret Cdrevet via Partition Magic, det kunne dog kun blive til en FAT32-formatering, men det må jeg leve med indtil at jeg får en ny HDD...
Ellers tak for hjælpen