Avatar billede sy22 Nybegynder
31. maj 2002 - 11:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Relæ til styring af 220 v. fra pc

Hej alle!
Jeg søger et eller andet form for relæ, der, når jeg tænder og slukker for min computer, kan tænde og slukke for mine eksterne enheder, dvs, effektforstærker, basforstærker og en mixerpult.
Jeg tænker mig fx. et relæ der kan tilsluttes USB porten og derigennem styre strømtilførslen til enhederne.
Jeg kan se at der har været tidligere indlæg omkring samme emne, men jeg vil gerne købe en godkendt styring/relæ, da jeg ikke er så frisk på at ligge og rode med det selv.
Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan købe et sådant. Tak.
Avatar billede microtec Nybegynder
31. maj 2002 - 12:47 #1
Hvad med en 5 stiks-dåse, som er tilsluttet den 220V udgang på PCen, som man normalt benytter til en monitor?

Det forudsætter naturligvis at der ikke er tale om alt for strømslugende apparater du vil tilslutte.
Avatar billede sy22 Nybegynder
31. maj 2002 - 13:19 #2
har tænkt på det, men det er desværre en halvstor effektforstærker og en basforstærker, som jo nok kræven en del for at arbejde
Avatar billede microtec Nybegynder
31. maj 2002 - 13:29 #3
Så lad monitor-udgangen styre et kraftigt 220V-relæ. Det kan købes hos en elektrikker.

PS: Det er kutyme at man venter med at afvise svar, til man lukker spørgsmålet. Det kunne jo være at... :o)
Avatar billede sy22 Nybegynder
02. juni 2002 - 14:44 #4
ok...det vil jeg lige kigge efter
(tak for information mht. svar)
Avatar billede deejay_steel Nybegynder
13. juni 2002 - 22:20 #5
Ikke for at være kloge åge her eller noget, men hvis det bare er en lidt stor forstæker skal du nok passe meget på med et relæ ! for hvis det er meningen du skl tænde for forstærkeren når du slutter relæét så trækker du en meget stor strøm lige i det du slutter den, så de fleste relæér vil brænde sammen. du kan få nogen der kan klare det, men de koster også ! noget helt andet er at hvis det er noget du skal tænde og slukke med ænte usb eller en parallel eller seriel port skal du havde designet et eller andet kresløb der beskytter din pc og som kan gi noget strøm til ditrelæ for et relæ kræver en del strøm for at slå til, og når sådan et slår til så er det jo en spole så du vil få en stor strøm spis lige i det det slår til og det vil højest sansynligt være nok til at smadre din port !!!