Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2002 - 02:19 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Gøre computer mere lydløs!

Hej,

Jeg har fået til opgave at lave en MyCOM computer mere lydløs!
Hvad jeg er på udkig efter er alt hvad der kan dæmpe støjen, mere lydløs køler, mere lydløst kabenet osv.

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2002 - 02:24 #1
-jeg har kigget lidt på denne: http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637915&Sort=Barometer
Men er den god nok, og hvor lydløs er den?

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2002 - 02:27 #2
Det der larmer på din computer er enten Blæseren i kabinettet ( nogen kabinetter har egen blæser ), blæseren i strømforsyniggen, CPU cooleren eller Harddisken.

Køb en harddisk med et lavt antal rpm (rounds per minut) man kan få nogen harddiske med samme get-tid som harddiske med høje RPM.

Find derefter en lydløs cooler, og tag blæseren ud af kabinettet, den behøver du ikke. :)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2002 - 02:28 #3
strømforsynigen *
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
31. maj 2002 - 02:30 #4
Kig på http://www.studiedata.dk/ , De har mange gode ting som kan gøre en komputer lydløs.
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
31. maj 2002 - 02:32 #5
Og du skal prøve ikke at komme meget over de 20 db... det er ca. deromkring man begynder at kunne høre tingene larme lidt.
Avatar billede Beach Mester
31. maj 2002 - 02:33 #6
Du kan med fordel læse denne artikel skrevet af Wenconsult. De beskæftiger sig bla. med lydløse computere!
http://asp.webconsult.dk/privat/ShowPage.asp?ID=2

//Beach
Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2002 - 02:33 #7
Hmm... kunne i ikke istedet for at komme med en masse gode tip om hvordan jeg gør, komme med nogle navne / links til nogle ting jeg evt. skulle investere i?

//>Rune
Avatar billede Beach Mester
31. maj 2002 - 02:34 #8
Du kan læse hvad du skal bruge kroner på i mit link til Webconsult:-)

//Beach
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
31. maj 2002 - 07:30 #9
www.mdz.dk beskriver jeg hvordan jeg har gjort mine computere ret lydløse.

Bl.a. Har jeg ikke blæseren sat til på min CPU-køler, og har derfor måtte sætte CPU hastigheden lidt ned. Det er en Celeron300@375 (før var den på 450) - har virket i ca. 2 år.

Køb en bærbar harddisk (ca.1000,- for ibm travelstar) + converten (ca. 100kr) - den siger ikke en lyd.

isoler (hvis varmen tillader det) dit kabinet med f.eks. lidt gulvtæppe, pap.

Læs mere på min www-side.
Avatar billede ricky Nybegynder
31. maj 2002 - 09:11 #10
Der er ikke noget der hedder 'mere lydløs'!!! - det hedder støjsvag - og så længe du bruger blæsere vil maskinen aldrig kunne blive lydløs!!!

= du kan forbedre nogle i forvejen ringe løsninger fra de fleste producenters side = men lydløs bliver den aldrig!!!

darkwolfie>> ligesom de fleste andre blander du desværre tingene sammen når du skriver:

"Og du skal prøve ikke at komme meget over de 20 db... det er ca. deromkring man begynder at kunne høre tingene larme lidt."

- for det er målt efter den reelle dB-skala og ikke dB(a) som alle producenterne opgiver ved deres produkter. dB(a) er et vægtet tal, hvor man fjerner de grænseværdier indenfor dB-skalaen som øret normalt ikke opfatter... betydende at umiddelbart starter det hørbare område ved 0dB(a) når vi snakker den skala.
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
31. maj 2002 - 09:19 #11
Ricky >> Når jeg skriver at man ikke kan høre en blæser under de 20 db bygger jeg det på, at alle "støjsvage" blæsere (jeg kender til) ligger mellem 9-21 db. Og desuden opgiver de hjemmesider JEG har kigget på (der hvor man køber sin blæsere fra) opgiver db i "db" og ikke "db(a)"
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
31. maj 2002 - 09:56 #12
medions>> Og lige inden du køber køleren du selv foreslår, tryk engang på bedømmelser på dit eget link. 4 ud af 5 skriver at den larmer meget.

mvh. Jimmy
Avatar billede mcfrede Nybegynder
31. maj 2002 - 10:28 #13
Jeg har en Alpha Pal 8045T køleprofil fra studiedata ( www.studiedata.dk ) og den er meget lydløs, hvis du parrer den med en 80mm blæser fra Pabst. Jeg selv bruger en ældre 80mm blæser der kører ved 7 volt når jeg ikke spiller, og så er min computer virkelig lydløs.
Desuden har jeg en Seagate Barracuda IV harddisk som vist er noget af det mest lydløse man kan finde.
Endvidere har jeg sat blæserne i strømforsyningen og på grafikkortet til at køre ved 5 volt, og indtil nu har der ikke været nogen problemer, kun mindre støj!
Avatar billede ricky Nybegynder
31. maj 2002 - 11:04 #14
darkwolfie>> ja det ved jeg godt at de gør - men det gør det jo ikke ligefrem mere rigtigt - vel ?

- men det er ikke korrekt at du ikke kan høre en blæser på under '20 dB' - d.v.s. jo hvis det var efter den rigtige dB-skala - men nej efter dB(a) - og tro mig det ER den de allesammen bruger.

mcfrede>> støvsvag!!! Barracuda er ganske rigtig den mest støjsvage - men den er saftsusme ikke lydløs! :)
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
31. maj 2002 - 12:15 #15
Ricky >> Det er jo da lort at fyre at alle bruger dB(a) !!! det gør de jo lis'som ik vel?!?!?!?!! der er for det første ikke rigtig noget salg i at skrive at en blæser larmer 30 dB"et eller andet"...
desuden hvordan kan det bringe dit pis sån i kog??? jeg STARTEDE med at sige at man ikke kan høre en blæser under de 20 dB, ikke noget med dB(a) som producenterne bruger men som ikke bliver brugt på f. eks. studiedata, g-shop eller edbpriser... og det er da lidt ligemeget om de kalder det støjsvag eller lydløs... det er jo sån set det samme når man ikke kan høre det!
Avatar billede ricky Nybegynder
31. maj 2002 - 15:23 #16
darkwolfie>> nu regnede jeg jo nok med at jeg snakkede for døve øre fra ignoranter der prinipielt er ligeglade med om man kalder benzin for diesel eller regnvejr for solskin...

men nu er det bare lige sådan at her på Eksperten er det meningen at man skal hjælpe hinanden/give gode råd... og personligt foretrækker jeg da at hvis jeg skal hjælpes eller have gode råd - så vil jeg helst at det sker korrekt og ikke fra folk som er ligeglade med om de siger det rigtige eller ej...

at du så samtidigt er prototypen på nogle af de mennesker der er mest farlige i vores samfund (nemlig dem der ignorerer fakta samt er 100% autoritetstro) er jo så en anden sag...

men derudover er det jo så meget sjovt at du nævner Studiedata - prøv at checke deres sider - for som én af de få der godt ved hvad det handler om, har de naturligvis dB(a) angivelsen korrekt anført på alle deres produkter.

ha' en god weekend :)
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
31. maj 2002 - 15:34 #17
Jeg tror bare jeg har en MEGET dårlig dag idag!
Avatar billede medions Nybegynder
03. juni 2002 - 20:10 #18
ricky> Lig lige et svar så får dig og pacr00n poinz!

Takker for hjælpen!
//>Rune
Avatar billede ricky Nybegynder
03. juni 2002 - 21:19 #19
nu har jeg jo ikke skrevet noget der ligefrem kunne hjælpe dig - højst pointeret at man skal se sig for når man sidder og vurderer de forskellige produkter. så giv du dem bare til pacr00n... :)
Avatar billede medions Nybegynder
03. juni 2002 - 21:21 #20
Well, du har hjulpet godt til! -så jeg syntes alligevel du skulle ha' nogle poinz!

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2002 - 21:59 #21
Hvor er i dog flinke allesammen :P