Avatar billede stigc Nybegynder
30. maj 2002 - 22:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Builder

I morgen på arbejdet skal jeg lave lidt præcisions udskrivning. Dvs. jeg skal udskrive en række tekster (både vandret og lodret) som skal ramme steder på et papir på millimeteren. Desuden skal jeg kunne printer meget små fonte, og billeder.

Hvordan løser man det bedst i builderen? Hvilke objekter bruger man? Et lille eksempel?

Så har jeg lidt at starte med i morgen. :)
Avatar billede laffe Nybegynder
30. maj 2002 - 22:28 #1
Det kommer helt an på de præsisionskrav du har til udskrivningen.

lad os sige du skal udskrive følgende:

Tegn en kasse med målene: 1,25 cm x 1,45 cm. Kassen skal placeres oppe i venstre hjørne af papieret på position x:0,54 cm, y:0,22 cm.

Der er mange ting du skal tage stilling til:

1. Hvilken printer skal det skrives ud på ?
2. Det skal måske kunne skrives ud på en hvilken som helst printer ?
3. Printeren skal have en bestemt opløsning ?
4. Det skal kunne skrives ud på en (næsten) hvilken som helst printer ?

Den ultimative og mest nøjagtige måde at lave præsise udskrifter på er, selv at genere det der skal skrives ud i et sprog som printeren kan forstå: eg. Postscript eller PCL eller noget helt tredje.
Avatar billede stigc Nybegynder
30. maj 2002 - 22:42 #2
Printeren er altid den samme, med samme DPI. Jeg havde ikke tænkt mig at bruge et format som Postscript eller PCL, men havde tænkt der fandtes et printerobjekt med en canvas eller ligenende.
Avatar billede stigc Nybegynder
30. maj 2002 - 22:51 #3
Det er med Borland Builder v.4.0
Avatar billede laffe Nybegynder
30. maj 2002 - 23:47 #4
Du kan tegne på: Form1->Canvas

Hvorefter du kan udskrive med: Form1->Print();

Men den udskrift der laves er en bitmap udskrift af formen.
Avatar billede stigc Nybegynder
30. maj 2002 - 23:59 #5
Et krav er at kvaliteten er i top. Det får man vist ikke via en form.
Avatar billede bjk Nybegynder
07. juni 2002 - 23:38 #6
Hvis de følger med til den version af builder du har (det følger med pro og enterprise, ved ikke hvilke andre udgaver det følger med..), kan du så ikke bruge QuickReport-komponenterne? De kan vise grids/lineal med centimeter eller inches, og så kan du ellers smide komponenter med grafik + tekst etc. ovenpå.
Avatar billede stigc Nybegynder
22. juni 2002 - 14:38 #7
Jeg brugte TPrinter->canvas. QuickReport var ikke lige sagen.