Avatar billede henrik.falk Nybegynder
30. maj 2002 - 08:29 Der er 2 kommentarer

simm

Hvad kan man sige om SIMM med 30 pin ????
Avatar billede snowball Novice
30. maj 2002 - 08:33 #1
SIMM-modulerne slog igennem i starten af 1990'erne. De kom i første omgang i 8 bits-udgaver. Det var små printplader med 1, 2 eller 4 MB RAM på, og forbindelsen til bundkortet skete ved en 30-pins kant-connector. Når modulerne var 8 bit brede, betød det at 16 bit-processorer (286 og 386SX) skulle monteres med to SIMM'er ad gangen. Der var altså plads til 2 moduler i en bank, som det kaldes.

32-bit processorerne (386DX og 486) skal have 4 af de små 8 bits-SIMM'er ad gangen, for deres banks er 32 bit brede. Så på et typisk 1. generations 486-bundkort kunne man montere enten 4 X 1MB eller 4 X 2MB eller 4 X 4 MB i hver bank. Hvis man kun havde én bank (med plads til 4 moduler), kunne det blive dyrt at montere mere RAM, fordi man måtte smide den gamle ud.

Du kan desuden læse http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul2e1.htm hvis du vil vide mere om RAM !

Snowball
Avatar billede snowball Novice
30. maj 2002 - 08:34 #2
Og husk lige og vælg den rigtige kategori næste gang. F.eks Hardware - Generelt ;)

Snowball