Avatar billede zc Nybegynder
26. juli 2000 - 02:03 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Glemmer BIOS settings :(

Hejs..

Jeg sidder her med en ældre Pentium 166 PC, som resetter biosen hver gang jeg har haft maskinen slukket. Hver gang jeg starter maskinen, siger den at CMOS checksummen fejlede og at man skal tjekke batteriet. - Fint tænkte jeg, jeg køber da bare et nyt batteri, så den i vinkel.
Men Nej :(  - den bliver ved med at brokke sig over batteriet..

Derfor lyder mit spørgsmål, om der nogen der har prøvet lignende og eventuelt har en løsning på problemet??

Jeg har prøvet det meste synes jeg, - pillet batteriet ud igen, tjekket at der var forbindelsen, opdateret biosen osv.

info:
Det et Microstar 5118 socket 7 Motherboard af ældre dato, der sidder i maskinen, hvis det spiller nogen rolle..

Mvh Sune..

Håber på gode svar..
Avatar billede chruker Nybegynder
26. juli 2000 - 03:17 #1
Jeg ved ikke om sådan et nyt batteri skal lades op inden det kan bruges. Prøv evt. at lade maskinen stå tændt i en halv time. Sluk den så i et minuts tid, tænd den igen og se om den husker det.
Avatar billede renis Nybegynder
26. juli 2000 - 05:55 #2
Det skal normalt ikke lades op, hvis det er et almindeligt 2032 batteri, jeg ville få det byttet der hvor du har købt. Har du evt. emballagen endnu, så skal der stå en dato på med senest bruges.
Avatar billede renis Nybegynder
26. juli 2000 - 05:56 #3
Ups det var et svar
Avatar billede sjensen Nybegynder
26. juli 2000 - 07:40 #4
Det er helt klart batteriet. Men istedet for at købe et nyt, og evt. skulle lodde og svejse for at få det monteret, er de fleste motherboards udstyret med en connector (typisk med 3 ben) til montering af et eksternt batteri. D.v.s. en lille kasse der kan indeholde 3-4 AAA batterier. Så snart denne er forbundet får MB strøm herfra.

Jeg har med fordel anvendt denne løsning, som ofte er langt billigere end at købe de dyre specialbatterier.
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. juli 2000 - 18:05 #5
Det er ikke sådan at der er en jumper som hedder \"Reset BIOS\" eller sådan noget, som er sat til, vel?
Avatar billede zc Nybegynder
27. juli 2000 - 01:06 #6
Tak for hurtige svar, jeg vil prøve de forskellige forslag og godkende et svar hurtigts muligt..

qoulduck >> nej jumperen til at resette bios med, sidder som den skal.

- Sune

Avatar billede tm-systems Nybegynder
27. juli 2000 - 22:42 #7
Det er mest sandsynligt at det er CMOS batteriet. Men siden du har købt et nyt og forsøgt med det, er denne mulighed nok afprøvet nok. Et nyt batteri er fuldt opladt! :-) Du kan forsøge at montere det nye batteri igen, flytte den jumper der resetter BIOS, starte PC op, så melder den om resat BIOS, herefter sluk og så flyt jumperen tilbage igen. Jumperen er i mange tilfælde nr. J7. Såfremt dette ikke hjælper er det muligt, at selve opladeren på bundkortet er defekt. Dvs selve den \"ramme\" du monterer batteriet i, samt det tilhørende kredsløb. Dette kræver et nyt bundkort, eller reparation af det defekte hos leverandøren. Det du selv kan gøre, er at se om de små metal ben er for \"slappe\" og rette dem lidt op med en skruetrækker, herefter montere batteri og se om det hjælper. Ellers skal bundkort muligvis til reparation/købe et nyt.
Umiddelbart lyder det til at du skal have repareret bundkortet, eller købe et nyt. Da jeg mener opladeren er defekt.

Good luck! :)
Avatar billede zc Nybegynder
28. juli 2000 - 16:59 #8
Hej igen..

Jeg målte på batteriet med et voltmeter og fik kun 2 volt, i modsætning til de påskrevne 3 volt. For at løse problemet brugte jeg Sjensens ide med almindelige batterier, hvilket fungere fint..
Dette er årsagen til at jeg har fordelt points\'ne mellem Renis og Sjensen...

Håber alle er tilfredse, jeg er i hvert fald :)

- Sune

(jeg levere det dårlig batteri tilbage til min computerbiks på mandag)