Avatar billede zippery Nybegynder
25. maj 2002 - 23:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gang i floppydrevet.

Jeg har bygget en PC, som jeg godt kunne tænke mig at installere windows på. Hele maskinen er frisk, så jeg skal primært have floppydrevet i gang med 1. at indlæse drivere til CD-rom drevet, og/eller 2. at indlæse boot/startdiskette.
Jeg købte i sin tid 98 2nd og senere 2000 pro. Nu er det tanken senere at starte med at indlæse 98 2nd og opgradere herfra.
Men først skal jeg i gang. Jeg ved ikke hvordan jeg konfigurerer, så floppydrevet reagerer. Systemet starter i BIOS, og det er vel her, der skal gribes ind - men ærligt talt - der ER IKKE MEGET at gribe ind i. BIOSen er ret simpel. Hvordan skal jeg så gøre for at få systemet i gang?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. maj 2002 - 23:41 #1
når maskinen starter hører du et Beep, her skal du som regel trykke på Del-tasten, her finder du stedet der fortæller dig hvilket der skal bootes på.
Hvis du får den til at starte på CD kan du umiddelbart installere Windows2000
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. maj 2002 - 23:41 #2
Del=Delete
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. maj 2002 - 23:42 #3
har du ikke en bootdiskette kan du hente en her på www.bootdisk.com
Avatar billede zippery Nybegynder
25. maj 2002 - 23:46 #4
Jeg har læst en del af spørgsmålene igennem på dette sted. En nævner at man kan trykke på F8 og gå ind i et eller andet jeg har glemt. Whatever...Den eneste mulighed jeg tilbydes af systemet er at trykke på F2 for at komme ind i specielle BIOS konfigurationer til SCSI enheden (noget med controller og harddisk). Der sker ikke noget ved at trykke delete. Ved delete + control + alt genstarter systemet scanningen af sig selv. Det er alt sammen fint nok. Jeg kan blot ikke få det  til at reagere på CDrom eller floppy. Desværre. Herfra og videre vil der formentlig ikke være nogen problemer...
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. maj 2002 - 00:02 #5
hmm, hvad ser du når du kommer ind med F2

har du ikke fået en manual på bundkortet
Avatar billede zippery Nybegynder
26. maj 2002 - 00:24 #6
Jo, jeg har manualer... Når jeg tykker på F2 kommer jeg ind i BIOS  SETUP Utilities. I grunden skal der ikke ændres noget heri. Da slet ikke i betragtning af at "styresystemet" vil tage over og konfigurere alle indstillinger og hjælpe med at indstallere hardwareenheder, når den tid kommer. Lige nu befinder vi/jeg mig på et lille afgrænset problemfelt, der består i at få gang i (styre)systemet. Det vil sige at få gang i floppydrevet.
Manualen til bundkortet beskriver hvorledes hardwareenheder sættes sammen - alt det elementære. Desværre er det også tilfældet for opsætningens vedkommende på softwaresiden. Det springende punkt i manualen, der gør den dårlig efter min mening, er:

"When these preliminaries (konfiguration af BIOS) are finished, the BIOS  seeks an operating system on one of the data storage devices (HDD, floppydrive, etc.). If one is found, the BIOS will launch that operating system and hand control of system operations to it. You can start the setup progra by pressing the (F2) key while the system is booting up.
- Altså vistnok en hel generel beskrivelse, der ikke tager hensyn til brugeren, der ikke er i den situation at have et forudinstalleret styresystem - og det er vel de færreste, når de køber et frisk produkt. Informationerne er gode nok på sigt. Men i nærværende øjeblik aner jeg simpelthen ikke, hvordan jeg som sagt ikke hvordan jeg skal få gang i systemet.
BIOSen er en integreret enhed i bundkort med informationer om denne. Men den rummer ikke applikationer, der kan gribe ind i de tilføjede enheder, såsom floppy og CDrom - så hvordan skaber man den forbindelse. Som sagt, systemet er helt frisk og skal "connectes" på en eller anden måde...
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. maj 2002 - 11:05 #7
det der menes med at bios søger et operativt system, det gør alle bios skam, ellers virker de jo ikke efter hensigten.

bios starter med at checke periferienheder=hardware og når den er færdig med søger den efter en enhed, Floppy, CD eller en harddisk den kan boote på.
Finder den ikke et bootbar enhed går den blot i stå, evt. med en fejlmeddelelse.
I dit tilfælde skal du bestemme hvad du vil installere og da du skal ha' 2 OS på din PC, altså Win2k og Win98, så skal du starte med at installere Win2k. (det kan lade sig gøre den anden vej, Win98 før Win2k)
For at installere Win2k skal du enten have 4 install. disketter eller også skal du boote på din CD.

Har du fdisket og formateret din harddisk?
Avatar billede zippery Nybegynder
26. maj 2002 - 19:51 #8
Problemet er løst - du får derfor ingen point!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. maj 2002 - 20:24 #9
hvad var løsningen, der er sikkert nogle der vil være interesseret i at vide det ;o)