Avatar billede snebaertop Nybegynder
24. maj 2002 - 09:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

SMAPLE.SYS fortsat

Hej

Den 10/5 stillede jeg et spørgsmål med ovennævnte overskrift.
Spm. havde nr. 209808.

Som jeg skrev dengang lykkedes der ikke noget af det foreslåede.
Jeg har nu købt en ny Windows 98, som jeg gerne vil have installeret på min PC.
Ligegyldigt hvad jeg foretager mig af det, som blev nævnt i det tidligere spm. så skriver den C:\> hvorefter jeg ikke kan komme videre.

Hvad gør jeg for at få den nye windows installeret?
Hvordan sletter jeg den gamle version fra PC'en?

Jeg har hørt noget om, at hvis man sletter den gamle version, så har man ingen driver til CD-drevet, og derfor kan man ikke bare geninlæse den nye CD ???

Der er hverken startdiskette eller original CD til den gamle version, da det er en PC fra firma, som jeg fik, og da dette åbenbart "er blevet væk".

Nu håber jeg det kan lykkes med min egen indkøbte Windows 98.
Avatar billede jakeman Nybegynder
24. maj 2002 - 09:15 #1
Download en startdisk på www.bootdisk.com og genstart din pc med den diskette i drevet! Så kan du evt. lave en fdisk/format c: for at slette den gamle installation!
Avatar billede jakeman Nybegynder
24. maj 2002 - 09:15 #2
Hvis din BIOS understøtter det kan du også bare boote fra din cdrom!
Avatar billede doit Nybegynder
24. maj 2002 - 09:40 #3
Du kan flytte om på bootrækkefølgen i Bios så den booter fra CDROM først så kan du overskrive den gamle.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2002 - 10:18 #4
Det er ganske normalt at  computeren standser med et c:\ på skærmen, du skal så finde INSTALL.EXE til fortsat installation af windows, normalt e:\Win98\install, hvis du kun har 1 HD og 1 CDROM installeret, er det forstået ellers kom tilbage
Avatar billede snebaertop Nybegynder
24. maj 2002 - 13:27 #5
Jeg har nu down-loaded en startdisk som på disketten hedder Win98.exe.
Jeg er langt fra helt fortrolig med dette, så det kræver måske en nøje instruktion.

Skal jeg isætte disketten før jeg starter PC'en, hvorefter den selv vil starte op på disketten??

Jeg forstår ikke det med at lave en fdisk/format c: og heller ikke det med at boote fra CDROM eller det med Bios.

Jeg er nu i besiddelse af en startdisk og en CDROM med en fuld version af Windows 98. Hvad gør jeg nu præcist ??
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2002 - 22:29 #6
Den fil du downloader skal du lade ligge på dit skrivebord og starte den derfra så vil den oprette en startdiskette for dig, følg anvisningen på skærmen.
Når du har stardisketten skal du lukke din computer, putte disketten i A:\ og boot herfra så skulle det hele gå af sig selv.
Er din HD helt tom skal du når du har boot'et og der står A:\ på skærmen skrive fdisk,og oprette en partition, der skal du igen følge anvisningen på skærmen.
Derefer går du tilbage til A:\ og skriver format C:\
Derefter skriver du install ved A:\
Du skal måske boote et par gange men stadig på A:\
Avatar billede snebaertop Nybegynder
25. maj 2002 - 00:25 #7
Jeg kan da ikke lade den ligge på skrivebordet, når den PC som jeg skal prøve at have op at køre ikke engang kan komme ind på skrivebordet (ikke engang kan starte windows) men kun starter i DOS som tidligere nævnt.
Når jeg downloader noget, så har jeg gjort det fra en anden PC.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2002 - 16:39 #8
Så lad den ligge på den PC du downloader til, den fil du henter som hedder Win98.exe er en selvextractende fil som opretter en diskette ved at du putter en diskette i A:\drevet.
Det er hvad der sker, og den diskette tager du så med til din computer som du skal installerer Windows på, og booter på den så går det hele af sig selv.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
27. maj 2002 - 09:05 #9
Hej ibtage

Et formentlig sidste lille spm.
Når jeg så har startet PC'en op med startdisketten isat, og den er færdig med at indlæse fra disketten.
Skal jeg så bar isætte min nye CDROM med Windows 98?
Skulle den så kunne installere dette og efterfølgende køre???

VH snebaertop
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2002 - 18:11 #10
Måske !!!, men her er den rigtige opsætning...........

Du  laver en stardiskette ved hjælp af WIN98.exe som du har download'et.

Du sætter den diskette i dit A:\ drev på computeren hvor du skal installerer Windows.
og sætter CD-rommen i drevet og tænd for computeren.

Vælg 1: Start med CD-rom
der udføres en række scanninger og derefter vises MS-DOS promten.

Du skal derefter slette alt på din HD, da jeg går ud fra at din HD har været anvendt før, så ved MS-DOS promten skal du skrive FORMAT C:\ og trykker >---ENTER
og bekræfte at du vil formatere.

Når den er færdig med dette skulle der gerne stå A:\ ved din promt, her skriver du så INSTALL og trykker >---ENTER.......
Nu vises en meddelelse om, at installationsprogrammet vil udføre en kontrol. Hvis denne meddelelse ikke bliver vist kan computeren ikke finde CD-rom drevet.

Hvis dette er tilfældet:
Windows forudsætter at du kun har 1 HD og 1 CD-rom i computeren, og du skal manuelt klikke dig frem til dit CD-rom, det gør du ved at skrive D:\ >---ENTER, så skulle der gerne stå D:\ ved din promt istedet for A:\  -------- her skriver du DIR >----ENTER og vises denne liste

Add-ons, CDsample,Drivers,Tools, Win98,autorun.inf,install.exe,setuptip.txt,vigtig.txt
(er listen ikke på D:\ skal du skrive E:\ o.s.v.)

når du har listen skal du blot skrive INSTALL >---ENTER.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
29. maj 2002 - 22:05 #11
Hej igen

Nu har jeg prøvet og det lykkedes ikke!
Jeg har lavet en startdiskette som skrevet og isat denne og CD'en med Windows 98, hvorefter jeg startede PC'en.

Jeg fik ikke den mulighed at vælge 1: Start med CD-ROM men derimod skrev den A:\>

Udfor dette prøvede jeg at skrive FORMAT C:\  hvorefter der blev svaret "Parameter format not correct - C:\"

Hvis jeg udfor A:\> skrev  INSTALL  blev der svaret  "Bad command or file name".

Herudover kan jeg oplyse, at når jeg startede op på disketten, så var flere taster byttet rundt på tastaturet f.eks. hvis jeg skulle skrive : så skulle jeg trykke på shift æ.

Hvad sker der egentlig - jeg er forvirret ????
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2002 - 23:05 #12
Ja det er det med det udenlandske, du har fået en engelsk version, det er derfor forvirende, når du så bruger et dansk tastatur.

skråsteg = bindestreg
: (kolon)= stort Æ (Shift + Æ)
; (simikolon)= æ
\ (backslach)= apostrof (til højre for Ø)

Du skal altså have mulighed for at vælge om du vil boote med eller uden CD-rom, ellers kan du ikke se dit CD-rom drev og installerer Windows, som ligger på CD-rom skiven.
Jeg tror ikke du har en rigtig bootdiskette når der ikke ligger en INSTALL, men det kan også hedde SETUP. prøv det.

Du skal skrive FORMAT C: og trykke enter, der skal ikke være nogen backslash (\)

Det er lidt besværligt med alt det skriveri, der er så mange muligheder, så send mig en mail og jeg skriver mit tlf. nr tilbage til dig, og du kan ringe, men du skal i mailen fortælle mig hvad din computer indeholder HD- CDrom o.s.v.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
31. maj 2002 - 23:33 #13
Hej ibtage
Tak for din indsats.
Hvis det ikke lykkes næste gang jeg sidder ved den nedbrudte PC, så slår jeg på tråden.