Avatar billede cyberstar Nybegynder
24. maj 2002 - 08:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Elektronik dims

Jeg skal lave en dims i elektronik, men ved ikke hvordan jeg skal lave den!
Den skal have et indput signal, og så skal den vælge mellem 4 tilfældige outbut signaler!
(en ledning ind, 4 ledninger ud, hvor den selv skal vælge en tilfældig af dem!)

Hvis nogen ved hvordan jeg kan lave den, eller hvor jeg kan finde hjælp til den, vil det være fint!!!
(skal have den med i en eksamensrapport, som jeg skal aflevere på mandag!!!) :-(
Avatar billede scb Praktikant
24. maj 2002 - 09:05 #1
http://www.circuitos.terra.cl/schem/r50.gif

Er et diagram over en oscillator og en tæller, du skal kun bruge den øverste del, da det er 2 ens kredsløb, når S2 sluttes (Indgangen) står tælleren 4017 og tæller så hurtigt at du ikke kan se hvilken udgang der er aktiveret, når du så slipper S2 vil det være en tilfældig udgang der er aktiveret, udgangene er led 1-6
Håber det kan bruges, eller give en ide til hvordan du kan lave det.
-SCB
Avatar billede cyberstar Nybegynder
24. maj 2002 - 10:06 #2
Mange tak for det, men jeg har et problem, for det er meningen at den skal sidde i en kasse, hvor jeg ikke har mulighed for at trykke!
Hvad kan jeg bruge, så den kan fungere automatisk?
Avatar billede scb Praktikant
24. maj 2002 - 10:16 #3
S2 skal så være sluttet hele tiden, du skal så starte din oscillator (4093) med en spænding, det kunne jo være ben 14 du førte ud når der så er spænding på ben 14 så starter oscillatoren, og tælleren tæller, når du fjerner spændingen stopper den og en tilfældig udgang er aktiv.

Princippet er at du med dit indgangsben starter en oscillator, der så kører med måske 1000 Hz, denne får en decade tæller (4017) til at stå at tælle 1-2-3-4-5-6-7-8-9-1-2-3-4 osv når du så stopper oscillatoren vil tælleren have aktiveret en tilfældig udgang.

Da du kun skal have 4 udgange skal du sørge for at udgang nr 5 er ført tilbage til reset på 4017 da du ellers ville kunne stoppe i en stilling hvor måske udgang 7 er aktiv, og så vil det se ud som om at ingen af dine 4 udgange er aktive.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
27. maj 2002 - 19:52 #4
Kunne det bruges i din eksamensrapport ?
-SCB
Avatar billede cyberstar Nybegynder
28. maj 2002 - 09:51 #5
ja, jeg kunne godt bruge det, men jeg nåede desværre ikke at få det skrevet ind, inden jeg skulle aflevere! :-(
men, ellers mange tak!