Avatar billede skodtyskeren Nybegynder
23. maj 2002 - 13:31 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan man dele stofanet?

Jeg ved at det her er et klassisk spørgsmål.

Jeg skal have købt mig en computer som kan stå inde på mit værelse, men computeren med internet-adgang står i kontoret. Kan man godt dele Stofanet, og hvad skal jeg bruge for at det kan lade sig gøre?
Avatar billede cthun Nybegynder
23. maj 2002 - 13:33 #1
Det kan man sagtens.... Du skal bare bruge den ene maskine som server med 2 netkort.... så skal du dele din inet forbindelse... stofa skal være på netkort 1 og den computer du vil dele internet med skal være på netkort 2
Avatar billede denner Nybegynder
23. maj 2002 - 13:33 #2
Ja det kan du... Du skal havde et (Internet)Kabel - Og så en Hub.
Så sætter du det stik det sidder i Internetcomputer op i hubben Et det der hedder "Basen" Eller sådan noget... og så tager du to nye kabel og sætter i de næsten og så ind i computer og vuti

Ved ikke om det virker med stofanet..
Avatar billede dskytte Nybegynder
23. maj 2002 - 13:36 #3
Nej for 25 kr. om månneden for du en hub og familie pakken fra stofa så sætter du bare Stofa stikket der i og "trækker" 2 - 5 kabler til dine komputere !!!
Avatar billede skodtyskeren Nybegynder
23. maj 2002 - 13:36 #4
Hvad kommer det til at koste?
Avatar billede dskytte Nybegynder
23. maj 2002 - 13:36 #5
Ups svar : Nej for 25 kr. om månneden for du en hub og familie pakken fra stofa så sætter du bare Stofa stikket der i og "trækker" 2 - 5 kabler til dine komputere !!!
Avatar billede dskytte Nybegynder
23. maj 2002 - 13:37 #6
25 kr om måneden kontakt stofa for at få det !!!
Avatar billede dskytte Nybegynder
23. maj 2002 - 13:38 #7
Jeg tror også du skal købe en hub (koster ca. 400)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2002 - 13:41 #8
Avatar billede dskytte Nybegynder
23. maj 2002 - 13:51 #9
By theb way en swithc til 5 pcer ka købes for 599 på stofa.dk
Avatar billede skodtyskeren Nybegynder
23. maj 2002 - 13:59 #10
der er kun tale om en pc. Er det nemt at dele stofa? jeg synes at det lyder svært =)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2002 - 14:10 #11
john_stigers og andre>Jeg har netop talt med Stofa og iflg. dem er det ulovligt at dele sin internet forbindelse på den måde i taler/henviser til. Hvis man ønsker at dele sin internet forbindelse skal man benytte dskytte's løsning og bestille en family logon løsning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2002 - 14:16 #12
schulze> ja det SKAL de jo sige, nu man har muligheden for at betale stofanet ekstra for en service man selv kan gøre meget billigere :)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2002 - 14:23 #13
john_stigers>Altså De sagde, at hvis de opdagede brugere der gjorde det ville de lukke deres forbindelser.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2002 - 14:26 #14
schulze> http://www.eksperten.dk/spm/175958

"Kommentar fra johannielsen
06/03-2002 14:52:58    Jeg har idag modtaget en mail fra Stofa om, at man MEGET gerne må forsøge at dele, dog yder de ikke support.

Mon Stofa selv vil tilbyde en router man kan leje? - eller kan jeg ligeså godt købe en selv?

Kommentar fra johannielsen
06/03-2002 14:53:52    Her er mailen:

Hej

Du er meget velkommen til at prøve at koble flere computere på, men vi yder
desævrre ikke support på dette.

Beklager meget.

Med venlig hilsen
Olaf Petersen
Telia Stofa / StofaNet BackOffice support"

Det er ikke ulovligt.
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2002 - 14:31 #15
john_stigers>Ja fint en eller anden på gulvet der har udtalt sig på firmaets vegne.

I deres aftalevilkår står der højt og tydeligt, at det ikke er tilladt at dele forbindelsen. Det er vel det man skal rette sig efter.
Avatar billede jimse Nybegynder
23. maj 2002 - 14:38 #16
Når de taler om at dele forbindelsen er det vel mellem flere husstande de mener? Den enkelte husstand betaler jo for tilslutning og derefter forbrug.
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2002 - 14:39 #17
jimse>Nope der står at fobindelsen gælder for en pc. Der må ikke tilsluttes mere end en osv.
Avatar billede jimse Nybegynder
23. maj 2002 - 14:45 #18
Man tilæslutter vel også kun en, derefter bruger de andre pc'er bare de ressourcer der er på den der er koblet til nettet. Man har jo ikke koblet flere på samme forbindelse. Det handler vel i bund og grund om noget definitation?? Jeg ville ellers blive lidt bekymret hvis stofa dukkede op hjemme hos mig. Jeg har en pc'er koblet op, men samtidig bliver den brugt med delte biblioteker som mine andre 4 maskiner også har adgang til.

Har jeg nu 5 pc'ere på stofanettet eller kun én. Stofanettet godkender alligevel kun mac-adresse som bruger, så jeg vil til enhver tid sige at der kun er en mask. tilkoblet.
Avatar billede nekkos Nybegynder
23. maj 2002 - 14:47 #19
Ja, men jeg kører også stofanet. På deres support siger de, at man godt må dele en forbindelse mellem 2 computere, men rigtigt, i aftalevilkårene står der man ikke må. Men hvad pokker, man betaler jo for trafikken.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. maj 2002 - 23:46 #20
skodtyskeren - Du skriver: "der er kun tale om en pc. Er det nemt at dele stofa? jeg synes at det lyder svært =)"

Det er ikke så svært. Indlægene ovenfor er bare ved at køre lidt af sporet, frem for at besvare dit spørgsmål.  :)

Du skal bruge
1. To ekstra netkort
2. Et krydset kabel, categori5, der kan nå fra kontor til værelse.

På kontor-pc'en bevarer du Stofa opsætningen, som den er.
Du isætter et ekstra netkort i kontor pc
Det netkort tildeles IP 192.168.0.1, og subnetmask 255.255.255.0
Som Gateway indtastes IP adressen på stofaopkoblingen (netkort nr. 1)
Som DNS det samme som til Stofa på netkort nr. 1

På værelses-pc'en isættes det sidste netkort
Det netkort tildeles IP 192.168.0.2, og subnetmask 255.255.255.0
Som Gateway indtastes IP adressen på netkort nr. 2 i kontor-pc'en, altså 192.168.0.1
Som DNS indtastes det samme som til Stofa på netkort nr. 1

Denne løsning er umiddelbart den nemmeste og billigste (ingen udgifter til hub eller switch), mens ulemper er, at kontor pc skal være tændt for at du kan "komme på" fra værelse pc'en.

Dertil kommer, at du på kontor pc'en skal have installeret Deling af Internet (ICS - Internet Connection Sharing) som findes på Windows 98SE og nyere versioner. Vi mangler oplysning om, hvilke Windows de to maskiner har.

Du kan læse om internetdeling med både 98SE/ME og 2000/XP her
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
23. maj 2002 - 23:57 #21
I Duelunds eksempel (ovennævnte link) skal du naturligvis se bort fra de eksempler han bruger på IP adresser og DNS og i stedet bruge de aktuelle oplysninger fra din Stofa opkobling.