Avatar billede mglarsen Nybegynder
24. juli 2000 - 10:15 Der er 14 kommentarer

Dansk tegnsæt i WinMe

Hej!
Jeg har installeret Windows Millenium og det sådan set fint nok. Der er dog
et par ting, der undrer / irriterer mig.

For det første kan jeg ikke bruge dansk tegnsæt i DOS-prompten og for det
andet, vil Windows ikke udføre de ændringer, jeg laver i AUTOEXEC.BAT. Når
jeg har genstartet maskinen, har den omdøbt \'min\' fil til AUTOEXEC.BAK og
ændret BAT\'en tilbage til originalen...
Er der noget at gøre ved dette eller er det noget, jeg bare må acceptere?

På forhånd tak!
Avatar billede lrm Nybegynder
24. juli 2000 - 10:28 #1
Hej

Det med dansk tegnsæt har jeg endnu ikke rodet med :)

Når du skal ændrer i autoexec.bat skal du gøre det via Start ->Run skriv msconfig der er så en fane der hedder
-> environment........ der kan du tilføje..

Der er også en fane der hedder International måske du kan æmdre sprog i dos-promten der.
Avatar billede fido82 Nybegynder
24. juli 2000 - 13:51 #2
det med DOS´en, det er jo bestemt af den driver du indlæser til keyboardet......så der skal du jo ha fat i en med dansk tegnsætning!!!
Avatar billede mglarsen Nybegynder
24. juli 2000 - 15:49 #3
FIDO82: Ja, det er jeg klar over. I Windows er der DK tegnsæt og derfor undrer det mig, at der ikke er det i en DOS-prompt...
Avatar billede mglarsen Nybegynder
24. juli 2000 - 16:15 #4
LRM: tjaah, det er rigtigt nok at man kan tilføje, men det er den da også rimelig ligeglad med. Mht. INTERNATIONAL, står den til dansk tegnsæt, men æ, ø og å findes stadig ikke i DOS-prompten...
Avatar billede lsn Nybegynder
03. august 2000 - 13:51 #5
Jeg syndes at du skulle tage at skrotte Windows ME, og vende tilbage til det \"gamle\" Windows 98

Grundetn til at jeg syndes det, er at det er mere
stabilt end det andet Windows ME.

Jeg har lavet et program, som kan styrer hardwaren, sofwaren, og installerer drivere, til din computer, og det skal kun bruge Windows til én ting, nemlig at starte det op, og resten klarer det selv, det vil sige at det faktisk er et styresystem, jeg har lavet, der bare skal bruge Windows til at starte det op, men det er ikke færdig endnu, men jeg skriver det på min hjemmeside, når jeg er færdig.

Mit styresystem hedder LSN System, og det går ikke så nemt ned, som Windows gør.

Du kan skrive en email til mig på: skovmos@nielsen.ms

Du kan også tage et kig på min hjemmeside på www.lsn.subnet.dk, men det KAN ske at den er \"gået ned\", da Subnet.dk nogle gange flytter liidt rundt på deres servere, og så bliver de jo nød til at afbryde forbindelsen, men jeg arbejder på at få en hjemmeside med et domæn-navn, som hedder www.lsn.com.

Det er meget nemmere at ændre autoexec.bat ude i
mit styresystem, da det jo ikke længere er Windows der så skal styrer din computer.

Avatar billede mglarsen Nybegynder
09. august 2000 - 09:23 #6
LSN: Det løser jo ikke mit problem eller for den sags skyld besvarer mit spørgsmål at installere Win98...
Avatar billede mglarsen Nybegynder
24. august 2000 - 08:43 #7
FIDO82: Det er jeg klar over, men problemet er jo netop at WinMe tilsyneladende er fløjtende ligeglad med, hvad jeg skriver i Autoexec.bat. Inde i Windows er der valgt DANSK alle de steder, det kan vælges...
Avatar billede smith Nybegynder
26. august 2000 - 15:33 #8
for at have dansk tegntabel i windows me, skal du slå system recovery funktionen fra, og når du skal rette i autoexec.bat og config.sys skal du køre sysedit!
Avatar billede mglarsen Nybegynder
29. august 2000 - 19:11 #9
SMITH: System Recovery??? Mener du System Restore eller hva\'?
Den er slået fra, men det løser ikke problemet...
Avatar billede smith Nybegynder
30. august 2000 - 10:01 #10
mglarsen: du skal køre \"msconfig\" under fanebladet avanceret skal du slå system recovery fra. genstart maskinen and you are up and running :-)
Avatar billede mglarsen Nybegynder
31. august 2000 - 20:55 #11
Smith: Kan ikke finde den... På http://w1.1576.telia.com/~u157600064/msconfig.html
kan ses et screendump af de muligheder, jeg har under ADVANCED...
Avatar billede snowman Nybegynder
27. september 2000 - 08:22 #12
Kør msconfig, brug avanceret start
i miljø vælg ny - variabelnavn keyboard - variabelstreng c:\\windows\\command
Det virker på min maskine
Check dog flueben ved næste opstart
Avatar billede bjornhart Nybegynder
23. februar 2001 - 09:33 #13
Jeg har også haft problemmer med at ME. Problemet bestod i at jeg skulle køre et dosprogram som krævede at der stod \"files = 250\" i autoexec.bat. Det hjalp heller ikke at skrive det i msconfig, og jeg fandt ud af at ME slet ikke kigger på autoexec.bat\'en og config.sys\'en. Problemet blev løst vha. en patch som tvinger ME til at læse autoexec.bat og config.sys. Linket til Patchen virker ikke mere, men jeg vil gerne maile den hvis du er interesseret.
Avatar billede mglarsen Nybegynder
26. marts 2001 - 08:37 #14
Som tidligere skrevet har jeg ikke længere problemet, men du må meget gerne maile tachen til mig - g@g-web.dk