Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 02:51 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000 og 2 netkort

Jeg har lige installeret win2000 og det gik smertefrit.
Da jeg har ADSL og gerne vil dele min internetforbindelse med en anden
maskine, uden at købe en router, har jeg 2 netkort (RealTek) i den ene
maskine og et i den anden maskine. Med internet deling programmet i win98SE
virkede dette perfekt, men efter den PC med ADSL modemet er gået over til
win2000, kan jeg ikke etablere netværksforbindelse til den anden PC.

Jeg kan jo (som I kan se her) sagtens komme på nettet. Men er der nogen
kendte problemer med 2 netkort under win2000? Andre som med held kører
win2000 og win98 sat sammen i et netværk? Nogen idéer til hvordan jeg kommer
videre.

Avatar billede nerdyguy Nybegynder
24. juli 2000 - 02:54 #1
WinProxy wirker med 100% sikkerhed. Jeg har testet det på adskillige computere.

Øhh.. jeg skal lige finde en adresse til det ;-)
Avatar billede nerdyguy Nybegynder
24. juli 2000 - 02:57 #2
Det kan hentes her:
http://tucows.worldonline.dk/

Eller rettere:
http://tucows.worldonline.dk/files/wp14us.exe

Kanon program. Du installere det bare på serveren og klienten skal du sætte til at hente IP automatisk..... Men det ved du nok allerede!
Avatar billede nerdyguy Nybegynder
24. juli 2000 - 02:59 #3
Og hmmm....... Måske er du heldig at finde en crack her:
http://softdep.com/cgi-bin/dwn.pl?7228

Jeg har ikke testet cracken ...
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 09:41 #4
....et lille tillægsspørgsmål - hvordan får jeg de 2 maskiner til at se hinanden? Jeg har allerede forsøgt mig med at instalerer netværk, men ligegyldigt hvad, kan maskiner ikke finde hinanden....
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2000 - 10:06 #5
Hvorfor ikke koble over HUB?
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 10:08 #6
Måske fordi jeg ikke har nogen HUB?? :)

Det skal bare være som et netværk bestående af 2 maskiner - det er bare sådan et twisted-pere kabel...
Avatar billede netmaster Praktikant
24. juli 2000 - 10:46 #7
For at får noget af alt det smarte til at virke vil jeg forslå at du sidder ned med et stylle papir. og skrive op hvor dan tingene virker mellem maskinerne.

Hvis du allerede har fået det til at virke under win98 så er det vel et spørgmål om af finde ud af om net kortene er sat op ligesom under det. Jeg vil foreslå at du prøver at share en mappe på hver af maskinerne således at du gennem my network places. Kan se om der er forbindelse.

Netkort : der går ud på internetet virker jo fint.
Netkort : til internt netwærk ip ip adresse XXX.XXX.XXX.001

Netkort : på maskine der skal på internet via anden ip adresse XXX.XXX.XXX.YYY YYY forskellig fra 001

Og så lige en sidste ting. Der skal W2K maskinen være rettigheder til den bruger der vil logge på nettet.

håber at det kan give dig nogle ideer til at få problemet løst.

Lige et spørgsmål fra min side har du haft netværket til at kører med kun et twisted-par netkabel (altså uden hub) mellem dem. Uden problemer.
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 11:07 #8
Ja, jeg har kun haft det til at køre med win98 på begge maskiner - der kører det problemfrit...
Avatar billede Jman Praktikant
24. juli 2000 - 11:44 #9
Hvilken version af Win2k kører du?
Proffessionel erller server - Jeg kunne forestille mig at du ville have nogle tilslutningsproblemer, hvis du kun kører prof.
Ellers kunne det være at du skulle oprette en share i computer management, så din anden maskine kan se den med win2k. (srv)
Avatar billede nerdyguy Nybegynder
24. juli 2000 - 13:22 #10
Du kan IKKE få 2 maskiner til at køre sammen over twisted-pere kabel. Dit kabel i denne sammenhæng skal hedde \'Crossover\' som er et kabel specielt beregnet til 2 maskiner. Det lyder underligt at du haft det til at virke før...
Avatar billede nerdyguy Nybegynder
24. juli 2000 - 13:24 #11
Det hedder vist Twisted Pair ;-)
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 13:26 #12
Det er sgu da ligegyldigt - du kan jo godt forstå hvad jeg mener, ikke?

Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 13:27 #13
Jeg kan så sige til dig, nerdyguy at du har haft øjnene med dig :) Det er et cross-over (men twisted Pair kan være både \"krydset\" og ikke \"krydset\" - de krydsede bruges ml. 2 computere UDEN hub - hvis det kan stille din nysgerrighed ??) kabel - dette er en selvfølge, ellers havde det jo ikke virket før, vel? :))

For at få lo.... til at virke sætter jeg \"dusøren\" lidt op :)

-andersravn
Avatar billede nerdyguy Nybegynder
24. juli 2000 - 13:30 #14
Føj... 300 point er godt nok også mange!!
Du er virkelig desperat :)

Netmaster siger noget af hvad der kan være galt.. Har du prøvet med det forslag??
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 13:32 #15
Alt det der kan jeg sagtens finde ud af - normalt :) (jeg har ikke flere points at give ud af...)

Der er intet af det, der hidtil er skrevet, der virker... - desværre...
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 13:33 #16
559 points - var det bedre??

-andersravn
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 13:37 #17
Tror at jeg måske HAR fattet din sarkasme, nerdyguy....
Avatar billede netmaster Praktikant
24. juli 2000 - 13:37 #18
Lige et spørgsmål Har du win98 på din w2k maskine?
hvis det et tilfældet virker det så under win98 på begge maskiner?
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 13:39 #19
Netmaster >> Ja, der er begge dele på - og det virker med win98
Avatar billede nerdyguy Nybegynder
24. juli 2000 - 13:47 #20
Jeg vil lige sige noget... Når du engang får dit netværk til at virke, så skal du altså prøve det der WinProxy!!  Det er skide godt. Jeg bruger det selv i WinMe så kan jeg se ALT hvad der bliver brugt af internet på klienten ;-)
Avatar billede netmaster Praktikant
24. juli 2000 - 13:48 #21
Ok hvad med drivere osv under 2000 er det de rigtige (\"Er de hentet hos kortproducteterne\"). Jeg har selv haft store problemer på grund af at 2000 tilsyndeladende godt kan finde kortene men ikke konflikten mellem kortene (w2k er noget underligt noget :-)) Og den installere drivere som tilsyneladende ikke virker. Ligeså har jeg også oplevet at adressering giver problemer. f.eks er det ikke lige meget om x-netkort kommer før y-netkort. PCI Gider ikke at finde ud af det. Plug and pray du ved. Så er der andre kort i maskinen som lydkort osv der kan give problemer. Men jeg vil nok lige tjecke driverne inden du smider maskine ud af døren i irritation. Ligeledes et noget som jeg ikke lige har tænkt på er kan man overhovedet får w2000 og w98 til at se hinanden gennem dette smarte share internet connection.

Avatar billede netmaster Praktikant
24. juli 2000 - 13:51 #22
Nerdyguy: Det er okay program Kan det man har behov for.
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 13:51 #23
Kortene er fra RealTek og driverne kommer fra samme sted.... Det er jeg 100% overbevist om, selvom jeg ikke er vildt begejstret for Microsoft...
Avatar billede netmaster Praktikant
24. juli 2000 - 14:01 #24
Så vil jeg lige spørge om det er samme kort og korttype de to netkort der sidder i 2000 maskinen. Grunden til dette er at jeg har selv prøvet noget tilsvarede med et ældre pci kort fra realtek og et nyt. hvor 2000 synes at det nye korts drivere skulle bruges på begge med det resultat at at det gamle kort ikke virkede jo tog derfor og skiftede det kort der var af ældre dato og skiftede det med et kort fra en anden producent. Men det resultat at det virkede.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2000 - 18:38 #25
Tilslutningen fra internetet vil da være nemmere at fordele mellem de to maskiner med en billig hub
Avatar billede andersravn Nybegynder
24. juli 2000 - 22:08 #26
fandt selv ud af det :)

men takker for den assistance jeg ikke kunne bruge :)

Men nu har jeg da fundet ud af at folk er villige ti lat hjælpe....

SPM LUKKET
Avatar billede ruderkonge Nybegynder
16. oktober 2000 - 17:23 #27
Brug Internet connection sharing

Opsætningen er simpel:

opsæt dit adsl in (public) kort til at køre med sharing.
Sæt det andet kort (home) til at køre med ip 192.168.0.1 og subnet 255.255.255.0
Herefter sætter du din explorer til ikke at søge efter noget når den skal kontakte proxy

tools/internetoptions/connections/lan settings : ingen af disse må markeres...

fjern alle statiske ip adresser på dine clients.

Installer også client for microsoft network ellers kan du aldrig få adgang til fildelingen