Avatar billede triumph Nybegynder
22. maj 2002 - 12:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Corrupt skadet transaction log. Database offline. Hvad gør jeg ?

Jeg har en database med tilhørende transaction log. Det lader til at log filen har taget skade, for databasen kan ikke længe sættes til "online". den brokker sig over at log filen mangler eller er beskadiget.

Er der en måde, hvor jeg kan (f.eks. via transact sql) kan fortælle databasen at den ikke skal benytte den log fil mere (så jeg kan få den online, og oprette en ny fil), eller et andet trick, man kan benytte ?

Selve Database filen fejler intet.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
22. maj 2002 - 13:00 #1
Detach databasen, slet logfilen/omdøb logfilen og attach igen.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
22. maj 2002 - 13:01 #2
I Enterprise manager kan du gøre det.
Avatar billede triumph Nybegynder
22. maj 2002 - 20:10 #3
Ok. Så er den detached. Hvordan får jeg den online igen ? Jeg kan ikke finde en Attach funktion under Tasks.
Avatar billede triumph Nybegynder
22. maj 2002 - 20:34 #4
Jeg fandt den, men den vil ikke attache databasen. Den brokker sig over den manglende log fil (den har et rødt kryds ud for fil check listen). Selve database filen er dog i orden. Er der ikke en måde, man kan gøre den uafhængig af log filen, også derefter attache den, og give den en ny log ?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
22. maj 2002 - 21:08 #5
Selve attachen skulle give den en ny log automatisk, hvis log-filen ikke findes. Med mindre, at der har været flere log-filer.
Avatar billede triumph Nybegynder
23. maj 2002 - 07:54 #6
ah, ja. Der var 2 log filer. Den ene er intakt, den anden er væk/i stykker. Hvad gør jeg så ?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
23. maj 2002 - 08:40 #7
Der var AFAIR en tråd om det i nyhedsgruppen microsoft.public.sqlserver (OTOMH) for ikke så længe siden. Jeg kan ikke huske noget fra den.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
23. maj 2002 - 08:49 #9
Specielt den sidste kunne være interessant (omtaler to logfiler, hvoraf den ene mangler.

Husk: PÅ EGET ANSVAR!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede triumph Nybegynder
23. maj 2002 - 10:58 #10
Den nederste artikel lader til at omtale mit problem. Jeg fatter dog bare ikke så meget af det mere tekniske af den. Findes der en metode at rette op på dette, ved kun at bruge Enterprise Manager eller lign. ? Jeg ved ikke meget om Transact-SQL.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
23. maj 2002 - 11:03 #11
Jeg tror det ikke. Han laver en stored procedure, som gennemfører det, og den stored procedure skal så kaldes med de aktuelle værdier.
Avatar billede triumph Nybegynder
23. maj 2002 - 11:19 #12
Ok. Jeg må prøve at gå forsigtigt frem efter hans metode. Hvis det viser sig at løse problemet, får du alle pointene.

Hvis du i mellemtiden har flere forslag, der måske kan hjælpe eller gøre det nemmere, så skriv dem endelig.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
23. maj 2002 - 11:21 #13
Brug hans retningslinier - specielt den med sikkerhedskopi af systemtabellerne (master.mdf) hvis noget skulle gå galt.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
31. maj 2002 - 09:48 #14
Hvordan går det med attachen?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
08. august 2002 - 00:37 #15
Fik du løst problemet?