Avatar billede jones1024 Nybegynder
19. maj 2002 - 13:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Video redigeringskort eller kamera med A/D konvertering?

Kan det virkelig være rigtigt, at de eneste videoredigerings kort med analog indgang, der forhandles i danmark, er Hauppages tv kort og Pinnacle dc10. Hauppauge Wintv PVR, er vist hovedsageligt et tv kort, og ikke særligt godt til videoredigering. Pinnacle dc10, kan jeg ikke få til at virke på hverken min eller 5 andre maskiner jeg har prøvet (jeg har fået byttet kortet, men samme problem!).

Findes der andre videokort med analog indgang som forhandles i Danmark?

En anden mulighed for at få redigeret sine gamle Hi8 analoge optagelser, er at købe et af de nye Sony camcorders som fx. TRV-240. Det har realtime analog/digital konvertering via analog indgang og digital udgang. Det er selvfølgelig en noget dyrere løsning, men så får man et godt kamera. Er der nogen der har erfaring med A/D konvertering via kamera?

MVH Jones
Avatar billede madzz Nybegynder
20. maj 2002 - 15:22 #1
Personligt har jeg et canon XL1, som både har dv in/out, men også analoge porte. Det er virkelig smart, men jeg skal snart til at investere i en videomaskine (læs længere nede), det er némlig noget nemmere med henblik på overspilning til VHS bånd. Og så bliver kvaliteten også lidt bedre.

Alligevel vil jeg foreslå at du køber dig et kamera med digitale porte. Det kommer selvfølgelig an på hvor meget du bruger det. Hvis det bare er til lidt fritidsredigering så er det perfekt. Du behøver nemlig kun et kabel, og så er du igang.
Med hensyn til det kamera som du har set på, så får man hvad man betaler for. Nemlig ikke forfærdelig meget. Farverne har en tildens til at blive lidt neon-agtige. Hvis du filmer fx græs, så bliver det meget lyst og som sagt neon-agtig. Hvis du bare vil bruge det til lidt fritid, så er det vel godt nok. Men hvis du godt kan lide at blilledet er i orden, så skal du nok kigge på de nedestående foreslag. Kvaliteten på de analoge kameraer er gennemsnitligt bedre end de digitale. (nu ved jeg jo ikke hvilket kamera du har, men normalt gælder dette). Og med de nedestående forslag, kan du beholde dit gamle kamera.

En anden løsning er at du køber en videomaskine til at sætte til computeren. I denne maskine kan du indsætte dit Hi8 bånd, for derefter at spille det over på computeren. Videomaskinen har også normale VHS bånd, så det er nemt at spille dine film over på en videomaskine. Prøv at check www.cav.dk der har de vist nogle.
Pris; 5000kr - ?

En helt tredje løsning er at købe en konverter. Jeg kan ikke helt huske hvad en sådan boks egentlig hedder, men ideen er som følger. Du kan connecte dit gamle analoge kamera til den. Den laver så signalet om til digitale signaler som sendes til din computer. Via Firewire. Som at arbejde med et digitalt videokamera med dv in/out.
Pris 3000kr - ??

Jeg kender ikke helt til såkalte redigeringskort, men ideen er vel den samme som ved den sidste løsning. Så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig!!

Håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede jones1024 Nybegynder
21. maj 2002 - 15:10 #2
Tak, for et godt svar!

Mit nuværende kamera er et Sony ccd TR840E  - Hi8. Jeg syntes ikke at det giver det bedste billedet. Ihvetfald ikke i krævende situationer fx modlys. Det ville være ok med et nyt kamera.

En ekstern konverter, som du foreslår er vel det samme som er indbygget i de nye kameraer. Er det kvaliteten af konverteren, der ikke er særlig god i kameraerne, eller er det nye optagelser med et nyt digital kamera, som ikke har god farvegengivelse?

MVH Jones
Avatar billede madzz Nybegynder
21. maj 2002 - 22:13 #3
Det er sådan set kameraet i sig selv der mangler kvalitet. Ideen med et sådan digitalt videokamera er nemlig, at det bliver optaget på en chip. Ligesom ved et normalt digitalt still-camera. Der ryger så bare en del af kvaliteten når chippen skal til at tage 25-30billeder i sekundet... Hvilket jo er meget forståeligt. Derfor er de "billigere" kameraer udstyret med billigere chips. Det er der det går ud over farverne. Billede kvaliteten bliver nemlig vurderet højere end farverne. Men egentlig så er farverne jo en stor del af kvaliteten, såååå. Dette gælder de fleste af de billigere kameraer.
(6.395,- er MANGE penge, men lidt i forhold til de dyre kameraer, så det er ikke noget du skal tage personligt : ) På ingen måde, men det gør du nok heller ikke. Prisen skal ses på, i den store helhed )

Videokameraer har i det hele taget en tendens til at blænde ud ved modlys. Nu ved jeg ikke hvor meget dit kamera gør det, men det er meget svært at slippe for.

Med mindre du vil købe et kamera fra sony (el. ligende) FRA ca. 56.000. Der oveni skal du så købe en normal linse og så et UV filter(er ikke 100% på navnet, men det er vel også ligegyldigt!!)som modvirke udblænding fra en vinkel. Prisen ender ialt på ca. 100.000,-

Håber du kan bruge mit svar til noget, og tak for points!! Bare spørg hvis du er i tvivl om noget!!