Avatar billede aalhoej Nybegynder
16. maj 2002 - 19:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

geforce4 mx460 m/tv in/out

jeg har købt mig en computer i aldi med et geforce4 grafikkort jeg har fået billed på mit fjernsyn men der er ingen farver på håber nogen kan hjælpe mig.computerer er ret ny for mig
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. maj 2002 - 19:34 #1
Du bruger svhs stikket på dit grafik kort, og sætter signalet ind i et scartstik der ikke understøtter svhs.

Er der en composite out stik? (rundt gult stik)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. maj 2002 - 19:36 #2
Forklaringen på at det giver sort/hvid kommer her:

Dit fjernsyn understøtter ikke s-vhs, derfor mangler du farverne. Hvis du bruger det gule composite stik og en composite til scart adapter, er dit problem løst.

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

Derfor er løsningen at bruge det gule Composite kabel eller købe et fjernsyn der understøtter S-VHS.

Der er nu 2 løsninger:
1. benyt en composite til scart adapter med tilhørende kabler.
2. benyt et fjernsyn der understøtter SVHS på scart stikket.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. maj 2002 - 19:40 #3
Hvis der ikke er composite out kan du købe en SVHS -> Composite converter.

http://www.trianglecables.com/1insvidsvhst.html

eller lav  det selv!

http://www.technick.net/index.php?load_page=http%3A//www.technick.net/pinadavid_svideo_rca.php