Avatar billede sgullfoss Nybegynder
16. maj 2002 - 15:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Document skrivebeskyttet

Et word.doc ligger på serveren, men kun en har rettigheder til at skrive i den. Og alle andre har kun læse rettigheder. Når en der kun har læse rettigheder har documentet åbent, kan den som har skrive rettigheder ikke skrive i documentet da det bliver åbnet som skrivebeskyttet. Hvorfor???
Avatar billede martin_moth Mester
16. maj 2002 - 15:44 #1
Fordi word er lavet af MicroSoft... ;o)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
16. maj 2002 - 20:50 #2
Der kan kun rettes i en fil, HVIS der kun er en bruger der har den åben, hvad enten bruger har admin rettigheder over filen eller ej....

Word bliver totalt scizofren når der er 2 brugere der har en fil åben samtidig.. Er selvfølgelig ment som en sikkerhed fra MS side. Forestil dig lige en situation hvor 2 eller flere brugere har samme fil åben, og alle retter i filen - hvad pokker skal så gemmes... Det som bruger 1, 2 eller 3 retter :)
Avatar billede rvm Nybegynder
17. maj 2002 - 07:47 #3
Der er kun een løsning. Ha' en backup/original version af filen, som bruges til rettelser og som distribueres, når den er som den skal være og når alle brugerne har lukket arbejdskopien.
Avatar billede martin_moth Mester
17. maj 2002 - 10:29 #4
Ang: susanne larsens svar:

Ja, men pointen er jo, at de andre brugere har filen åben som skrivebeskyttet. Derfor er det da komplet tåbeligt, at den der HAR skriverettigheder ikke kan skrive i dokumentet når dem med kun læserettigheder har det åbent.

Masser af andre software-producenter kan finde ud af at have flere programmer åben med den samme fil...

Ikke at dette lille indlæg bidrager til en løsning af problemet, men jeg synes ikke at det er rimeligt at undskylde MicroSoft på dette punkt - det ER for ringe. Simpelthen! Verdens suverent største producent, og så alligevel masser af banale fejl - øv!

/Martin
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
17. maj 2002 - 14:13 #5
> martin
ja og nej - forestil dig et kaos der ville være hvis en eller flere brugere rettede i den samme fil samtidig :)

ok er selvfølgelig ikke så smart at der ikke er yderligere tilpasningsmuligheder, men er enig med rym. Løsningen på være at have 2 filer... Bruger selv samme metode, og det er til at leve med :)
Avatar billede martin_moth Mester
17. maj 2002 - 15:37 #6
Nu har diskussionen snart kun akedemisk interesse, men alligevel:

Pointen er, at de netop IKKE (!) skal rette i den samtidigt. Kun EN retter, resten har åbnet som skrivebeskyttet. Intet kaos overhovedet. Det er jo det der er hele poienten i spørgsmålet - hvorfor en med skriveadgang ikke kan rette i det mens andre med kun LÆSE-adgang kikker (ikke retter) i det...

Det burde sagtens kunne lade sig gøre - det kan det hos andre software-producenter - bare ikke MiccroSoft. Det er det jeg (og også spørgsmålsstilleren) er lidt frusterede over... ;o)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
19. maj 2002 - 10:58 #7
martin :) can only agree - men det er ikke muligt i ms, så den eneste løsning er den rym kommer med :(
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
05. juni 2002 - 19:56 #8
>sgullfoss
hvordan går det har du fundet en løsning ???
Avatar billede sgullfoss Nybegynder
06. juni 2002 - 09:10 #9
Nej!!!!!!!!!  men tak for hjælpen aligevel.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
08. juni 2002 - 13:37 #10
tja der er desværre ikke andre løsninger end den rvm skriver 17-05.

Bruger som som beskrevet selv samme metode, er da et irritationsmoment - men da der ikke er andre muligheder, er det jo desværre en "take it or leave it" situation :/
- så du kan jo enten vælge selv at placere et svar, med den begrundelse at du ikke har fået et svar du kan bruge til noget, eller vælge at acceptere en eller flere af de ovenstående svar.

thats it - sorry :P)