Avatar billede disken Nybegynder
16. maj 2002 - 13:54 Der er 18 kommentarer

OpenGL

Hej

Hvordan laver man 3D objekter i opengl.
Avatar billede soreno Praktikant
16. maj 2002 - 13:56 #1
prøv at kigge lidt på:
http://www.opengl-delphi.dk
Avatar billede disken Nybegynder
16. maj 2002 - 13:59 #2
De er flade
Avatar billede soreno Praktikant
16. maj 2002 - 14:03 #3
så brug eks. milkshape 3d til at lave objekter med, og load dem til din scene.
Avatar billede hermandsen Juniormester
16. maj 2002 - 14:03 #4
Gooooooogle!!!!!!
Avatar billede disken Nybegynder
16. maj 2002 - 14:07 #5
Hvordan loader man dem i sin scene
Avatar billede soreno Praktikant
16. maj 2002 - 14:12 #6
Avatar billede soreno Praktikant
16. maj 2002 - 14:13 #7
princippet er forklaret, men koden må du selv oversætte
Avatar billede disken Nybegynder
16. maj 2002 - 14:19 #8
Vil du ikke nok oversætte det for migjeg fik først opengl til at virke igår
Avatar billede disken Nybegynder
16. maj 2002 - 14:22 #9
Har zerohero lavet den model af helekoptoren i et andet program
Avatar billede soreno Praktikant
16. maj 2002 - 14:25 #10
ehhh tag nu nogle små skridt, du skal jo lære at kravle før du kan gå..(ikke ondt ment, men hvis du forstår hvad der bliver beskrevet i tutorialen skulle det ikke være svært at skrive den kode der skal til, hvis ikke, så skal du nok kigge lidt på de mere grundlæggende ting først..?)
Avatar billede zerohero Nybegynder
16. maj 2002 - 14:38 #11
Jeg har forklaret hvordan man laver det i min totorial: "Simple Objekter". Og ja det er rigtigt det er kun flade objekter! Men før du kan lege med 3D må du kunne håndtere 2D. Lige nu er jeg ved at lave en tutorial der omhandler lys, og bagefter laver jeg "Primitive Objeketer" der viser hvordan du klaver kasser, kugler, kegler osv.
Men hvis du nu er lidt kreativ ;)) så sætter du bare flade objekter sammen til du har noget 3D. Ja, det er faktisk princippet!!! Det vil sige, at for at lave en kasse må du bruge 6 polygoner (elle 12 faces) sæt dem sammen og vuptiiii....

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
16. maj 2002 - 14:48 #12
Hvad synes I forresten om siden (inkl. tutorials), er der nogen ting der bør laves om eller er det ok som den er?
Avatar billede hermandsen Juniormester
16. maj 2002 - 14:51 #13
>>zerohero
Kanon!!! Jeg venter bare på flere tutorials! :) Ellers syntes jeg alt er som det skal være. Nogle links til andre OpenGL-sider ville måske være godt, hvis det er noget du har!
Avatar billede zerohero Nybegynder
16. maj 2002 - 15:55 #14
Hvis du kigger under "Ønsk en tutorial" (på forsiden) så er der en liste over fremtidige tutorials - der er vist noget at glæde sig til ik ;))
Avatar billede hermandsen Juniormester
16. maj 2002 - 22:59 #15
>>zerohero
Damn!!! Jeg ved sgu godt hvad jeg skal lave i min sommerferie!!! :)
Hvordan har du egentlig lært OpenGL? Ved at studere hjælp-filen, var der en speciel bog eller hvad?
Avatar billede zerohero Nybegynder
17. maj 2002 - 01:26 #16
Jep, jeg har en dårlig vane med at købe bøger omkring computer (får kun læst halvdelen af dem). Desværre er der kun én bog der er skrevet til Delphi omkring OpenGL, resten er omhandler selve OpenGL og alle eksempler og kode der er med er skrevet i C++ - så jeg tænkte at det måtte der sku gøres noget ved. Dog blev det ikke til en bog men en web-site i stedet!!!
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. maj 2002 - 01:36 #17
>>zerohero
Hvilket også er en rigtig god start!!! :)
Som du også kan se, så er vi flere brugere her på Eksperten der ivrigt følger dine tutorials!

Keep up the good work!!!
Avatar billede zerohero Nybegynder
17. maj 2002 - 01:40 #18
takker...