Avatar billede filo Nybegynder
16. maj 2002 - 00:55 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

BIL AFGIFTER

Er der nogen som ved hvor meget bil-afgifterne stiger her til efteråret? Evt. link til side med skrivelse om emnet. Jeg har hørt rygter om 20-25%... Kan det passe?
Avatar billede bacardil Nybegynder
16. maj 2002 - 01:13 #1
Har ikke hørt om det, men har kigget på fdm.dk og folketinget.dk og der står ikke noget nogen af stederne.
Avatar billede filo Nybegynder
16. maj 2002 - 01:20 #2
bacardil> ja der har jeg også været. Jeg fandt en ældre artikel (kan ikke huske hvor):o), hvor der stod at afgifterne skal stige, men intet om hvor meget...
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
16. maj 2002 - 01:22 #3
jo, den er god nok. Det er fordi, at nogle smarte forhandlere har købt billige biler i DK (biler er billige i DK, hvis man ikke medtager afgifterne) og solgt dem i udlandet. Det er Bil-fabrikanterne blevet sure over, så de er blevet enige om, at alle lande skal betale samme pris for biler, uanset afgiternes størrelse.....DVS at egrosspriserne stiger med ca 10% og + 180% i afgift, giver det ca en stigning på 25-30 %.....og det må købere altså betale for, m.m. folketinget sætter afgifterne på nye biler lidt ned  :(
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
16. maj 2002 - 01:23 #4
-Jeg har desværre ingen links der fortæller noget, men det er min storebror, som er mekaniker, der har fortalt mig det!
Avatar billede filo Nybegynder
16. maj 2002 - 01:30 #5
ulrikhjul>Det er jeg klar over, men jeg savnede konkrete "beviser" på hvor meget det skulle dreje sig om. Jeg har været inde på Dansk Automobil Forhandlerforenings side, og der ser det ud til at bilerne skal stige 25%, men det ser ikke ud til at det er endeligt besluttet endnu. :-|
Avatar billede bacardil Nybegynder
16. maj 2002 - 01:33 #6
ulrikhjul> Hvilke 2 firmaer har du startet hvis man må spørge om noget lidt udenfor dette spm.

filo> Vi bliver nok først lidt klogere om nogle måneder.. Eller dagen før afgifter stiger :o)
Avatar billede filo Nybegynder
16. maj 2002 - 01:35 #7
Det handler om at jeg kører rundt i en gammel øse, som efter planen skulle synes igen til efteråret, og efter den 2-års periode ville jeg købe en ny bil. Men stiger priserne eksembelvis 25%, kan jeg lige så godt handle i dag, og sparre de penge...
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
16. maj 2002 - 01:36 #8
Bacadil-> www.greendata.dk og www.interlace.dk og www.budbringeren.dk
.....Det er faktisk blevet til 3 siden da! Greendata var vi dog to om at starte.
Avatar billede filo Nybegynder
16. maj 2002 - 01:39 #9
bacardil> Det er jeg også bange for, så det ender vel med at jeg beholder pointene selv... :o)
Avatar billede bacardil Nybegynder
16. maj 2002 - 01:39 #10
Nu hvor jeg tænker mig godt om, så mener jeg faktisk at jeg i tv-avisen så at der er gang i bilsalget for tiden pga. priserne stiger.

Men prøv at ringe til FDM imorgen, de må da vide det.
Avatar billede bacardil Nybegynder
16. maj 2002 - 01:39 #11
ulrikhjul> Okey.. :o)
Avatar billede a1a1 Novice
16. maj 2002 - 02:07 #12
ja, bilerne bliver dyere..

det er fordi at EU vil have at biler koster det samme i hele EU (uden national registrings afgift).

"før i tiden" har bilfabrikerne solgt biler biligt til danmark (pgr. vores KÆMPE afgifter), det må de ikke mere, VW har fået en bøde af EU for det også...(mener det var 300 millioner).
Avatar billede f-l-j Nybegynder
16. maj 2002 - 05:27 #13
Ja nu har det her godt nok ikke med biler at gøre.
Men jeg har lige købt motorcykel, 26000kr+afgift 31200kr---sygt.
Avatar billede f-l-j Nybegynder
16. maj 2002 - 05:28 #14
Hov jeg glemte at sige, det er for en årgang 90 :-(
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. maj 2002 - 06:21 #15
Som ulrikhjul siger så er det ikke afgifterne der stiger men forhandlernes priser på ny biler der stiger. Så danske forhandlere betaler samme pris for bilerne som alle andre forhandlere i europa. Dette får priserne til at stige voldsomt i DK fordi afgifterne følger med.

Kender du en der holder Jyllands posten kan du læse denne artikel: http://www.jp.dk/dbp/arkiv/artikel&art_id=3599467

Denne artikel ved EB omhandler også emnet:
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=164091
Avatar billede c0rv4x Nybegynder
16. maj 2002 - 08:14 #16
helt apropos det med udenlandske forhandlere kan jeg da tilføje at en VW forhandler i england har bestilt 30 VW Golf GTI splinternye her fra den by jeg bor i...
Avatar billede a1a1 Novice
17. maj 2002 - 15:07 #17
filo...

hvorfor afviser du mit svar? (og james t dk's)
(er det da ikke rigtigt hvad jeg siger :) )
Avatar billede a1a1 Novice
17. maj 2002 - 15:08 #18
ulrikhjuls er da også det rigtige....
Avatar billede a1a1 Novice
17. maj 2002 - 15:09 #19
(bortset fra at det er EU der er "blevet sure")
Avatar billede resten Nybegynder
18. maj 2002 - 13:08 #20
Filo--> det er ikke god skik at afvise brugbare svar så kom med en forklaring tak.

resten/CoAdmin
Avatar billede a1a1 Novice
20. maj 2002 - 14:41 #21
???
Avatar billede filo Nybegynder
20. maj 2002 - 16:20 #22
Jeg afviser svarene fordi jeg endnu ikke har fået oplysninger/beviser på, hvor meget stigningerne drejer sig om. De kommentarer som i så venligt er kommet med, er alt sammen noget jeg i forvejen har været klar over... Jeg er bange for at jeg må lukke spørgsmålet, da jeg ud fra min egen resurce har fundet ud af at der slet ikke er truffet nogle endelige beslutninger endnu. Tak for deltagelsen alligevel. :o)
Avatar billede jtt Nybegynder
21. maj 2002 - 00:08 #23
20-25% er nok ikke helt ved siden af. En "mellemklasse"bil som min, hvilken af ny koster ca. 200K vil efter forhandlerens udsagn stige til 240K.
Avatar billede filo Nybegynder
21. maj 2002 - 22:15 #24
dgdhd