Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. maj 2002 - 20:06 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

opret i phpmyadmin

Hejsa igen...

En der kan forklare mig eller give mig et link "PÅ DANSK" til et sted hvor jeg kan få af vide hvad alle de valgmuligheder er der ligger i phpmyadmin ved oprettelse af en database Jeg tænker på

Feltnavn

Datatype
    tinyint
    Smallint
    Mediumint
    Int
    Bigint
    Float
    Double
    Decimal
    Date
    Datetime
    TimeStamp
    Time
    Year
    Char
    Varchar
    OSV OSV OSV OSV OSV

Længde/Værdi*
Attributter
    Binary
    Unsignd
    Unsignd zerofill

Nulværdi
    Nott Null
    Null

Standardværdi

Ekstra
    auto increment

Primær
Indeks
Unik
---
Fuldtekst

Ved godt det er en stor mundfuld, men hvis jeg feks har lave en db der skal indeholde tabellerne

Kunde nr
Firma Navn
Att Navn
Adresse
Telefon Nr

Hvilke forskellige ting skal jeg så indstille til hvad af ovenstående

MC
Avatar billede razor Nybegynder
15. maj 2002 - 20:11 #1
Du kan blive en del klogere ved at læse lidt i MySQL manualen omkring "CREATE TABLE"-syntaxen.

http://mysql.com/doc/
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. maj 2002 - 20:12 #2
tjaaa det må jeg vel prøve selv om den er på engelsk, findes den virkelig ikke på dk??

MC
Avatar billede aslan Nybegynder
15. maj 2002 - 20:13 #3
Int 50
Varchar 100
Int 50
Avatar billede mjl Nybegynder
15. maj 2002 - 20:14 #4
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. maj 2002 - 20:14 #5
aslan, hvad med alt det der

Standardværdi

Ekstra
    auto increment

Primær
Indeks
Unik
---
Fuldtekst

MC
Avatar billede 93a12 Nybegynder
15. maj 2002 - 20:14 #6
Avatar billede aslan Nybegynder
15. maj 2002 - 20:16 #7
lad dem være i fred den tabel du sætter op er ikke særlig kompleks til at du behøver at røre dem
Avatar billede razor Nybegynder
15. maj 2002 - 20:16 #8
aslan - en 50 bit signed integer til kundenummer og telefonnummer? Er det ikke lidt optimistisk?
Avatar billede aslan Nybegynder
15. maj 2002 - 20:18 #9
vel det er godt at være på den sikre side
Avatar billede zakarun Nybegynder
15. maj 2002 - 20:20 #10
razor => kan jo være han vil ha' kunder på Jupiter - har hørt at de har nogle _syge_ områdenumrer dér ;)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. maj 2002 - 20:21 #11
Men jeg skal oprette en ny tabel for hver ting jeg vil have ind af kunde nr navn osv osv ikke

MC
Avatar billede zakarun Nybegynder
15. maj 2002 - 20:21 #12
aslan => hellere optimere pladsen ;) - 1 byte ekstra per row er faktisk ret meget...

Her tænker jeg ikke kun på storage space (harddisk), men også på de stakkels RAM som databasen programmet skal bruge under diverse SQL-queries...
Avatar billede aslan Nybegynder
15. maj 2002 - 20:22 #13
haha zakarun det var jo sjovt....  :( det lyder somom du har en fremtid som en komiker!
Avatar billede mjl Nybegynder
15. maj 2002 - 20:24 #14
områdenumrer - bør staves områdenumre !!! :o)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. maj 2002 - 20:26 #15
----- videre fra mit spørgsål om jeg skal lave en ny tabel på overordnet ting jeg vil have ind

Det skal være sådanne at hvis man søger på firma X kommer hele deres adresse osv osv osv op, det jeg gør er at lave en database og en tabbel med navnet Kunde nr og en tabel med firmanavn og en tabel med adresse osv osv er det rigtgt

MC
Avatar billede zakarun Nybegynder
15. maj 2002 - 20:29 #16
mjl, noticed - og man bør nøjes med et enkelt udråbstegn, og intet mellemrum mellem selve sætningen og tegnsætning. ;)
Avatar billede aslan Nybegynder
15. maj 2002 - 20:33 #17
nej lucifer... du laver kun en tabel med dertil hørende dataer om firmax!
Avatar billede aslan Nybegynder
15. maj 2002 - 20:36 #18
så vil du nemlige kunne sige i din query "select from firmaer where name = $ firmaNavn" og få alle de dataer om den bestemte firma!
Avatar billede zakarun Nybegynder
15. maj 2002 - 20:37 #19
mc.lucifer  => du har kun brug for en enkelt tabel, hvori du opretter de 5 felter du nævnte i spørgsmålet. Herefter kan du bruge en SQL-query som denne:

select * from firmaer where firmanavn like '%$searchstring%';

hvor "firmaer" er navnet på tabellen, og $searchstring er navnet på en variable, som indeholder det du søger efter.

Selve tabellen vil jeg foreslå oprettet som:
tabelnavn: firmaer
felter:
  Kundenr    int 10, not null
  FirmaNavn  varchar 100, not null
  AttNavn    varchar 100, null
  Adresse    varchar 100, not null
  TelefonNr  int    15, null

Hvor man går ud fra, at alle kunderne vil have mindst firmanavn, adresse og kundenummer udfyldt, og de resterende felter er valgfrie. Læg mærke til at telefonnummeret ikke er lavet som int 8, da du måske har udenlandske kunder.

Hvis du ikke selv vil vælge kundenummeret til alle kunderne, kan du putte "autoincrement" på kundenr-feltet, som derefter selv vil tælle op (1..2..3..4.. osv.)
Avatar billede zakarun Nybegynder
15. maj 2002 - 20:40 #20
select * from firmaer where firmanavn like '%$searchstring%';

razor huskede mig lige på lower() functionen i SQL, så hvis du vil have en søgning, som ikke adskilder store og små bogstaver, så brug følgende:

select * from firmaer where lower(firmanavn) like lower('%$searchstring%');
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. maj 2002 - 20:41 #21
Ok nu bliver jeg jo helt i tvivl om hvem der skal have point *GG* smider lige 100 mere i så i kan mærke at i har hjulpet

MC
Avatar billede zakarun Nybegynder
15. maj 2002 - 20:41 #22
...og min gode ven razor pointerer også lige endnu en forbedring:
lav kundenummer og telefonnummer til "unsigned", da der nok ikke er nogle med et negativt telefon- eller kundenummer.

Som razor siger:
[20:39:54] <razor> Ja dav, jeg har kundenr -43'322'683 og mit telefonnummer er -5'543'234'432