Avatar billede snebaertop Nybegynder
10. maj 2002 - 22:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SAMPLE.SYS

Jeg har fået meddelelsen:
Følgende fil mangler eller er ødelagt
C:\REALMODE\SAMPLE.SYS
eller der er fejl i CONFIG.SYS

Hvordan får jeg det repareret?
Er det muligt via nettet at reparere det eller er det nødvendigt at re-installere?
Avatar billede halifax Nybegynder
11. maj 2002 - 01:42 #1
Hvilket program bruger den fil?

Det lyder som om det er en Real Mode DOS driver til cd-rom drev, som normalt indlæses under pc opstart via config.sys. I så fald skal du ikke bruge den under Windows.
En DOS driver til cd-rom bruges kun, hvis du vil starte pc op i DOS og have adgang til cd-drevet fra DOS.

Du kan undgå fejlmeddelelsen ved at åbne Notesbog og åbne filen config.sys, der normal ligger i roden c:
Ud for linien med realmodesample.sys skriver du forrest rem

Gem ændringen og luk Notesbog (Notepad).
Avatar billede snebaertop Nybegynder
11. maj 2002 - 21:00 #2
Det sker under opstart af PC'eren.

Den udskriver den meddelelse, som jeg nævnte ovenfor.
Efterfølgende skriver den C:\ hvorefter den ikke kommer videre.

Jeg ved ikke, hvordan jeg får den til at komme videre derfra. For mig at se kan jeg ikke fra det sted, hvor den standser, åbne Notesbog ( eller i givet fald hvordan ? ).

Det kan godt være, at jeg har behov for en udførlig guide'ning.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. maj 2002 - 23:22 #3
Denne oplysning "Efterfølgende skriver den C:\ hvorefter den ikke kommer videre." tyder stærkt på, at den slet ikke starter op i Windows med i DOS med en kommandoprompt sådan c:\>
eller måske sådan c:\windows>

Prøv der hvor curseren står og blinker at skrive win og tast enter.
Det burde starte Windows op.
Jeg går ud fra du bruger Windows98, da spm. er stillet i kategorien Win95/98?
Skriv lige tilbage om hvilken Windows du har på pc'en og og du med ovennævnte kunne starte Windows op.

Du kan også prøve at tænde for pc og samtidig holde Shift-tasten nede.
Det skulle frembringen en startmenu. På den vælger du 1 Normal start
for at starte Windows op.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
13. maj 2002 - 06:45 #4
Hej halifax

Jeg har Windows98.
Ovennævnte hjalp desværre ikke.
Når jeg skriver win og taster enter efter det skrevne C:\> så skriver den "Vmm32.vxd kræves for at køre windows. Hvis denne fil ikke findes i din PATH, skal du muligvis geninstallere Windows."
Hvorefter den igen skriver C:\>

Hvis jeg prøver med at holde shift-tasten nede mens jeg tænder for PC'en, så skriver den det samme som ovenfor og herefter "Windows er standset. Tryk på Ctrl+Alt+Del for at genstarte computeren"
Herefter skriver den igen C:\>
Avatar billede halifax Nybegynder
13. maj 2002 - 15:25 #5
Først en beklagelse: Det er ikke Shift-tasten, der skal holdes nede for at få startmenuen frem. Sorry, sorry!
Det er Ctrl-tasten.
Prøv at holde Ctrl nede under opstart. Fra menuen vælges 1 Normal start.

Vil Win98 stadig ikke starte op er der noget galt med installationen.
Filen vmm32.vxd er nødvendig for at det kan køre. Den fil kan desværre ikke "bare" kopieres fra instgallationscd'en da dens indhold skabet under installtionen af Windows, ud fra hvad pc'en indeholder af hardware og hvordan den iøvrigt er kunfigureret. vmm32.vxd bruges til at indlæse en række drivere (vxd'er) som systemet skal bruge.

Vil Windows ikke starte op anbefaler jeg, at du geninstallerer Windows OVEN I den bestående installation. Herved undgår du at formatere harddisken, som ellers ville betyde at disken slettes og alle dine data ville gå tabt.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
14. maj 2002 - 20:48 #6
Det lykkedes ikke - desværre :-(

Jeg må prøve at geninstallere - men tak for hjælpen alligevel :-)
Avatar billede snebaertop Nybegynder
14. maj 2002 - 20:49 #7
Du skal da iøvrigt have dine point.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
14. maj 2002 - 20:52 #8
Hej halifax
Kan du ikke sende et "svar" ( bare et par ord ).
Så sender jeg dig dine point.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. maj 2002 - 22:44 #9
Ja tak. Håber du får en ordentlig kørende Windows efter geninstall.