12. juli 2000 - 15:08 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Det er helt grotesk.....

Det er jo helt grotesk at TeleDanmark forbeholder sig rettet til at have en
svartid på 10 uger.

Men når det kommer til deres eget produkt NetExpres(bilag 1) så kan de i
telefonen øjeblikkeligt oplyse at der f.eks på en adresse i Holbæk er 5
ugers ventetid fra bestilling til at produktet er leveret og tilsluttet.
Ydre mere kan de ved samme lejelighed oplyse at centralen først er ledig
1/10 - 2000. Hvor i mod en konkurrent(Bilag 2) med bedrøvelse må meddele
deres kunder at den samme forsørgelse kan foretages på 10 uger.

Der et eller andet helt galt med TeleDanmark og Dyremose drengen, Hele
Danmark sidder og venter på at komme on-line og så skal vi finde os i at TD
holder konkurrenterne skak. I staterne er det en helt anden verden, der kan
du side med en fast forbindelse for under 10$ om måneden og med en
båndbredde der er fuldt ud misundelsesværdig efter danske forhold.

Skal Danmark blive et land der et totalt hægtet bagud? Kan vi finde os i at
brugerns opførsel på nettet er præget af en "hit and run" kultur der hurtig
skal koble sig af nettet, fordi taxameteret tikker for hvert minut. Det er
ikke underligt at on-line handel er et udstødt barn i Danmark.

Hvis der ikke er moral nok i TD til at tage handling til at stoppe denne
lands skadelig virksomhed, så må de danske forbrugerne og virksomheder kræve
et indgreb fra politikerne. TD har allerede fået spredt der forældet ISDN
til alt for mange kunder og tvinger Danmark ud i yderlige og unødvendige
ekstra investeringer i nyt isenkram ved skifte til højere båndbredde.

Mvh
Christian V. Dalsgaard
cd@vestdata.dk

BILAG 1.

ANNONCE:

NYHED: NetExpres (ADSL) med FAST PRIS inkl. UBEGRÆNSET FORBRUG SOMMERTILBUD
Betal kun for udstyr 950,- kr. Spar i alt 1.990,- Tilbudet gælder til 31/7.

Lynhurtigt Internet fra Tele Danmark. Vælg din egen hastighed:

* NetExpres 256 til 399,- pr./md.
* NetExpres 512 til 599,- pr. md.
* NetExpres 1024 til 1.199,- pr./md.

Læs mere på http://www.computerworld.dk/Annonce.asp?id=742

    BILAG 2
-----Original Message-----
From: World Online Denmark [mailto:adsl@wol.dk]
Sent: Tuesday, July 11, 2000 8:00 PM
To: cd@vestdata.dk
Subject: Opdatering vedrørende din ADSL bestilling

Kære World Online kunde!

ADSL er fremtiden, og den holdning deler en masse danskere med os.
Faktisk er succesen så stor hos alle Internet-udbydere, at vi endnu
ikke har fået besked fra Tele Danmark om, hvor vidt du kan få ADSL
eller ej. Der er p.t. 10 ugers ventetid fra vi kontakter Tele Danmark,
til de har undersøgt hvilken central du tilhører, og om der ledig rå
kobber fra centralen til din adresse.  Men alle arbejder på højtryk.

Vi beklager, at du må vente lidt længere end forventet, men vi håber
selvfølgelig, du synes, at det er ventetiden værd.

Du hører fra os igen om 3-4 uger, hvor vi vil opdatere dig på
situationen.

Med venlig hilsen
Salgsafdelingen
World Online Denmark A/S
Peter Bangs Vej 26, 2000 Frederiksberg, Denmark
Tlf. (+45) 3814 7020 - Fax (+45) 3814 7007

PS! Priser, betingelser mm. skulle du meget gerne have fået fra os.
Skulle det modsatte være tilfældet, er du meget velkommen til at
kontakte vores ADSL afdeling direkte på telefon 38 14 70 20  eller
maile på adsl@wol.dk

(sendt til diverse nyhedsmedier og udbydere)
12. juli 2000 - 15:26 #1
På denne side sammenligner Tele Danmarks pressechef - Max Stougaard, TeleDanmark med en lokal bagerbutik. Interessant vinkel:
http://www.netplan.dk/index.asp?art=1107001
Avatar billede mike@work Praktikant
12. juli 2000 - 15:34 #2
TeleDK har vidst ikke helt styr på det....
http://www.req.dk/underskrift/

Hvor er CyberCity henne i denne debat ? Man må sige at WOL bruger alle kræfter mod TeleDK, mens Cybercity er noget mere i baggrunden - Hvorfor ? De må da ha' samme problem elle har de andre kontakter ???
Avatar billede victor44 Nybegynder
12. juli 2000 - 15:48 #3
Årsagen skal vel søges i at de danske politikere ved at sælge teledanmark har solgt hele den danske IT infrastruktur til et privat selskab med det forbehold at de skal stille det tilrådighed for andre selskaber.
Dette medfører (efter min mening) at når teleDK implementerer nye tiltag skal deres konkurenter straks nyde godt af det i den hellige frie konkurences navn.
Hvis politikerne havde tænkt sig om havde de beholdt den danske IT infrastuktur og derved skabt en fri konkurence på lige vilkår !
Der er vel ikke noget at sige til at TeleDK farvoriserer deres egne kunder. Find et vilket som helst andet firma der gerne vil hjælpe en et konkurerende firma med at udkonkurere sig selv. NEJ musikken spiller ikke på denne måde.
Selvom at politikerne har besluttet at teleDK skal gøre det nemt for konkurenterne kan det vel ikke undre at der er modvilje mod at yde dårlig service til egne kunder. Specielt ikke med baggrund i de uheldige oplevelser der har fået mange TeleDK kunder til at skifte teleudbyder.
Avatar billede jonasj Nybegynder
12. juli 2000 - 16:06 #4
Tele Danmark sucks! Sådan har det altid været, og sådan bliver det sgu nok ved med. Vi var jo mange der sagde som victor44 da TDK blev solgt: Nu har Staten solgt deres vigtigste aktiv for en slik :-( Dumme Lykketoft....
Man skulle have delt TDK i 2 selskaber, hvoraf det ene alene skulle besidde nettet, og så sælge båndbredde og telefoni til operatørene. DET ville have været en liberalisering. Det vi har nu er en stor pseudofims!
Just my 5 eurocents....
Avatar billede michaels Nybegynder
12. juli 2000 - 16:09 #5
Damm, bliver folk da aldrig trætte af at tude over Tele Danmark.

TeleDk skal ikke undersøge om der er ledigt kobber da de bruger den eksisterende telefonledning. Derfor skal man ikke bruge lang tid på at finde en ledningsvej!

Kan du komme med et eneste bevis på at man rent faktisk kan få en hamrende hurtig internetforbindelse i USA til under 10$ om måneden???? Jeg har hørt den historie mange gange, men dog ikke set bevis for det.

Selvfølgelig vil Tele Danmark helst ikke tilfredstille nogen! De vil helst have en masse sure kunder der går over til konkurrenterne. Ydermerer prøver Tele Danmark at forhindre hele den danske befolkning adgang til internettet fordi de er onde. Lyder dette ikke realistisk??? Hvorfor skulle en virksomhed som TDK være interesseret i at have glade kunder, eller for den sag skyld tjene penge???

Og hvor er det vildt underlige i at TDK ikke kan behandle alle WOL/CC kunder inden for den aftalte tid, når antallet af henvendelser stiger til det mange dobbelte? Analogien med en bagerbutik er slet ikke helt dum.

Og de lamme underskrifts indsamlinger der er sat i gang!!! Det er da tude-agtigt.... tude tude tude

Den dag internettet bliver gratis skal der nok være nogen der brokker sig over at de ikke får penge nok for at surfe. "Nu sidder jeg og bruger flere timer om dagen på nettet, og hvad får jeg ud af det??" Og det er da også for dårligt at man ikke kan få leveret før man bestiller....

Tude tude tude

/misk

Heldigvis er der nogen med humor: http://kobbernok.ninja.dk
Avatar billede mike@work Praktikant
12. juli 2000 - 16:52 #6
Michaels:
Først vil jeg citer Tele Danmarks pressechef Max Stougaard for at sige: "Reglerne siger også, at vi skal besvare forespørgsler inden 5 dage. Også her er svartiden mellem fire og seks uger. Og det er vi kede af. Vi vil jo gerne tjene penge på at sælge trafik - også til World Online". Så det med at TeleDK "ikke skal undersøge om der er ledigt kobber" holder ikke !!!
Kilde: http://www.netplan.dk/index.asp?art=1107001

Hvad er da det for en gang ævl - Da ToyCity.dk ikke kunne levere vare til det store julesalg sidste år, var der da heller ikke mangel på tæsk til dem. Firmaer dummer sig og de for tæsk for det, sådan er det da. Jeg er da sikker på at ToyCity.dk er nogle onde mennesker der gerne så at kunderne gik over til konkurrenten - Come On, Det har jo intet med det at gøre - Alle virksomheder vil nok deres kunders bedste, MEN mange gange er der voldsome summer der hiver i den anden ende. Der er flere virksomheder som, trods store logistik problemer, reklamere hæftigt alle steder, selv om de ved at det resultere i sure kunder.

Mht bagerbutiken: Ja, hvis først TeleDK begynder at underspille sin rolle ved at sammenligne sig selv med en bagerbutik, frem for et supermarked, der med al sansyndlighed kan levere 10.000 rundstykker, så er der et eller andet galt.

Lammeunderskrifter: Ja, måske. Men det tvinger altså TeleDK til at tag stilling, og giver dem den mulighed at åbne munden. Det har de gjort, og så tager man den derfra - Det er jo det eneste våben som forbrugere kan benytte sig af, for at skabe en dialog.

Nu har vi jo lige hørt om de først profesionelle computerspillere, så hvorfor ikke også prof. netsurfer ???

Avatar billede michaels Nybegynder
12. juli 2000 - 16:59 #7
Hvorfor holder det ikke med at der ikke skal undersøges for rå robber når folk bestiller NetExpres (TDK ADSL)??????

Bagerbutikken er ikke helt urimelig. Her har vi et område hvor TDK har 2 kunder (WOL og CC), de 2 kunder siger: "Vi skal bruge 100 kundeforspørgsler om ugen hver" "OK, siger TDK, så ansætter vi X antal mennesker som kan undersøge det" Så kommer kunderne et par uger senere og siger nu skal vi bruge 300 hver! Og det skal i øvrigt være NU. Meget mystisk at TDK så kommer bagefter!?! Eller er det....

Prof. netsurfere: LOL, sjov tanke ;)

/misk
Avatar billede mike@work Praktikant
12. juli 2000 - 17:19 #8
Sorry, jeg misforstod det du skrev.... Korrekt at TeleDK ikke skal undersøge om om NetExpres kan komme ind... Men Hvis WOL/CC har en kundeforspørgelse så tager det 4-6 uger, der er for lang tid.

Bagerbutiken: Både og... Fakta er at fordi du er kunde et andet sted end TeleDK, så tager det 3-4 gange så lang tid, alene på at spørge om man kan få det. De har selv forpligtet sig til at opfylde kravet om at det MAX må tag 5 dage, så må de også tag skraldet når det går skævt !

Jeps, Fed (måske lidt kedlig i længten) job title; Proff. Web-Surfer
12. juli 2000 - 17:35 #9
Det er ikke prisen der bekymre mig mest, det er selve det, at det er helt åbenlys at TD prøve at spænde ben for konkurrenterne, men det styrker da ikke specielt meget på troværdigheden.

Jeg kan ikke umiddelbart finde priser der er under 10$ om måneden(men jeg vil spørge bekendte i US, mere senere), men det er da tæt på, her er en enkelt på 20$
http://www.imgadsl.com/adslprices.html
Ellers ser niveauet ud til at ligge på 30 - 60$ for rigtigt pæne hastigheder.
http://www.inetnebr.com/dsl/pricing.html
http://www.leading.net/adsl/
http://www.flashdsl.com/adsl_price.htm
Avatar billede michaels Nybegynder
12. juli 2000 - 17:38 #10
Bagerbutikken: Tingen er jo at TDK kunder slet ikke skal igennem den. Deres kobber har de, og man kender ledningsvejen på forhånd. Det er en helt anden afdeling der sidder med WOL og CC. Tilgengæld er det de samme teknikere der sætter udstyr op på centraler og hos kunder for både TDK, WOL og CC.

Selvfølgelig er det skidt når man ikke kan følge med, men man drukner nu engang imellem i succes :-)
Avatar billede michaels Nybegynder
12. juli 2000 - 17:45 #11
OK, helt sikkert pæne priser.... Dog fandt jeg ikke nogen på 20$ i den første, men det er også lige meget.

Læg i øvrigt mærke til at der er trafik max på dem alle.

Og så en helt anden ting. Man kan ikke direkte sammenligne US ISP'ers og DK ISP'ers priser, da det er meget dyrer at drive en DK ISP end en UK ISP. Den transatlantiske trafik koster meget mere end den rent lokale!
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
12. juli 2000 - 20:26 #12
ja så for mig at se er priserne helt ok i dk, den kan man ikke klage over overhovedet, men leverings tiden skal sættes ned inden for nær fremtid før dk er foran.
Avatar billede mike@work Praktikant
13. juli 2000 - 13:27 #13
I forlængelse af mit indlæg ang. firma'er der får tæsk....
Jeg nævner Toycity som dem der fik tæsk - Sjovt nok er de gået i betalingsstandsning......

se http://www.computerworld.dk/vis_artikel.asp?ArticleID=7393
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
13. juli 2000 - 21:33 #14
hehe
Avatar billede junior101 Nybegynder
14. juli 2000 - 13:28 #15
Drop nu hetzen mod Tele Danmark. Gu er det for dårligt, at der skal gå så lang tid, men det fremgår også at både WO og CC også selv har undervurderet situationen. Det er sgu nemt for WO bare at smide bolden over til TD hver gang de selv har probelmer. Det har jeg selv oplevet under min tid som WO internetbruger.
Avatar billede tanker Nybegynder
15. juli 2000 - 02:53 #16
Er der overhovedet NOGEN som har fået installeret DSL endnu ?
- eller sidder vi allesammen i kø :-(

Hvis (mod forventning) "ja", hvordan kører skidtet så ?
Avatar billede tanker Nybegynder
15. juli 2000 - 02:57 #17
.... og hvordan fungerer "dynamisk IP" hvis man er "på" altid ?

Skifter ens computer så bare pludselig IP-adresse,
eller er den fast indtil man af en eller anden grund slukker for dyret ?
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. juli 2000 - 22:28 #18
tanker: Man skal bruge et ATM-kort til TeleDK's adsl. Det sidder i computeren, så hvis du slukker din computer ryger forbindelsen til TeleDK, så derfor er der dym-ip. Med WOL og CC har man en enhed (router) som altid er tændt, som sidder til, så derfor altid forbindelse.

WOL og CC har dog gjort det at hvis man slukker for sin router og tænder den igen, får man den samme IP.
Avatar billede roeddik Nybegynder
21. juli 2000 - 13:10 #19
Efter min mening er det eneste rigtige at bruge et af Arrowheads trådløse produkter. Der er man sikker på hurtig levering og sikker båndbredde.
Den eneste ulempe er at det kun er brede forbindelser dvs. 512kb - 34 Mb. Så de henvender sig primært til firmaer, antenneforeninger og boligforeninger.
Avatar billede jonasj Nybegynder
21. juli 2000 - 13:23 #20
Jaja, roeddik... Det er meget godt, men deres priser er jo stort set = rigtige faste forbindelser. Det nytter sq da ikke at sammen ligne med ADSL når prisen er 7-dobbelt!
Avatar billede arriva Nybegynder
25. juli 2000 - 21:48 #21
TeleDK har haft monopol for længe!
Danmark mangler et godt inet firma, som havde deres egne kabler og ikke skulle låne af TeleDK...
Man kan håbe på at der sker noget stort indenfor trådløst inet snart.... Jeg har selv bestilt CC ADSL men har nu afbestilt pågrund af vente tiden, som jeg nu har hørt skulle være over 2 måneder :(
Tilgengælde har jeg bestilt hos TeleDK, som dagen da jeg ringede ind kunne sige at de kunne levere 3 uger efter :?
TeleDK vil bare ikke dele kagen...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
02. august 2000 - 16:51 #22
Hejsa

Jeg arbejder i et elektriker firma, og vi har en stor Tele Afdeling for Firmaer... Sjovt nok, så har jeg et eks, her i denne sammenhæng...

Vi fik at vide at vi skulle lave et par stik, med et sine helt egne nr... Oki det koster det og det, og kan leveres to uge efter for før har Teledk, ikke fået oprettet nummerne... Det kunne kunden ikke vente på, så han gik selv til Teledk, prisen var højere, men han valgt det, fordi de selv kun lave det hele ugen efter???
Og der skulle være lige vildkår for både Teledk og så os... Tjaaa, jeg ved ikk hvad syntes i...

Ja det er rigtigt, at Teledk, benytter kabler, som allerede er der, det kan de gøre fordi det er dem selv som ejer det, og kan derfor så benytte, deres kabler... (Adsl kører på en højer frekvens end Telefoni)... Dette kunne Wol, og CC også sagtens, hvis det altså bare var dem selv som havde kablerne... Fri Konkurrence????

Vi bruger skulle lave en forening, noget ligesom Internet Klubben, hvor vi bare var rigtig mange medlemmer, og så finder en sponsor,så vi kunne for lavet vores eget bredbåndsnet...

Mvh Kenneth Dalbjerg
Avatar billede mike@work Praktikant
02. august 2000 - 17:03 #23
Hej Dalbjerg....

Ja - din historie kommer ikke bag på mig :-/

Når nu du arbejder for sådan et elektriker firma, så må du være manden: Bare for sjov, Hvad vil du vurdere sådan et projekt ville koste, både med kabler og trådløst ??!!?

Jeg har lidt penge på kistebunden. måske..... :-)
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
02. august 2000 - 17:15 #24
Jeg tro sku ikke at folk som mig, nu ved jeg jo ikke lige hvad du laver, kan starte et sådan projekt...

For det først skal vi havde godkendelse, af Staten, og jeg kan ikke huske det, men jeg syntes at havde hørt, at Tele Skod, har eneret på at havde telefon kabler i jorden... Men det kunne jo selvfølgelig ændres...

Nu da jeg arbejder i et sådan elektriker firma, kan jeg oplyse, om at prisen for 60 Edb Drop, hvor længende er omkring 50 meter, på hver, og så er der ikke føringsveje med, ligger på 75.000 kr, og så tør jeg sletter ikke tænke på hvad det vil koste, for at få lavet det i alle størrer byer, i hvert fald Herning for der bor jeg... Den vil jo være kanont, høj, for derefter ikke at snakke, omkring udstyr hos brugerne og hos os... Nææ vi burde i stedet for lave noget protest ind samling, af de større Internet Virksomheder, for jooo CC og Wol, har også problemmer, det kan vi ikke komme uden om... Men Tele DK, har i hvertfald over halvdelen af dette problem...

Jeg er hermed gået i gang, med at lave et sådan Site... Jeg vender tilbage med adressen senere, men i mellemtiden kan i jo se min andre website (lidt reklame skal der jo til.... :o) ) Http://www.mosegris.dk og Http://www.stivert.dk [Infopaq.dk\'s server her en asp fejl...]

Mvh Kenneth Dalbjerg
11. august 2000 - 12:16 #25
Så gav WOL op og dumpede mig:

______________________________________
Kære World Online kunde!

Du modtog en mail fra os, hvori der stod at vi p.t. afventer besked
fra Tele Danmark vedrørende hvilken central du tilhører, og om der
ledig rå kobber fra centralen til din adresse. Dette var desværre
forkert.
Du tilhører en central, hvor World Online ikke er tilstede og vi har
derfor ikke mulighed for at sende din bestilling videre til Tele
Danmark. Vi beklager meget denne fejl, men til gengæld kan vi love,
at informere dig lige så snart vi har sat udstyr op på den central
du tilhører.

Skulle du have yderligere spørgsmål, er du meget velkommen til at
kontakte vores salgsafdeling direkte på telefon 38 14 70 20 eller
sende en mail til adsl@wol.dk
-----------------------------------------------

TeleDanmark har sat priserne ned på ADSL, såvel for private som erhverv.

Derfor har jeg ringet til TD og fået tilbud på en Pro@ccess flex - fast 2 Mbit/s-forbindelse, der for 2 måneder kostede 37.000 kr(den blev købt!). incl. oprettelse og router, nu kan fås til 10.000 kr.

Desuden er kvartals afgiften faldet fra 12.900 til 9.000 kr.

Det er helt fint for mig, men for dem der har købt for 1-2 måneder siden, må føle at de er blevet tørret i bagen?!?!
26. september 2000 - 08:31 #26
Kan ikke lukke denne historie med TD, da den jo nok bliver ved med at køre i evigheder....
Men det er de enste point jeg har uden og de skulle nødigt stå og blive dårlige;-)
/def
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
26. september 2000 - 10:33 #27
Hey, jeg har lige fået besked, omkring at jeg kan få adsl, og nu har jeg også fået routeren 14 dage før tid, ved wol.... Så det hjælper sku en lille smule at klage til dem, for det opfatter de åbenbart... Yeha...