Avatar billede r2d Nybegynder
08. maj 2002 - 09:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

pdf mismask på HP printer

Klienter der bruger HP 4000LJ og XP Pro, som forsøger at printe et pdf dokument ud, får sider med lutter üÚÕ¨ og andre mærkelige tegn.
Printeren er tilsluttet netværket, og en NT maskine er printerserver. Vi har andre HP printere, men vi har ikke problemet på andre printere.
Hvordan kan jeg løse det ?
- Mangler der er PS font....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. maj 2002 - 09:47 #1
Nej, du har næsten selv skrevet svaret.

jeg har været igennem samme problematik i vores firma.

Selv om HP´s drivere til NT4 (din printserver) skulle være kompatibel med W2K og XP, går der et eller andet galt alligevel.

Indtil vi får en W2K printserver har jeg omgået problemet ved, at sætte XP/W2K klienten til at skrive ud direkte til printeren.

Det gør du ved at oprette en TCP/IP port under printerinstallationen, og så fodre den med IP nummer. Så burde det virke. "Microsoft TCP/IP Printing System" er nemlig heldigvis installeret som standard her, i modsætning til NT4.

Hvis Printeren sidder på port 2 på en ekstern printserverboks, skal du EFTER printeren er oprettet ind i indstillingerne for porten, og her kan du specificere et andet portnummer (normalt 9101)
Avatar billede r2d Nybegynder
13. maj 2002 - 11:02 #2
Printeren har indbygget jetdirect. Jeg har forsøgt at installere en printerdriver til printeren på klienten, som peger på printerens IP adresse. Jeg får klart svar når jeg pinger den, men der kommer intet ud når jeg printer til den. Hvad kan der være galt her ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. maj 2002 - 11:09 #3
Hmm - når det er indbygget jetdirect, skulle der absolut ingen problemer være.

Men okay, prøv at gå ind i printerindstillinger, og vælge indstillingerne for porten. Tjek at den skriver til "port 9100", og hvis ikke, så ret den til det. Typen skal være "RAW".

Virker det ikke, så prøv at skifte til type "LPR" - samme portnummer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. maj 2002 - 11:19 #4
Der KAN selvfølgelig også være det problem, at din printserver ikke har korrekt gateway og subnet mask. Hvis din normale printserver sidder på samme segment, vil det virke, men hvis klienten så sidder på et andet segment, kan printserveren ikke kommunikere tilbage over segmenterne.
Tjek JetDirect´en ved at udskrive en testside fra printeren.
Avatar billede r2d Nybegynder
13. maj 2002 - 15:23 #5
Porten er rigtig, og den er også indstillet til raw. - Imorgen vil jeg teste om lpr kan bruges. - Printeren virker fint, når der printes fra andre maskiner. - De sidder alle på samme subnet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. maj 2002 - 15:41 #6
Hmm - det lyder underligt.

Jeg har lige prøvet på min egen W2K mod en LaserJet4 med intern JetDirect. Det funger fint.

Port name: IP_10.45.132.136
IP Address: 10.45.132.136
Protocol: Raw
Raw Port Number: 9100

SNMP disabled.

Umiddelbart virker ovenstående, så jeg kan ikke forestille mig, hvad der driller dig.

Jeg har også prøvet med LPR - funger fint med "Queue name" 9100 (eller pr1, som er standard på andre printservere)
Avatar billede r2d Nybegynder
12. februar 2003 - 18:04 #7
Send mig et svar Ole ! - Problemet løste jeg ved at installere en ældre driver !
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2003 - 11:23 #8
Hmm - ja, ikke alting er bagudkompatibelt ;-)