Avatar billede alternativezero Nybegynder
07. maj 2002 - 19:07 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Uddannelse

Hejsa!

Jeg tror ikke, at mange vil opfatte dette som et IT-relateret spm, men jeg vil bare lige spørge om jeres mening til emnet, hvorfor utroligt mange (både lærere og elever) går rundt med den opfattelse, at de der går på HTX bliver smede, de der skal på HHX skal være kassedamer og de, der skal på gymnasiet er dem, som rent faktisk er kloge??? Det er selvfølgelig en smule overdrevet, men jeg har selv oplevet noget lignende. Mine lærere sagde: Hmm... Du får jo så gode karakterer, så hvorfor går du ikke på Gymnasiet??? - Jeg ville altså hellere en anden Gymnasial uddannelse!
- Sådan som disse lærere tror jeg faktisk mange går rundt og tænker...

Og så lige til sidst: Hvorfor tror folk, at der er så stor forskel på dem, der skal på Gymnasiet og dem der skal på HHX/HTX??? -Hvordan er jeres opfattelse af "den typiske HHX-elev" - "HTX-elev" - Og "Gymnasieelev"???

Håber jeg får lidt respons, da dette helt klart er en udbredt misforståelse!

Hilsen Marc/AlternativeZero
Avatar billede nicklasb Nybegynder
07. maj 2002 - 19:17 #1
Tror det er fordi det måske har været sådan før i tiden.. Får det var så mange der begyndte at bruge IT blev man jo udlært som smed på en tekninsk skole.. Og alle de kloge gik vel på gymnasiet.. Ja og så hør navnet Handelsskole.. Det kunne vel godt tolkes som, en der kun skal beskeftige sig med at handle.. Og så er folkeskole-lærene vel ikke helt unge.. Så de snakker vel kun om hvordan de kan huske det.. Og selv om det måske ikke lige har været sådan, så har lærer det jo med at lyve lidt (læs: meget) :-D
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. maj 2002 - 19:18 #2
*heh* dét sagde min vejleder også dengang... og til alle andre, om man var aktiv eller doven, havde gode eller dårlige karakterer - så var "gymnasiet" THE CHOICE... Da jeg så fortalte ham at jeg valgte HTX, uha verden ville gå af lave, bryde sammen, min fremtid ødelagt og kom ikke her...

Du bør overveje hvad du vil med dit liv og hvad du vil være, er det noget med kontor/handel, er HHX nok et godt bud. Sprog/Matematisk er gymnasiet... Skal du pille lidt elektronik eller have skidt under fingrene Teknisk Skole eller HTX.

Jeg har selv en HTX baggrund og er ikke "smed". Jeg brugte min el-tekniske baggrund til at tage en Datamatiker og idag er jeg selvstændig med eget lille IT virksomhed :) du kan hvad du vil... Men husk ikke at ødelægge dine fremtidschancer. Valget efter den gymnasielle kan være begrænset allerede af det valg du foretager nu.

Kontakt evt. gymnasiet, handelskolen osv og snak med deres vejledere - de få jeg kender til i folkeskolen tør ikke stikke næsen frem og rådgive, de helgarderer og router til gymnasiet.

/ LJ
Avatar billede alternativezero Nybegynder
07. maj 2002 - 19:23 #3
Jeg kan godt genkende det i siger... Men til LJWEB>> HHX er jo ikke kun Handel/kontor - det er jo også i høj grad økonomi/matematik, så jeg tror faktisk at hvis man nu skal være økonom eller noget, er HHX mere nærliggende!
Hvad angår HTX, så kan jeg da forestille mig at vejen til at blive civilingeniør er sjovere, hvis man tager et smut forbi HTX først!

MVH MARC
Avatar billede alternativezero Nybegynder
07. maj 2002 - 19:24 #4
Når jeg siger et smut forbi HTX, mener jeg selvfølgelig i stedet for gymnasiet...
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. maj 2002 - 19:25 #5
HTX-elever er en meget stor del af Danmarks fremtid selv om der er langt mindre tilmeldte på denne uddannelse i forhold til Gymnasiet. Jeg siger ikke at dem på matematisk gymnasium ikke har noget liv, men de har ikke en så stor chance for at klare sig på de tekniske uddannelser i forhold til en typisk HTX-elev. Det undrer dig måske ikke hvis jeg fortæller at jeg selv er HTX-elev og jeg synes det vi laver er meget mere spændende (og sværere) end hvad de går og foretager på matematisk gymnasium. Vi har ca. 15 fysikrapporter, 7-8 kemirapporter og 10 biologirapporter, 2-3 teknologirapporter og en masse andet HVERT ÅR samtidig med hjemmeopgaver i alle fag hver uge. Dette vil mange nok sige er stort set det samme som på det almene gymnasium, men jeg har set nogle af de fysikrapporter der skrives på gymnasiet der typisk ligger på 6-7 sider. Jeg vil så sige, at jeg aldrig har afleveret en fysikrapport på under 10 sider og normalt ligger de på 17-18 sider. Vi har det derfor meget hårdere på HTX i forhold til matematisk gymnasium hvilket så resulterer i at vi nu er 17 i klassen og vi startede 30 eller 31... Til gengæld har vi en større chance for at klare efteruddannelsen...

Jeg vil så sige til dit spørgsmål at vi på HTX absolut ikke lavet noget der er specielt teknisk selv om htx betyder teknisk gymnasium. Vi har mindre historie og oldævl, men hvad pokker: så kan man jo bare vælge filosofi, psykologi eller lign. ikke-tekniske fag. Men jeg er enig med dig i at man tror htx er for computer geeks.. hvilket nok også er grunden til de få piger (2 i min klasse :/).

Men jeg ser en typisk gymnasie elev som en der går til fester hver uge som har tid til fritidssport og andet end skolen. En typisk gymnasieelev har dog alle muligheder åbne, mens en htx elev nok har en smule sværere ved uddannelser i historie el.lign

ups nu fik jeg skrevet lidt meget....
Avatar billede alternativezero Nybegynder
07. maj 2002 - 19:32 #6
Okay... Er der så lige nogen der kan definere en typisk "HHX-ELEV"???
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. maj 2002 - 19:34 #7
fiskesuppe >> som gammel HTX'er kan jeg nikke genkendende til din fortælling om mange rapporter og vent du bare til eksamen - jeg har haft skriftlig tysk og mundtligt engelsk samme dag ! :) meeeen alligevel, SÅ hårdt er det HELLER ikke ... :o)

... kom det fra en der havde tid til at pendle ~45km hver vej til uddannelsen, havde job ved siden af, nåede at programmere lidt og dyrke sport, MENS HTX blev passet.

alertnativezero >> der er ingen tvivl om at mine eksempler er hurtige eksempler. Handelsskolen er primært Økonomi, Matematik, Taljonglering - så et job der omhandler dette vil også være HHX - tilsvarende matematisk gymnasie. Der er flere overlap, dét jeg mener det gælder om er, at undersøge hvilke fag der er mest spændende for dig at lære.

Mine personlige prioriteter dengang var 1: sprog på højt niveau, 2: el-teknik - svaret var HTX. At jeg så fik Biologi, Kemi og andet med i "købet" var så irritationsmomenter (har faktisk fået mundtlig advarsel for AT KOMME til biologitimen, ikke omvendt)
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. maj 2002 - 19:36 #8
alternativezero >> jeg kan give dig to eksempler fra familien ; jeg har to HHX søskende, en sidder nu som speditør og leder af en dattervirksomhed, den anden i international hotelkarriere, men nu hjemmegående mor *s* man kan nå forskellige mål med en HHX'er... Nøgleordene må være Handel og Økonomi
Avatar billede alternativezero Nybegynder
07. maj 2002 - 19:41 #9
Okay... Tak allesammen!
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. maj 2002 - 19:44 #10
så lidt... skal gerne prøve at give gode råd i fremtiden :)
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. maj 2002 - 20:59 #11
ljweb -> hvilken htx gik du på?
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. maj 2002 - 04:19 #12
fiske >> HTX El-Teknisk i Esbjerg