Avatar billede juzze Nybegynder
07. maj 2002 - 16:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg vælge?

jeg skal have ADSL og står mellem valget på en Scwith eller en Router som er 1000kr dyere....vi har 4 computere og hub... er det nødvendigt med en router..1000kr. er meget..

Kan man ydermere selv sætte en anden router på end den der tilbydes til ågerpriser fra internet udbyderen (griske TDC)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. maj 2002 - 16:31 #1
hmm.. hvis vil bruge switch *som kun samler dine PC'er i et netværk*, så vil det kræve at du har 4 faste eller dynamisken IP'er!

jeg vil klart anbefale routeren.. da du har een IP ud af til og selv kan bestemme hvor mange PC'er du vil have i dit LAN (dog MAX 254 stk)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. maj 2002 - 16:34 #2
router http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=2042&ord=Router

enhed, der (ligesom en bridge) sammenkobler to enheder (subnet) i et netværk, og som samtidig sørger for at finde den mest optimale rute til afsendelse af data i et netværk.
Her er man ikke interesseret i fri adgang mellem netværkene, hvorfor man ofte benytter routere i forbindelse med en virksomheds forbindelse til Internettet.
Kan også sammenkoble forskellige topologier, eksempelvis Ethernet og TokenRing.

Se også Repeater, Hub, Switch, Bridge, Gateway

Switch => http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=2238&ord=Switch
) netværksenhed, der dirigerer signaler til bestemmelsesstedet. Multiport-bridge, der benyttes til at opdele et stort netværk i mange mindre del-netværk, hvor hver port (hvoraf der kan være fra 4 til 32) i switchen svarer til et del-netværk.
Switchen tager opdelingen fra bridgen et trin videre, idet switchen (ligesom hub´en) kan have mere en enkelt indgang og udgang - og den kan selv finde ud af at sende datapakkerne hen til den port, hvor derer brug for dem.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. maj 2002 - 17:01 #3
hvorfor vil du have TDC?

jeg har selv Cybercity.. og kan KUN anbefale dem med deres Cisco 677 router!
Avatar billede javaha Nybegynder
07. maj 2002 - 17:17 #4
D-Link har en router som jeg varmt kan anbefale, den koster ca. 1500 kr. jeg købte min hos midt-data.dk. Har dog også hørt meget godt om den omtalte router som Cybercity levere. TDC's routere kan man, såvidt jeg ved, ikke selv konfiguere, så hold dig væk fra dem.

-javaha
Avatar billede javaha Nybegynder
07. maj 2002 - 17:18 #5
glemte at sige at den hedder D-Link 804

-javaha
Avatar billede fumes Nybegynder
08. maj 2002 - 08:55 #6
Hvis du vælger TDC skal du bare sige ved bestillingen at du skal have 4 dynamiske ipadresser, og så får du det, så er der ikke behov for en router - det bliver styret gennem deres DHCP server som "står bag" den hvide siemens boks der bliver sat op.

Så tager du din switch og tilslutter den til siemensboksen - og vupti, så kan du have det antal maskiner på som du har ip adresser.

Meget nemt!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. maj 2002 - 11:59 #7
hvis du skal have 4 IP'er skal kan der kun anbefales 4 FAST IP'er!
da dynamiske skiftes med jævne mellemrum! og der er chance for at du vil få problemer hvis du skal dele filer mellem dine PC'er
Avatar billede fjorbak Forsker
09. maj 2002 - 21:53 #8
Jeg fatter ikke at du ikke bare får netexpress en router til 14.kr pr mdr og bruger en switsh får dynamisk adresse og et bånd der passer til dit forbrug og så ikke have nogen problemmer

Jan Fjorbak
(ps er ikke TDC fans, men skidtet virker)
Avatar billede juzze Nybegynder
14. maj 2002 - 16:18 #9
tak for svarene....jeg synes dog at fjorbaks svar er det MINDST dækkende og da jeg ikke har mere end 200 point får de 2 andre hver 100
Avatar billede juzze Nybegynder
14. maj 2002 - 16:19 #10
hjææææææææælp jeg kan ikke give rkhdk point?