Avatar billede duxxxz Nybegynder
07. maj 2002 - 15:13 Der er 11 kommentarer

Mac på LAN

Hej eksperter!
jeg har lige fået en ny mac og vil gerne have den på mit lokalnetværk så jeg kan overføre filer
Min mac kører med OS X og de andre pc'ere kører med WinXP
jeg er ikke så meget inde i mac, men er det ikke noget med appletalk?
Jeg har prøvet at få kontakt imellem dem med FTP men det lykkedes ikke :(

Hilsen Jens
Avatar billede Jman Praktikant
07. maj 2002 - 15:21 #1
Det er heller ikke lykkedes mig at få XP til at tale med Mac - jeg kunne sagtens med win2K advanced server, så jeg tror ikke rigtigt mere på at XP har appletalk-funktionen, der gør at man kan share et drev.
Alternativet må være et ekstra software som PC MacLan, der kan genere en appletalkfunktion. MEN LAD VÆRE med at installere version 8.0 og tidligere - det prøvede jeg med det resultat at Win XP stod og rebootede hele tiden. Du skal derfor have version 8.1, der understøtter XP
Avatar billede duxxxz Nybegynder
07. maj 2002 - 15:25 #2
hvad med en almindelig FTP??
det er da en protekol som begge systemer understøtter, så det undrer mig at jeg ikke umiddelbart kan får det til at virke?!
er der nogen som har erfaringer med det?
jeg er egentlig ligeglad med at dele via netværksdeling, hvis jeg bare kan få FTP op at køre imellem de 2 computere.

Jens
Avatar billede Jman Praktikant
07. maj 2002 - 15:29 #3
Jeg benytter p.t. Timbuktu til at exchange filer
(www.netopia.com/software/products/tb2/ )
Avatar billede spe Nybegynder
07. maj 2002 - 15:36 #4
Ethernet burde kunne gøre det. Og MacOs X har indbygget et program, der kan få macen til at tale med win.
www.mediamac.dk har der været en artikel for nyelig om hvordan. på mediamac´s side kan du søge i artikler.
Avatar billede ferdinand.k Mester
07. maj 2002 - 15:38 #5
Find programmet Dave 3.1 til OS X! Dette program giver muligheden for at oprette og tildele forbindelser via PC & Mac! Det har aldrig givet mig nogle problemer! Har du Carracho liggende som Client? Hvis du har, prøv at finde "Brandon's Crib" engang i aften! Så er jeg på hjemmefra! Alt kan lade sig gøre... :)
Avatar billede tre Nybegynder
07. maj 2002 - 16:10 #6
Når du har OS X laver du bare et share på din PC (deler en mappe)....

I Os X går i Finder menuen flyt og siger "opret forbindelse til server".

Så skriver du:

smb://HER_SKRIVER_DU_DOMÆNET;NAVNET_PÅ_MASKINEN/NAVNET_PÅ_DIN_DELTE_MAPPE

eks:

smb://Hjemmenettet;Maskine64;Dele_mappen

Og så skulle du have mountet et netværksdrev på mac'en.

Prøv evt. at slå din firewall fra et øjeblik hvis det ikke virker, hvorefter du kan konfigurere den rigtigt bagefter.
Avatar billede tre Nybegynder
07. maj 2002 - 16:14 #7
Se her!!!

http://www.apple.com/macosx/technologies/networking.html

tjek evt. også www.macwindows.com
Der er altid hjælp at hente når man har begge platforme i huset..
Avatar billede egonspock Seniormester
08. maj 2002 - 01:44 #8
Du kan evt. more dig med SMB Browse fra http://shukwit.com/main.php
som lader dig browse PC-netværket.
Avatar billede duxxxz Nybegynder
08. maj 2002 - 22:16 #9
Jeg har nu prøvet en del med det der smb og jeg kan også godt få kontakt tiol min pc, men det spørger om brugernavn og password, og det har jeg ikke sat op på min pc så jeg ved ikke hvad det skal være.. ??!
hved er default eller hvor sætter man det op i XP??

jens
Avatar billede laumann Nybegynder
13. juli 2002 - 16:07 #10
Har du prøvet at Installere DAVE på din Mac. Det er det ultimative software så dine Styresystemer kan snakke sammen. Jeg har i lang tid været tilhænger PC-Maclan indtil jeg fik DAVE, det gør at du utroligt let og smertefrit kan kommunikere imellem PC og Mac. Og så kan det hentes som try&buy på deres hjemmeside
Avatar billede sup Nybegynder
29. august 2002 - 17:33 #11
Hey.
tre har faktisk givet dig svaret men her er lidt ekstra hjælp hvis du stadig ikke kan få det til at køre.

Det første der er vigtigt er om du overhovedet kan få kontakt til din windows maskine. Prøv at pinge den
anden maskine på dens ip adresse. Åbn Network Utility under Applications->Utillities på Mac'en eller
på Windows Kør->cmd

Hvis du ikke kan pinge den anden maskine er der selvfølgelig noget galt. Grunden til jeg skriver dette
er fordi du skrev at du heller ikke kunne få FTP til at virke.

Okay du kan pinge den anden maskine. Fint :)

Jeg kan se at duxxxz siger at han godt kan connecte via SMB men har problemmer med brugernavn og password. Dette skyldes at man kører windows i single user mode og windows logger på automatisk ved
start. Jeg anbefalder at man bare opretter en ny bruger i windows under brugere/passwords. Der kan man
også se hvilken bruger Windows logger på med når man starter sin comp. Hvis man ikke har ændret det før hedder brugeren f.eks sup1.

Vigtigt !
Opret en bruger på din Windows maskine med admin rettigheder som man kan komme ind alle steder.
Eller hvis man kender administrator brugerens password er det også godt nok.

Fra din Mac kan du så gøre følgende.

Tryk på desktop'en så du står i det man kalder Finder'en. Der vil stå Finder oppe i venstre hjørne ved siden af det flotte æble :)  Tryk ÆBLE+K for at connecte til en server eller du kan finde den i toppen under GO->nederst.
Her er nogle eksempler hvordan du kan connecte med SMB. Kommandoerne skrives nede i adresse feltet.

smb://computernavn/c$      ( her connectes med computernavnet på windows maskinen )
smb://SupsWin2K/movies  ( her connectes med computernavnet på windows maskinen )
smb://192.168.1.9/d$          ( her connectes med IP adressen på windows maskinen )

c$ og d$ er navet på det drev du vil connecte til. MEN kan kun lade sig gøre hvis man har formateret drevet med NTFS.  Ellers er man nød til at dele drevet eller mappen. Men det er jo ikke noget problem.

Efter du fyrer kommando'en af kommer der en login box op og her er det så du skal bruge den bruger du oprettede på din windows med admin rettigheder. Hvis du bruger administrator brugeren er det jo også fint nok.
Bare brugeren har rettighed til at logge ind på det delte drev / mappe. Peace of cake når man ved det :)

Håber det hjalp lidt. Jeg har lidt skrive krampe nu så jeg tror jeg holder.

Stay Cool.
Sup.