Avatar billede caca Nybegynder
06. maj 2002 - 13:47 Der er 32 kommentarer

Kopiering af ny Celine-dion cd til eget forbrug...

Hvordan bærer man sig ad med at kopiere den nye Celine-Dion cd...

Min computer's cd-rom drev går helt amok...

Carsten
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
06. maj 2002 - 13:48 #1
tag en analog kopi... det er sgu nok nemmere og hurtigere end at prøve en masse andet...
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2002 - 13:49 #2
du kan vel bare rippe den til harddisken og brænde den derfra ???
Avatar billede taskmgr Nybegynder
06. maj 2002 - 13:50 #3
Mig bekendt er det ikke lovligt at bede om hjælp til kopiering :)

Digitalt, se'følig.
Avatar billede Chewie Novice
06. maj 2002 - 13:50 #4
det er ikke lovligt at modtage hjælp til brænding ...... Luk venlist Spørgsmålt
Avatar billede trs Nybegynder
06. maj 2002 - 13:51 #5
det er ikke ulovligt at kopiere en kopi af sin egen musik cd til sig selv
Avatar billede darkside Nybegynder
06. maj 2002 - 13:53 #6
Nej, men det er ulovligt at få hjælp fra personer uden fra husstanden..så spm er ulovligt..
Avatar billede prodic Mester
06. maj 2002 - 13:54 #7
TRS->Nej men det er ulovligt, at få hjælp til det af personer uden for spørgerens husstand.
Avatar billede moebius Nybegynder
06. maj 2002 - 13:54 #8
Chewie har ret. Dette spørgsmål burde ikke være stillede på eksperten!

Men hvis I ikke har hørt det, så er den lavet med en ny form for kopi beskyttelse, som går at CD-ROM drev(og andre computer drev) ikke kan læse den, eller i hvert fald for computeren til at gå amok!
Avatar billede henrik27 Nybegynder
06. maj 2002 - 13:55 #9
man må da vist godt brænde en bacup......så der er vel ikke noget i vejen for at spørge om hjælp til det...
Mvh. Henrik
Avatar billede darkside Nybegynder
06. maj 2002 - 13:57 #10
<snip>
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

"Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
1) musikværker,
2) filmværker,
3) værker af brugskunst eller
4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse."
</snip>
Avatar billede trs Nybegynder
06. maj 2002 - 13:59 #11
Prodic>>Ja, det ved jeg godt, jeg tænkte mig bare ikke om :)
Dion cd'en er vist for øvrigt også kopisikret på en eller anden måde
Avatar billede sluppi Nybegynder
06. maj 2002 - 14:04 #12
det er fordi de laves med fejl som en alm. stationær cdafspiller ikke tager sig af. men et cdrom fanger dem og mener at cd'en er defekt...
Avatar billede darkside Nybegynder
06. maj 2002 - 14:05 #13
caca, lig selv et svar og luk spørgsmålet...
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2002 - 14:09 #14
jeg bor sammen med caca :P

Hvis du ikke kender AudioGrabber kan jeg da anbefale det. Det kan også bruges til så meget andet.
Avatar billede darkside Nybegynder
06. maj 2002 - 14:12 #15
el_barto, hm har du nogen beviser?
Og hvis du bor sammen men ham hvorfor skriver du så her?
Spm er ulovligt, læs dog reglerne.!
Avatar billede lykkeb Nybegynder
06. maj 2002 - 14:20 #16
Det er sikkert ikke tilladt at hjælpe dig, men her:
Skaf (adgang til) et nyt CD-Rom / DVD Drev, brug CloneCD, Det virkede for en af mine venner (Da han skulle lave en backup)
Avatar billede lykkeb Nybegynder
06. maj 2002 - 14:21 #17
og husk, DU HAR IKKE FÅET HJÆLP AF MIG
Avatar billede darkside Nybegynder
06. maj 2002 - 14:25 #18
Sig mig kan du ikke læse?
Det er ikke tilladt at modtage hjælp til at kopiere musik cd'er.!
så fat det da!
Avatar billede jensb Nybegynder
06. maj 2002 - 16:52 #19
Spørgsmålet er så om det med at det ikke er tilladt at modtage hjælp til at kopiere musik, ikke skal forstås som en mere fysisk form for hjælp. Jeg tror mere det sal forstås således at jeg ikke må gå hjem til en kammerat og få kopieret CD'en.    Men jeg ved det ikke???

Bare nysgerighed...kan man så slet ikke spille den CD på en computer? eller er det kun når man prøver at brænde den at det ikke virker? Egentlig temmelig dårligt hvis man ikke kan spille den på en computer overhovedet. Jeg kunne da forestille mig at der er flere og flere der udelukkende har en computer, som de så også bruger til at afspille CD'ere, og slet ikke har en CD-afspiller mere.

Jeg har forøvrigt selv et par lovlige originale CD'ere som jeg ikke kan spille på min DVD-afspiller. Jeg har ikke længere en CD-afspiller, så det betyder at jeg slet ikke kan spille de originale CD'ere, men er blevet nødt til at brænde en kopi som jeg så bruger. Totalt dårligt efter min mening. Det er fair nok at de vil have os til at købe de originale CD'ere, men så må de fandeme også lave dem i en ordentlig kvalitet.
Avatar billede prodic Mester
06. maj 2002 - 17:02 #20
jensb->Afsnittet som darkside citerer er ret entydigt(som regler/love ofte er). Såfremt at man måtte modtage en eller anden form for hjælp(i det her tilfælde onlinehjælp), så havde det stået der.
Avatar billede jensb Nybegynder
06. maj 2002 - 17:24 #21
prodic -> Jo, men som der står så må man ikke benytte fremmed hjælp ved eksemplarfremstillingen. Jeg er sikker på at der skal lægges vægt på "Ved fremstillingen". Dvs. man må ikke få ti venner til at komme og hjælpe med at køre paller med tomme CD'ere på plads, og putte skiver i den industribrænder man har stående hjemme i kælenderen.

Hvorimod her spørges der om råd og vejledningen INDEN fremstillingen, hvilket jeg egentlig ikke tror at denne paragraf forbyder, da det jo ikke er hjælp til selve fremstillingen, men derimod blot lidt gode råde INDEN selve processen.
Avatar billede prodic Mester
06. maj 2002 - 17:31 #22
Det er ikke til selve fremstillingen, men tror så afgjort at formuleringen er så bred af en årsag. Nemlig den, at de kære folk altid ville kunne benytte netop den paragraf i en evt. tvivlssag. Fremmed medhjælp er trods alt bredt formuleret, det samme er ved fremstillingen.
Men du må da gerne afprøve din teori. Jeg springer nemlig over for at være sikker.

Skal vi ikke holde nu - fremfor at ødelægge spørgsmålet mere end højest nødvendigt.

Prodic signing off!
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. maj 2002 - 17:35 #23
Lige for at blande mig i diskusionen. Jeg var til et fordrag på min skole afholdt af en jurist. Han sagde, at de nye regler betyder, at man godt må tage kopier af cd'er så længe det er PERSONLIGE kopier, samt at det er ORIGINALT materiale der kopieres fra. Dette betyder også at det er tilladt at gå ned på ens lokale bibliotek og låne en cd'er og så tage en kopie af denne.

Så er spørgsmålet bare hvor grænsen går med hensyn til personlig, er det forbudt at brænde en kopi til ens bror, eller skal han bare, uden at have fået lov, selv brænde kopien ?

Men hensyn til hjælp, kom juristen ikke ind på dette. Men her er igen et spørgsmål. Er ens bror fremmedhjælp i juridisk forstand ?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2002 - 00:55 #24
Jeg er lidt nysgerrig for om APG lægger sag an mod mig hvis jeg skriver til dem at min far gav mig en brænder i julegave, og at LiteOn gav mig en manual jeg kunne læse.

Desuden har Nero i Tyskland også hjulpet mig, de har skrevet op til flere programmer og vejledninger.

De der folk oppe i Føtex har også bragt mig i fedtefadet, jeg fik både vrændbare CD'er og et godt råd med på vejen.

Sidst, men ikke mindst, jeg har også fået hjælp af op til flere artikler fra nettet, flere af dem beskrev direkte hvordan man lagde en CD i drevet.

Tror I jeg er på spanden nu?

Jeg går hjem og lægger mig, så hverken IFPI, Gramex, Koda eller APG finder mig.

PS: Er der nogen der vil købe en let brugt brænder (er det egentlig ikke ulovligt at sætte sådan en til salg, eller er det kun olovligt at købe den?)
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
08. maj 2002 - 16:30 #25
du skal blot bruge clonecd.... den af koder den....(du må selv finde indstillingerne) men du skal afspille den på dit anlæg..... fordi den ikke kan vise dig filerne...........

jeg håber ik' jeg har har gjort noget ulovligt..... i såfald hvoza!!!!!.......... men jeg hjælp ham blot som jeg skal.ik'?
Avatar billede cjannic Nybegynder
13. maj 2002 - 00:49 #26
Se www.sikkopi.dk vedr. sikkerhedskopiering af CD'ere. Links til lovgivning + diverse værktøjer. Dansk vejledning i CloneCD er på vej....
Avatar billede ztyxx Nybegynder
13. maj 2002 - 00:54 #27
el_barto u  r dead meat........
Avatar billede rotne Nybegynder
14. maj 2002 - 09:26 #28
Brug CloneCd - backup'en vil med stor sandsynlighed virke i din dvd-afspiller.

Det er ikke ulovligt at modtage råd og vejledning fra ekspertens brugere i denne sammenhæng. Caca kan låne tusind millioner cd'er fra venner eller fra biblioteker og brænde én kopi af hver til sig selv.

Ophavsretslovens sigte er som ovenfor anført, at man selv skal udføre brændingen af cd'erne, - eller rettere: brændingen skal foregå i eget hjem. Man har altid lov at spørge, hvordan man gør, og der er såmænd heller ikke noget i vejen for, at Caca inviterer sin bror, sin mor, eller for den sags skyld en hvilken som helst anden bekendt hjem til sig for at yde bistand, - i al fald i form af vejledning. Det må vel siges at være uafklaret, om personen også må sidde ved tastaturet og udføre kopieringen, - jeg tror det, men det er under alle omstændigheder en akademisk diskussion, idet politiet næppe står og kigger med over skulderen. De har vigtigere ting at tage sig af.

Noget andet er, at hvis formålet var ulovligt, ville det være i strid med ekspertens regler. - Men det er der slet ikke tale om.
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
16. juni 2002 - 16:26 #29
Nu har jeg, dum som jeg er, ikke læst hvad I har skrevet. Men vil dog alligevel lige kommentere det:
1. - Celine's nye CD kan ikke kopieres umiddelbart (dog er der et sikkerhedshul, som jeg af hensyn til min egen profils sikkerhed ikke vil komme nærmere ind på). Men SONY har lavet et system, så nogle CD'er ikke kan kopieres. Bla. hendes nye!

2. Det er lovligt at kopiere end CD, hvis man KOPIERER DEN FRA ORIGINALEN. Man må godt låne en CD af en ven (eller på biblioteket), og kopiere den. Dog er digital musik (f.eks. MP3) stadigvæk ulovligt, hvis du ikke har kunstnerens tilladelse.

Håber at det hjalp lidt. Altså, du kan stadigvæk ikke kopiere CD'en, men nu er der da redet lidt tråde ud!

//Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2002 - 16:39 #30
Punkt 2 er jeg lidt uklar på hvad du mener med.

Det er både lovligt at kopiere den og lave den om til MP3. Så du kan f.eks. godt overføre den til din MP3 afspiller, og det må du gøre ligeså mange gange du vil. Det bliver først ulovligt når du låner den kopierede CD/MP3-filerne til en ven.

Digital musik er ikke ulovlig, uanset om du har kunstnerens tilladelse eller ej.
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2002 - 16:32 #31
lukketid ?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
25. december 2002 - 16:40 #32
Det må man vist sige, og så er der jo lige blevet vedtaget en lov som gør at det er ulovligt at tage en kopi af kopibeskyttede cd'er, og det er lige meget om det er til privat bruge eller ej.

Denne lov er dog meget om diskuteret, da den kommer fra EU som sagde at den skulle træde i kraft senest 1/1-03, og alle lande undtaget Danmark har hertil svaret at det var for kort tid til at kunne undsøge om lov er gyldig.

Men under alle omstændigheder er det nu ulovligt at kopier Celine Dion cd'e, man må dog gerne spørge om hjælp. Da det som loven siger er at man ikke må modtage fysisk hjælp til brændingen.