Avatar billede doublejoble Praktikant
05. maj 2002 - 14:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

menu

Kan jeg lave en lodret menu med knapper, som folder sig ud og viser en undermenu, når musen er ovenpå knappen i dreamweaver?
Hvordan laver man sådan en meny, jeg kender absolut intet til flash, java eller hvad det nu ellers hedder.
Avatar billede voll Nybegynder
06. maj 2002 - 09:09 #1
Du kan fek.s gå i behaviors, og linke knappen til et layer,der har undermenuen, men min erfaring med dreamweaver og layers er ikke så god, men det er lige hvad jeg kan komme på.

Voll
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
06. maj 2002 - 17:06 #2
ja det kan du godt og det er ikke så svært.
det første du skal gører er at designe din menu enten på papirog/eller i et grafikprogram.
dernæst skal knapperne i menuen (og rollover-knapperne) oprettes og eksporteres fra dit grafikprogram.
de skal helse have samme størelse, og gemmes i gif eller jpg-format
i en mappe.
hvis du vil have hjælp til resten så sig til.
mvh spyro.dk
Avatar billede doublejoble Praktikant
06. maj 2002 - 21:27 #3
Hej Spyro

Jeg har designet min menu - den er meget enkel og jeg har lavet knapperne i mit grafikprogram osm jpg grafik.
Hvad så?
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
06. maj 2002 - 22:34 #4
Det næste skridt er at sætte menuen op i DW. Du skal beslutte, hvor på siden din menu skal placeres. Når dette er gjort, skal du samle menuen.
1. opret en ny side i DW, og gem den i en mappe. Placér dine billeder i en undermappe til denne mappe, og kald undermappen img.
2. Opret et nyt lag ved at vælge Insert-menuen > Layer.
3. Placér markøren i det nye lag, og vælg Insert-menuen >Image-
4.I Select Image Source-dialogboksen skal du dobbeltklikke på Menuknap.gif. Nu er menuknappen indsat i dit layer.
5. Markér laget ved at klikke på en af dets kanter, og indtast Menu i LayerID-feltet på Property Inspectoren. Nu hedder dette lag Menu.
6. Tilpas lagets størrelse til billedet ved at trække i dets størrelseshåndtag. Nu har du skabt første del af din menu. Det er nu tid til at skabe undermenuen.
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
06. maj 2002 - 22:44 #5
7. Opret endnu et lag ved at placere markøren neden for dit første lag. Vælg igen Insert-menuen >Layer.
8. Placér markøren i det nye lag, og indsæt en tabel bestående af x rækker og en kolonne. Den skal indeholde de x billeder og skal derfor dimensioneres, så den er præcis lige så bred som billederne. Vælg Insert-menuen >Tabel. Og angiv indstillinger så den passer til det du vil have.
9. Indsæt dine menubilleder (menu1, menu2,xxxx) i hver deres celle.
10. Markér laget, og navngiv det i LayerID-feltet(undermenuen) i Pro.... insp... . Tilpas igen layeret så det passer til din undermenu.
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
06. maj 2002 - 22:49 #6
11. Næste skridt er at placere Undermenu-laget præcist under menu-knappen.Her kan du ikke helt regne med visningen i DW. Derfor skal du rykke det på plads med piletasterne, mens du hele tiden checker visningen i browseren (F12).
12. Når du har fået undermenuen til at flugte helt med den første knap, er det tid til at skabe den næste undermenu. Dette gøres på samme måde.
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
06. maj 2002 - 22:51 #7
Nu har du lidt at lege med. Med hensyn til behaviors og mouseover kommer imorgen. God fornøjelse :O)
Avatar billede doublejoble Praktikant
07. maj 2002 - 19:52 #8
Hej Spyro

Tak for din fantastiske og udførlige gennemgang.
Jeg skal et smut til Berlin i morgen og kommer først hjem tirsdag. Så ta'r jeg fat igen. Så jeg er ikke gået, men bare lidt på ferie.
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
07. maj 2002 - 21:16 #9
ok men her har du resten fy for et skrive arbejde :O)
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
07. maj 2002 - 21:17 #10
Så går det videre.
11. Åben windows >menuen og vælge timelines. Der skal nu indsættes en behavior.
12. Klik på frame f.eks. 10 i b-linjen på tidslinien.
13. Åbn Behaviors-paletten (Window-menuen >Behaviors). Med frame 10 markeret skal du nu
klikke på plus-knappen på Behaviors-paletten og vælge Show-Hide Layers.
14. Markér (underundermenuen, hvis du har en sådan), og klik på Hide-knappen. Klik OK.
Du har nu indsat en behavior på tidslinjen, der gør, at underundermenuen skjules efter 10
frames. Du kan se på tidslinjen, at der er indsat en behavior ved et lille minustegn.
15. Klik på frame 15 i B-rækken, klik igen på + på behaviors, og vælg show-hide layers.
Vælg nu undermenu, og klik på hide og klik OK.
16. klik på en tom frame på tidslinjen, og luk tidslinjen. Så er vi klar til at se selve
menuen. Først skal du navngive hvert billede og tilføje et link.
17. Klik først på den øverste menuknap. I Property Inspectoren skal du indtaste et #tegn
i Link-feltet. Indtast menuknap i Name-feltet. (Hvis din første knap hedder menuknap).
18. Gør det samme med de resten af knapperne i menuen. Indtast deres link( eller blot et
#tegn), og navngiv dem.
19. Marker din/dine undermenuer, og skjul dem ved at vælge Hidden i Vis-feltet. Du har
stadig adgang til dem fra Layers-paletten.
20. Nu skal der behaviors på knapperne, og det handler om at holde tungen lige i munden.

Vi starter med menuknappen.
21.Marker menuknappen. Klik på +knappen på behavior-paletten, og vælg Timeline >Go to
Timeline Frame. De indstillinger, der vises i Go To Timeline Frame-dialogboksen, er ok, så
du klikker på OK-knappen.
Der er nu tilføjet en behavior i Behavior-paletten. Den skal der ændres en lille smule på.
Der, hvor der står onMouseDown, skal der i stedet stå onMouseOut.
22. Markér derfor linjen, og klik på den lille rullepil. Vælg onMouseOut.
23. Klik igen på +knappen, vælg Timeline >Play Timeline. Igen vælger du de foreslåede ind-
stillinger og klikker på OK.
24. Igen skal du rette Event til onMouseOut på Behavior-paletten.
25. Klik igen på +knappen, og vælg Show-Hide Layers. Markér undermenuen og klik på Show.
Og klik OK. Denne gang skal event'en rettes til onMouseOver.
26. Klik + , og vælg Show-Hide layers, markér underundermenu, klik på Hide-knappen, og klik OK.
Ret Event til onMouseOver.
27. klik + og vælg Timeline >Stop timeline. vælg menu i stop timeline-feltet, og klik ok.
og ret event til onMouseOver.
du skulle nu gerne have tilføget 5 behaviors.
det var så menuknappen. du kan teste den med (f12).

Undermenuen.
For undermenuen skal der tilføges 6 behaviors for hver knap.
Klik på laget på layer-paletten markerer knapperne en for en og tilføj dem.

(onmouseout=omo)
(onmouseover=omov)
(timeline=tl) dette var for min skyld :O).

Det kan du på nuværende tidspunkt selv finde ud af. Så her kommer indstillingerne.
1. (omo)...Timeline > Go to tl...(menu)
2. (omo)...Timeline > Play tl...(menu)
3. (omo)... Swap Image > menuvalg1.gif (slå Restore Images omo fra)
4. (omo)... tl > Stop tl...(menu)
5. (omo)... Show-Hide Layers > Hide...(underundermenu)
6. (omo)... Swap Image > menuvalg1_over.gif (slå Restore Images omo fra)
Angiv disse indstillinger for hver af dine knapper, som undermenuen indeholder.

Hvis du har en underundermenu, er det samme procedure, som for undermenuen (selvfølgelig
uden underundermenu).
Det eksempel jeg har gennemgået består af en foldeudmenu (dropdown menu), med 3 menuvalg
og 2 undermenuer pr. menuvalg. Men det har været svært at forklare uden hjælp af billeder.

håber du har forstået det, mvh spyro.dk
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
07. maj 2002 - 21:20 #11
god tur til Berlin
mvh spyro.dk
Avatar billede doublejoble Praktikant
07. maj 2002 - 21:26 #12
Hej Spyro

Jeg er totalt imponeret over dit store arbejde.
Jeg glæder mig til at komme igang.

Tak igen for hjælpen
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
07. maj 2002 - 21:27 #13
ok hav en god tur vi snakkes :O)
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
07. maj 2002 - 21:35 #14
ups det havde jeg ikke set
så jeg takker for point
mvh spyro.dk
Avatar billede doublejoble Praktikant
15. maj 2002 - 14:47 #15
Hej Spyro

Nu har jeg kigget på dit fantastiske svar.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor det er nødvendigt at bruge timelines.
Kan man ikke bare lave det med den behavior, som hedder show/hide layers.

Hvad gør de der timelines egentlig??

Hilsen fra Lars
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
15. maj 2002 - 16:37 #16
hej lars
du bruger faktisk begge dele i den menu.
og jeg er ikke sikker på at du får samme resultat ved kun at bruge, show/hide layers. men du kan da forsøge og så sige om det bliver det samme.
timelines! ja hvad er det? hmmmm det er den ræggefølge som dine komandoer bliver udført i, det er din måde at fortælle browersen på hvad den skal gører og hvornår.
den bruges også i flash,fireworks. til det samme.
håber du forstår hvad jeg mener.
mvh spyro.dk