Avatar billede hpg Nybegynder
03. maj 2002 - 08:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

xp genkender ikke alle harddiskpartitioner

jeg har både millenium og xp på maskinen.
i xp får jeg ikke adgang til alle de drev som mine 2 harddiske er opdelt i.
millenium kan se alle drevene.
hvad kan være galt ?
Avatar billede wolverine Nybegynder
03. maj 2002 - 08:22 #1
hmmm... hvilken type partitioner er det?
Avatar billede hpg Nybegynder
03. maj 2002 - 09:16 #2
xp kan se den aktive primære partition og 2 logiske drev på de udvidede partitioner. alle drev er fat32
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2002 - 09:28 #3
prøv om du kan se dem i Kontrolpanel>Administration>Computeradministration>Diskhåndtering
Avatar billede hpg Nybegynder
03. maj 2002 - 09:32 #4
xp kan kun se disk 0 i diskhåndtering. disk 0 har primær partion og 2 logiske drev på den udvidede partition. xp ser altså slet ikke harddisk 2 der er slave
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2002 - 09:49 #5
har du hele tiden haft disk 1 under installationen af WinXP
Avatar billede hpg Nybegynder
03. maj 2002 - 09:58 #6
nej, faktisk tror jeg nok, at jeg fik en meddelelse om at der ikke var adgang til den ene disk umiddelbart efter installering af xp
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2002 - 10:05 #7
du kan prøve med en Repair!

en repair gennemføres på flg. måde;

Boot på din CD, spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt installationen, herefter kommer næste tilbud om repair, denne gang trykker du på tasten R og følger trop indtil du igen kan starte Windows.

Husk ved WinXP at have Cd-nøglen klar!

Denne form for Repair ødelægger ikke noget ved din opsætning eller hvordan skrivebordet ser ud, alt ved det gamle, men forhåbentlig med en velfungerende Windows uden BSOD ;o)
Avatar billede hpg Nybegynder
04. maj 2002 - 07:16 #8
jeg har prøvet repair. virker ikke. i diskhåndtering er oplysningerne om disk = 0 : drev c er primær partition kaldet system, drev d er logisk drev på udvidet partition og kaldes boot, drev g er næste logiske drev kaldet lokal disk.
Derudover kan xp se drev e = brænderdrev og drev f = dvd.
Endelig er der to eksterne drev : smartcart og flashreader.

harddisk nummer 2 eksisterer ikke ifølge xp.
hvis jeg booter til millenium finder dette system også harddisk 2
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. maj 2002 - 11:04 #9
Du skal regne med at både Win2k ot WinXP er mere kritiske med hardwaren end WinME, så en sammenligning vil halte i den retning.

har du set efter i Fdisk om de er rigtigt inddelt.
Avatar billede hpg Nybegynder
05. maj 2002 - 11:02 #10
Jeg har fundet løsningen via et andet spørgsmål i eksperten. Her forsvandt ½ af en IBM-harddisk. Et af svarende gik på at downloade Disk Manager v. 9.55 fra IBM-hjemmesiden.
Efter download og boot fra den floppydisk der dannes, partionering og formattering i diskhåndtering virker alt.
Harddisken er fundet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2002 - 11:31 #11
hpg> skriv et svar og accepter det selv, så får du pointene igen og kan lukke spm.
Avatar billede hpg Nybegynder
05. maj 2002 - 11:42 #12
Jeg fandt selv løsningen via IBM-hjemmesiden ved download af Disk Manager 9.55
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2002 - 11:47 #13
fint ;o)