Avatar billede kres69 Nybegynder
02. maj 2002 - 23:36 Der er 4 kommentarer

mpeg, mov eller avi i 3D STUDIO MAX?

Jeg er igang med at lave en præsentation om BeoVision Avant DVD, på CD-rom. Jeg laver den i 3D STUDIO MAX 4.0. Hvilket videoformat giver den bedste kvalitet? Der er mange nuancer i introen, derfor skal det være i meget god kvalitet. Introen skal herefter inkorporeres i Director 8.5.

Er det muligt at lave mpeg i 3D MAX 4? Hvordan? Kan man bruge et Sorenson codec i MAX 4 eller skal man købe det?
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
03. maj 2002 - 00:24 #1
Du kan godt bruge sorensen, men jeg ville klart foretrække mpeg4 divx!
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
03. maj 2002 - 00:29 #2
Det er lige gyldigt hvilket af de tre nævnte formater du bruger. Det kommer jo an på hvor meget du komprimerer filen. Hvis jeg skal pege på et format må det blive mov, da det kan afspilles på både mac og pc samtidig med at det bruges af QuickTime når de lægger film trailere ud på nettet
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
03. maj 2002 - 09:21 #3
Personligt foretrækker jeg DivX, MPEG er et gammeldags format, der ikke gengiver farver 100%. Går du derimod op til MPEG2 er det selvfølgelig en anden sag, Den bruger dog en masse plads, fremfor hvad du får ud af den.
Mov syntes jeg generelt sucks, men det kan jo være fordi jeg hader quicktime-afspilleren. Bortset fra det, så er det gode ved den at når du spoler i filen kan du finde hver frame. Men det er altså ikke særlig kompatibelt til import i andre programmer, hvis du er oppe på version 4 eller derover.
Hvis du har DivX4 eller DivX5 codecet har du til gengæld rigtig mange indstillings-muligheder, og med 5'erens bi-directional encoding får man et rigtig flot resultat.

Normalt plejer jeg dog og rendere filerne til enten TIFF eller rå ukomprimeret AVI i første omgang. og så derefter bruge et andet program til at konvertere klippet til det format der ønskes. På den måde kan man prøve sig frem til man finder det format man ønsker.

Men som sagt jeg synes bedst om DivX-avi.
Avatar billede thefool Nybegynder
05. maj 2002 - 19:51 #4
AVI. der kan du sætte opløsningen tilpas højt op, det eneste problem er at : jo bedere kvalivare
    jo længere tid!