Avatar billede loonz Nybegynder
02. maj 2002 - 22:20 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

støjsvag PC?

Hej
jeg har på det seneste bemærket, at min PC er begyndt at larme meget mere end den plejer... Idag fandt jeg ud af, at det er den ene blæser der larmer meget og uregelmæssigt. Jeg har afmonteret den og sat den på igen, men det har ikke hjulpet. Nogen forslag??
Jeg har desuden overvejet at gøre min PC mere støjsvag, ved først og fremmest at sætte nogle mere lydløse blæsere i. Hvilke kan anbefales til en AMD XP1700+, og hvor mange decibel anses for at være støjsvagt? Jeg vil gerne have en så støjsvag PC som muligt, så det skal helst være en blæser med så meget "power" som muligt, mens den samtidig skal være Meget lydløs.
Avatar billede loonz Nybegynder
02. maj 2002 - 22:22 #1
Og hvordan ved jeg hvilke "sockets" jeg har?

/Loonz
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. maj 2002 - 22:36 #2
mon lejerne i blæseren er gået sig en tur = ny blæser??

Ide: (tag det ikke for seriøst, men sådan er vores server ca idag) http://annika.dk/gside2.asp?id=51 (server 1-3)

XPen skulle gerne være en socketA
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2002 - 22:38 #3
Tjahh jeg købte engang en computer som skulle have Lownoise, og ja det havde den; altså den første måned, så gad den ikke mere at være lav.. (renset den og alt det der)
Avatar billede loonz Nybegynder
02. maj 2002 - 23:06 #4
Hvis tilfældet er, at den er gået sig en tur, hvilken blæser bør jeg så købe? Hvis den altså skal være extremt lownoise, men samtidigt kunne klare varmen!
Avatar billede kipolaks Nybegynder
03. maj 2002 - 01:37 #5
Silverado køler kan klare det hele!!!
Avatar billede hansen30 Nybegynder
03. maj 2002 - 01:57 #6
Studiedata har tilbud på en zalman 5005 al til 230kr. Den kører op til 2000 xp i silent mode = 20 db = rimlig støjsvag. Har selv cu modellen og er godt tilfreds
Avatar billede rs2000 Nybegynder
03. maj 2002 - 06:24 #7
Jeg vil anbefale dig denne køler til XP'eren
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637917
Den har jeg selv på en XP2000+,og den holder den på 50-53 grader.
Og den kan næsten ikke høres.
Avatar billede groggy Nybegynder
03. maj 2002 - 07:08 #8
loonz >> Hvilken blæser er det helt præcist der larmer? Er det den der sidder og køler cpuen eller er det en der blæser ind i kabinettet? Grunden til at jeg spørger, er at hvis det er den der blæser luft ind i kabinettet, kan det være holderen der ikke sidder helt ordentligt. Og det kan godt give en meget irriterende vibrationsagtig støj.

nowoe >> Der er du desværre en af mange der er blevet fanget af et lidt frækt begreb. Når man køber en lownoise computer, betyder det egentlig kun, at de blæsere der sidder i computeren (PSU, CPU og andre) har variabel blæsehastighed. Da dette er det eneste der kræves for at sætte en lownoise betegnelse på et produkt, er det sjældent, at produktet egentlig er støjsvagt.
Avatar billede groggy Nybegynder
03. maj 2002 - 07:09 #9
loonz >> Jeg ville også lige hurtigt hoppe med og anbefale den samme køler som rs2000. Den er virkelig støjsvag...
Avatar billede -123- Nybegynder
03. maj 2002 - 09:25 #10
loonz >> ja jeg kan heler ikke sige andet end at du ska købe en Thermal Take Technology Silent Viking A1267 den er kun på 21db og max en cpu speed på køleren op til 1667 mhz og en ca. pris på 300 kr.

// CDK
Avatar billede hansen30 Nybegynder
03. maj 2002 - 10:23 #11
Jeg vil nu stadigvæk fremhæve zalmanen. Den er 70 kr. billigere larmer kun 20 db. Desuden medfølger en fanmate som er en trinløs spændingsregulering der kan justerer spændingen fra 11 til 5 volt
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=384
Avatar billede niklaj Nybegynder
03. maj 2002 - 12:24 #12
lig ind på www.studiedata.dk som hansen30 også anbefalede, der har de alt inde for køling. Ved ca 20. db bliver computeren så godt som lydløs. jeg vil også anbefale zalmanen, jeg har hørt om en del som var utilfredse med Silent Viking den skulle ikke køle helt så godt, men sørg også for at få noget ordentligt kølepasta.
Avatar billede jvt Nybegynder
03. maj 2002 - 12:28 #13
En mulighed, inden der invisteres i en støjsvag blæser, kunne være at give lejerne lidt olie. Du skriver at blæseren før har været støjsvag, men ikke er det mere, så det er meget muligt lejerne der larmer. Hvis du afmontere blæseren og fjerner det klistermærke der sidder i midten af blæseren (vær forsigtig, da du skal bruge mærket igen til at lukke. Du har nu adgang til lejet, som du kan give noget olie (evt. WD40 - Det skal ihvertfald være syrefrit, for at undgå at plastikhuset, som lejerne ligger i, ikke tager skade). Luk for adgangen igen med klistermærket og sæt blæseren til. Hvis det ikke har hjulpet, kan det også være rammen der sidder løst, som Groggy skriver om.

Held og lykke med fejlfindingen.
Avatar billede loonz Nybegynder
03. maj 2002 - 14:03 #14
>>> JVT: det lader til at være den enkleste og billigste løsning at smøre den. Men skal man bruge en speciel olie, eller er det nok med f.eks. symaskineolie?
Avatar billede loonz Nybegynder
03. maj 2002 - 14:08 #15
>> Groggy: nu er jeg ikke lige ekspert i hardware, men det er vistnok blæseren til CPU'en (den mindste af de to blæsere).
Avatar billede jvt Nybegynder
03. maj 2002 - 14:10 #16
>>> Loonz:
Jeg vil tro at symaskineolie skulle kunne klare sagen, bare det er syrefrit!! (se mit svar tidligere)
Avatar billede loonz Nybegynder
03. maj 2002 - 14:11 #17
Er det desuden anbefalelsesværdigt med de her plader man klistrer på indersiden af kabinettet f.eks. www.power-snooze.com ?
Avatar billede jvt Nybegynder
03. maj 2002 - 14:12 #18
>>> Loonz:
Jeg har før prøvet med kæde olie (som jeg bruger til min motorcykel) og det virkede fint. Om det virkede på sigt med kædeolie, kan jeg ikke sige, da hele PC'en senere blev skiftet ud.
Avatar billede loonz Nybegynder
03. maj 2002 - 14:14 #19
>> JVT: Hvor længe havde du den blæser du havde smurt med olien? Jeg har tænkt mig at investere i mere lydløst hardware, men det blir sandsynligvis først når jeg engang har råd til at skifte mange af delene ud...
Avatar billede jvt Nybegynder
03. maj 2002 - 14:19 #20
Sådanne plader du skriver om, kan godt hjælpe på støjproblemer. Du skal bare sørge for at der er god gennemstrømning af luft (evt. indsugning foran og udsugning foroven bagved i kabinettet.) for pladerne har også den egenskab, at de isolere varmen, og derfor vil der opbygge sig en højere temperatur inde i kabinettet.
Avatar billede jvt Nybegynder
03. maj 2002 - 14:21 #21
>>> Loonz:
Den kørte vist i 1½ måned (det var ikke min PC, men en vens)
Avatar billede loonz Nybegynder
03. maj 2002 - 14:23 #22
Okay, men jeg tror lige jeg vil prøve at smørre min blæser så. Vender tilbage med resultatet.
Avatar billede loonz Nybegynder
03. maj 2002 - 14:45 #23
Ja det hjalp! Tak JVT!

/Loonz