Avatar billede fnuggi Nybegynder
02. maj 2002 - 10:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Automatisk afsendelse af mail, ved en bestemt værdi

Hej Alle

Jeg har bygget "sagsstyringssystem" op, ved hjælp af ASP, og Access 2002. Det hele fungere men mangle en lille funktion. Man har mulighed for at ændre nogle felter på nogle sider, jeg vil gerne sende en mail til en bestemt brugergruppe for hver værdi automatisk.

Det vil sige f.eks. hvis en sag bliver ændret til Oracle, så skal den sende en mail til en mail adresse oracle@test.dk automatisk, men kun hvis statusen er ændret, ikke hvis sagen bare bliver opdateret og beholder statusen... er der nogle som ved dette ????

/Fnuggi
Avatar billede zech Nybegynder
02. maj 2002 - 22:33 #1
Når brugeren gemmer posten, hiver du samtidig værdien ud af feltet og laver en sammenligning med det, brugeren gemme i feltet. Hvis de to er forskellige, sender du en mail til den tilhørende email med et mailkomponent. Du skriver det jo sådan set selv!!?

Jeg går ud fra, at mulighederne for ændring af Oracle-værdien er fastlagt, så man ikke kan skrive "føjda" eller lignende.
Hav en tabel med "sagstype" og "email". Der kan så stå Oracle og oracle@test.dk som en af posterne.

Så brugeren vælger værdien Oracle hvor den nu har værdien Windows. Ved gemning, sammenligner du det oprindelige med det nye. Nu hvor de er forskellige, gemmer du skidtet og går videre ind og henter emailen der passer til Oracle. Så sender du en mail.

Hvis det ikke bare er det, skal du nok være liiidt mere præcis.
Avatar billede fnuggi Nybegynder
03. maj 2002 - 09:23 #2
Hej Zech

Tak for svaret, men jo som du kan se, så har jeg ide'en og det jeg mangler er mail komponenten / koden til at få dette til at virke. ? Eller om der lå nogle færdige komponenter til sådanne noget, et eller andet sted på nettet....

Undskyld... at spørgsmålet ikke var præciseret mere nøjagtigt... :-)
Avatar billede zech Nybegynder
03. maj 2002 - 09:30 #3
Ah okey. Så skal du lige finde ud af, om der er nogle komponenter til rådighed på din server. Hvor er siden hostet?
Avatar billede fnuggi Nybegynder
03. maj 2002 - 09:33 #4
Jeg hoster selv siden, da det er intranet. Jeg kører IIS med frontpage server extension 2002, ellers er der ikke installeret noget yderligere... Så hvad ville du anbefale. ?
Avatar billede zech Nybegynder
07. maj 2002 - 09:13 #5
Den eneste mailkomponent jeg lige kender er JMail. Men om den er gratis, hvordan den installeres o.l. er så for mig ubekendt.

Der findes også ASPMail, som jeg heller ikke liiige kender. Men prøv at kigge lidt her: http://activedeveloper.dk/komponenter/default.asp?mode=kategori&id=1
Avatar billede fnuggi Nybegynder
22. maj 2002 - 12:27 #6
lukker sagen og finder en anden måde !