Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:13 Der er 70 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde HD...

Har lige et problem... Har installeret helt nye dele i et helt nyt kabinet(osv. osv.) og bruger så 2 harddiske.
En på 40GB og en på 60GB, begge Maxtor. I BIOS finder den begge HD's, men i Windows finder den kun den på 60 ?
Avatar billede peet-49 Novice
01. maj 2002 - 22:16 #1
Har du husket, at jumpe master og slave på harddiskene?
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:18 #2
Yep, har jumpet rundt over det hele stort set ! :D
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:20 #3
Nogen andre muligheder ?
Avatar billede peet-49 Novice
01. maj 2002 - 22:21 #4
Har du formateret begge harddiske, ellers kan win ikke finde dem. Partitioner er de også i orden.
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:24 #5
Har formateret det hele og partioneret, som der skal... Kan stadig huske hvor lang tid det tog mig at formatere det hele...
Avatar billede peet-49 Novice
01. maj 2002 - 22:27 #6
Det kan have noget med, at gøre hvor på kablet, du har monteret dine diske; prøv at jumpe dem modsat, altså den du har som master til slave og omvendt.
Avatar billede tblaster Nybegynder
01. maj 2002 - 22:28 #7
Du kan altså finde diskene i dos men ikke i din win xp?
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:29 #8
Så du siger at jeg skal bytte om på jumpers eller at jeg skal bytte kablet rundt ?
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:29 #9
tblaster - Ja, kan finde dem i DOS(BIOS), men ikke win xp...
Avatar billede the_collector Novice
01. maj 2002 - 22:30 #10
Prøv at køre partioneringsprogrammet, kan du se at begge harddiske er partioneret derinde. Jeg har oplevet, at nogle gange så forsvinde partioneringen helt eller som regel delvist på den ene af mine diske (en 10 GB IBM). Jeg har et løsningsforslag hvis det er tilfældet.
Avatar billede peet-49 Novice
01. maj 2002 - 22:31 #11
Du skal lade kablet sidde, som det er, og kun jumpe om.
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:31 #12
the_collector - Hmm... Lyder som en lidt mærkelig løsning...?
Avatar billede tblaster Nybegynder
01. maj 2002 - 22:32 #13
Hvis du kan finde dem i dos og har adgang til dem så skulle der ikke være noget galt med dem. Så er det din win xp der skal kigges på!
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:37 #14
peet49 - Hvis jeg gør det på den måde, kan den så stadig finde rundt i det inde i Win ?
Avatar billede peet-49 Novice
01. maj 2002 - 22:40 #15
Det er ingen problem. Problemet er kablet, det første stik er normalt master og det andet slave.
Avatar billede the_collector Novice
01. maj 2002 - 22:41 #16
Er det i dos eller i bios eller begge du kan se begge diske. Der er nemlig en væsentlig forskel på om det er det ene eller det andet.
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:41 #17
peet49 - Prøver det lige... Ses vel senere så ! :D
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:49 #18
Hmmm... Har lige byttet om på jumpers, men det hjalp ikke...
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 22:50 #19
the_collector - Jeg kan se dem når jeg starter computeren op...
Avatar billede tblaster Nybegynder
01. maj 2002 - 22:51 #20
Codie ... smid lige en start disk i og se om du kan finde dem i din dos ... altså der hvor du kan formatere og partitionere!
Avatar billede peet-49 Novice
01. maj 2002 - 22:53 #21
Har du husket, at lave C-drevet aktiv i fdisk?
Avatar billede the_collector Novice
01. maj 2002 - 23:03 #22
Dvs i bios. Gør som tblaster siger.
Avatar billede peet-49 Novice
01. maj 2002 - 23:07 #23
Du er nød til, at tjekke dine partitioner, der er kun et drev, der må være aktivt.
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 23:23 #24
C-drevet er aktivt i fdisk... og det er kun det drev der er aktivt !
Men hvordan får jeg så hægtet det andet på ?
Avatar billede the_collector Novice
01. maj 2002 - 23:33 #25
Er d-drevet partioneret i følge fdisk?
Avatar billede codie Nybegynder
01. maj 2002 - 23:35 #26
Nope... Eller.. Det ved jeg sgu ikke lige. Ikke lige mit felt, ser du.
Man kan godt se den anden HD derinde et eller andet sted...
Avatar billede the_collector Novice
01. maj 2002 - 23:40 #27
Ja og du kan vælge et punkt som hedder view partions eller sådan noget lignende, husk før at selecte det drev du ikke kan se (gøres vistnok i menupunkt 5).
Avatar billede the_collector Novice
01. maj 2002 - 23:41 #28
Du kan se partionsoplysningerne med menupunkt 4 i fdisk.
Avatar billede mcp Nybegynder
01. maj 2002 - 23:43 #29
Jeg har ikke læst alle noter, men måske er din hardisk hidden? Dette sker tit hvis man formatere og partitionere i Partition Magic! Hvad har du formateret med FDISK eller PM? Hvis det er PM ligger problemmer der og du skal boot på en PM bootdisk og Unhide din disk. Måske!

...ellers kunne du jo prøve at lege lidt med dine kabler. Måske!

;-) mcp
Avatar billede seraphiel Nybegynder
01. maj 2002 - 23:44 #30
Kender Frank/Codie IRL, har lige lavet hans computer..

Lavede den med en BIOS-opdatering og satte jumpers, og ændrede på IDE-kablerne.. Aner egentlig ikke hvad der var sket, men den fungerer nu..
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 00:02 #31
Seraphiel - Ja, godt nok... Men den har stadig ikke virket optimalt endnu...
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 00:03 #32
Og du har heller ikke LIGE lavet den !
Avatar billede seraphiel Nybegynder
02. maj 2002 - 00:14 #33
Den computer kommer aldrig til at virke "OPTIMALT".. :)
Avatar billede the_collector Novice
02. maj 2002 - 00:18 #34
Var disken partioneret i følge fdisk?
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 00:19 #35
Hmm... Tror ikke rigtig det her kommer til at virke...?
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 00:20 #36
Den behøver da heller ikke være partioneret ? Jeg har brugt den i min gamle puter, og der virkede den jo fint... Og har osse brugt den lige inden jeg satte den store HD(60GB) i...
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 00:21 #37
Og jeg havde osse 2 i førhen.... Kan sgu ikke lige formatere den HD, for der ligger alle mine ting så'n set på ! : )
Avatar billede echsphilee Nybegynder
02. maj 2002 - 06:45 #38
sidder de to hd's på en raid-controller? har været ude for, at min raid ikke kunne finde ud af det. prøv først og fremmest at sætte den ene hd (slaven) på et andet kabel og se hvad der sker
Avatar billede konex Nybegynder
02. maj 2002 - 08:33 #39
Prøv at højre klikke på denne computer - administrater - diskhåndtering.

kan du se begge harddisk der?
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 08:46 #40
konex - Yep, der kan jeg godt se dem begge...
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 08:48 #41
konex - Har du en løsning så ? :)
Avatar billede konex Nybegynder
02. maj 2002 - 08:52 #42
hvilke format har de?
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 08:54 #43
konex - FAT32...
Avatar billede peet-49 Novice
02. maj 2002 - 09:03 #44
Har du tjekket IDE kontroller i enhedshåndtering, der er ingen udråbrtegn vel. Det lyder næsten som en kontrollerfejl.
Avatar billede konex Nybegynder
02. maj 2002 - 09:05 #45
har du noget data du skal bruge på den af diske som du ikke kan se?

hvis ikke kan du formater den inde i diskhåndtering derefter kommer den frem.

mit bud er at du endte kører fat eller at du har formateret ntfs under et andet program in 2000 og XP dette kan i få tilfælde give nogle problemmer.

har du data på disken som du skal brug så kig her  http://www.runtime.org/ - der ligger et program der hedder getdataback dette kan hjælpe dig
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 09:08 #46
Yep, har nemlig data på den jeg skal bruge... Og forresten, jeg tog osse fejl ! Den som jeg kører win xp med(60GB) er FAT32, men den anden er NTFS...
Avatar billede peet-49 Novice
02. maj 2002 - 09:11 #47
Der har du fejlen. Du skal have begge HDèr i samme format.
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 09:16 #48
Hmm... Kan jeg så få dem begge over i FAT32, uden at komme til at slette det der er på drevet?
Avatar billede peet-49 Novice
02. maj 2002 - 09:19 #49
Regner med du kører XP, så kan du ændre det fra XP-CDèn.
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 09:21 #50
Og når så den er konverteret fra NTFS til FAT32, så virker den som den skal ?
Avatar billede peet-49 Novice
02. maj 2002 - 09:24 #51
Så er dine problemer slut.
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 09:27 #52
peet49 - Hvordan gør man det inde på den skide cd så ? :)
Avatar billede peet-49 Novice
02. maj 2002 - 09:29 #53
Du booter på CDèn-partitioner-ændring af filformat. Du smider CDèn i maskinen og starter systemet, booter den ikke skal du i bios, og sætte first boot til CD
Avatar billede mcp Nybegynder
02. maj 2002 - 09:33 #54
Du kan kun Konvertere fra FAT32 til NTFS..! Dog er det muligt at gøre det modsatte med Partition Magic, men det kan fucke HDen op. Så pas på..!

;-) mcp
ps: dine harddiske behøver sku´da ikke at være i samme format, det er noget BULLSHIT................................................
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 09:41 #55
Jeg kørte osse med både FAT32 og NTFS førhen, så det viker mig faktisk en anelse forkert at de burde være samme format, ja...
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 09:42 #56
mcp - Så en anden løsning kunne være ?
Avatar billede konex Nybegynder
02. maj 2002 - 10:49 #57
Selvfølgelig kan du kører begge formater på engang, jeg har køret NTFS på den HD jeg har OS og FAT32 på den jeg har data - men pga af sikkerheden eller mangle på samme kører jeg nu NTFS på begge.

en løsning kun være at du går ind på http://runtime.org og henter getdataback med dette henter du den data der ligger på den HD du ikke kan se og kopier dataen over på den anden hvorefter du formater HD og ligger dataen tilbage det virker og du mister ingen data.

vedr. det med at konventer fra cden ja så hedder muligheden der format og væk var dataen. ( det er nogle gode råd du kommer med peet49 )
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 11:44 #58
konex - Sidst jeg prøvede getdataback, gik computeren i stå ?
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 11:46 #59
konex - Hvad for en af dem skal jeg så hente ? NTFS eller FAT32 ? Den HD jeg ikke kan finde er NTFS og den jeg bruger nu er FAT32....
Avatar billede peet-49 Novice
02. maj 2002 - 12:27 #60
Du smider en startdiskette i, booter og skriver fdisk, slet derefter ikke dospartition, og opret derefter en dospartition, så kan du bruge den sammen med den anden.
Avatar billede peet-49 Novice
02. maj 2002 - 12:29 #61
konex> du ødelægger ingen data ved at konvertere filsystem.
Avatar billede mcp Nybegynder
02. maj 2002 - 15:36 #62
Peet49-> Du fatte vist ikke så meget hva´ hvis han slette sin ikke-Dos partition , slette han også sin data..!
Og du kan IKKE konvertere tilbage fra NTFS til FAT i Windows, kun PM..!
Min erfaring med at konvertere tilbage fra NTFS med PM siger at der er ca. 25% chance for filsystemmet fucker 100% up og man mister at data..såå dont! do it if you care about your data.
Avatar billede mcp Nybegynder
02. maj 2002 - 15:47 #63
Codie du er nød til at komme med noget mere infomation..!

1- Den harddisk du ikke kan se, er den NTFS formateret på en anden computer/system og derefter flytte kan/må dit nye styresystem sikkert ikke læse indholdet på grund af Access Control Listen der er skrevet af det andet system , dette kunne være en grund.
2- Har du kun Windows XP på din computer, kan du sagtens køre med både FAT og NTFS harddiske og partitioner, men Win 9x kan ikke læse NTFS.
3- Hvilke Data ligger Hvor? Jeg går udfra at din 40GB HD er den du har installeret Win XP på og din 60GB er taget fra en anden computer (er der et Styresystem på den HD? også eller kun Data?)

Hvis du kan svare på nogle af disse ? kan jeg sikkert hjælpe dig ellers er det sku´lidt svært at fatte hvad vi her har med at gøre...

;-) mcp
Avatar billede mcp Nybegynder
02. maj 2002 - 15:49 #64
60GB <--> 40GB , sorry..
Avatar billede codie Nybegynder
02. maj 2002 - 20:58 #65
mcp - 1: Den jeg ikke kan se(40GB) er i NTFS format...
      2: Har kun XP og har stort set altid kørt med det...
      3: Jeg har Xp installeret på min 60GB(FAT32), og der er kun data på
        min 40GB(NTFS)...
Avatar billede codie Nybegynder
03. maj 2002 - 20:00 #66
mcp - Så hvad gør jeg ? :D
Avatar billede mcp Nybegynder
03. maj 2002 - 20:41 #67
Okay så lad os kigge på det,!

Har du adgang til Partition Magic 7.0? hvis JA! så installer lige det på din puter og se om PM kan se begge dine HD..!

mcp
Avatar billede mcp Nybegynder
03. maj 2002 - 20:47 #68
Prøv evt. først lige at højre klikke på My Computer og Vælg Administrer/Manage -> Disk håndtering og fortæl hvad du ser..?

mcp
Avatar billede mcp Nybegynder
03. maj 2002 - 20:53 #69
Hvor er dine HD´s fysisk monteret på MB?
ATA66 el. ATA100 m.m.
Er de de på samme Kanal Primær/Sekundær?
eller sammer Kabel Master/Slave?
Er din Data HD formateret på dit nye System (XP) eller flytte over fra et andet OS (Hvilket?)

mcp
Avatar billede codie Nybegynder
22. maj 2002 - 17:54 #70
SÅ er det jo klaret... Men ikke med hjælp fra jer desværre...
Avatar billede llcoolj Nybegynder
10. august 2002 - 23:03 #71
Har lign. problem - gider du evt. forklare hvordan du løste det? på lars_rosenkilde@hotmail.com