Avatar billede boergepe Nybegynder
05. juli 2000 - 19:58 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Data fra gammel til ny PC (mv.)

1)Hvordan kobler jeg en harddisk (midlertidigt)i en gammel PC til en ny maskine for at kunne overføre data?
2)Hvilket værktøj anbefales til at partitionere den nye harddisk - og er det en meget indviklet affære for en ikke-nørd? (Er der erfaringer for, at forretningerne mod gode ord - eller få kroner - påtager sig partitioneringen?)
3)Har tænkt mig at købe Norton Ghost for at kunne lave "Disk Image" - gode erfaringer med programmet?
Avatar billede bacardil Nybegynder
05. juli 2000 - 20:42 #1
1>> Du kunne jo prøve med et netkort det er jo en dejlig ting i dag..

3>> Desværre ikke..
Avatar billede bacardil Nybegynder
05. juli 2000 - 20:45 #2
Manglede nr. 2

Til at partionere den ?

Kommer an på, hvilket system du vil ligge på.
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. juli 2000 - 21:27 #3
1. Sæt den gamle harddisk på samme kabel som den harddisk du har nu, og sørg for at sætte jumperen til "slave". Alternativt kan du tage kablet med fra den gamle og sætte den på som sekundær master.

Start maskinen, gå ind i bios og sær primær slave (eller sekundær master afhængig af hvordan du har koblet den på) til AUTO. Gem bios og start maskinen igen. Nu kan du se dit gamle drev som drev D: eller E: afhængig af om du har cd og hvordan det ellers er sat op.

2. Partition Magic hvis du ikke kan nøjes med den almindelige Windows partitionering.

3. Norton Gost er ok til disk images, men det er jo egentligt ikke det du vil i denne situation, vel ?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
05. juli 2000 - 21:31 #4
Ang. Ghost.
Mine erfaringer med Ghost er ret kedelige, til gengæld har jeg kanon erfaringer med DriveImage Pro fra PowerQuest (samme der laver Partition Magic som er kanon til partitioner, hvis du som sjensen siger ikke kan nøjes med fdisk)
Avatar billede grunken Nybegynder
05. juli 2000 - 21:31 #5
1. Det er ikke svært, af med låget, og sæt den gamle HD i, selvfølegelig hvis der er et ledigt stik.

2. det letteste er klart at lave en bootdiskette (eks. via win98), og bruge Fdisk, hvis du mangler uddybning så sig til, men det er nu RET let at gå til!

3. Hammer LET at bruge, laver et driveimage på rekordtid (det er kronerne værd).

-Grunken
Avatar billede boye Nybegynder
05. juli 2000 - 21:32 #6
Jeg har dårlige erfaringer med Norton Ghost, men ualmindeligt gode erfaringer med DriveImage fra powerquest (de laver også partitionmagic som er et også uovertruffent stykke værktøj). Men du behøver ikke at købe det. Du kan downloade en demo og lave en DriveImage startdiskette. Den er det eneste du skal bruge hvis du vil lave et image eller gendanne din harddisk. Så når bare du har lavet den diskette, kan du slette demoen. Jeg ved ikke om det er lovligt...

Men det kan downloades fra:
http://www.powerquest.com

Og så kan jeg varmt anbefale Partition magic. Det er lige til at gå til og du kan partitionere din HD uden at formatere noget... Skidesmart...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
05. juli 2000 - 21:33 #7
Alternativt til nr.1 kan jo så også nævnes forskellige utils til at overføre data via parallel kabel (laaangsomt ved store datamængder) eksempelvis FastLynx eller Windows "Direct Cabel Connection" (eller hvad det nu lige er den hedder)
Avatar billede boye Nybegynder
05. juli 2000 - 21:34 #8
Hvorfor vil du i øvrigt partitionere den. Du ved godt at det ikke er nødvendigt, ikke? Men det ER smart...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
05. juli 2000 - 21:34 #9
*hehe* boye, det lyder bekendt omend du brugte flere ord på at udtrykke det :o)
Avatar billede boergepe Nybegynder
05. juli 2000 - 21:47 #10
takker, flot respons, hvor der er meget jeg kan bruge - tænker - vender tilbage
>sjensen - ad 3) nej, det er korrekt, først til senere brug
Avatar billede boergepe Nybegynder
05. juli 2000 - 21:50 #11
> boye - ups, det glemte jeg: Jo, jeg ved godt, at det ikke er nødvendigt at partitionere, men som du selv skriver: Smart
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2000 - 00:12 #12
Partition Magic Pro 5.0 er et glimrende program til at dele disken op med. Den rigtige opdeling og du har faktisk ikke brug for at lave Image filer. Selve C partitionen, hvor du har dit primære styrrestystem skal blot ikke være for stor. 2 - 5 GB.  Så laver du en D partition, til dine faste større programmer. En E partition kan du bruge til Backup eller et sekundært styresystem. På Backup placere du så dine primære data : Dokumentmappe og Email lager. Jeg har f.eks. også mit kalenderprogram liggende på Backup. Min telefonliste og diverse huske data er på den måde indtagt selv efter total geninstallation af C drevets styrresystem. Det samme gælder mit Scannerprogram og dets data.

Jeg vil tro at jeg ca genistallere en gang om måneden, da jeg eksperimentere en del. Endvidere er mine oprindelige image filer, som der fulgte med min PC'er ved købet ikke fejlfri. Dette giver problemer.

Hvis du ikke vil flytte din Harddisk fra din gamle maskine, så kan jeg anbefale Clean Sweep. Det er et fortrindelig program til at pakke  flytte programmer med.
Avatar billede boergepe Nybegynder
06. juli 2000 - 11:36 #13
>kharder
Den beskrevne partition svarer i store træk til, hvad jeg selv havde tænkt mig – så tak for bekræftelsen på, at jeg ikke er helt på vildspor.
Jeg ønsker også at kunne starte med et ”jomfrueligt” Windows med jævne mellemrum og til det brug mener jeg at skulle bruge et disk-image af Windows efter at samtlige programmer, drivere er installeret (men før ”fnidder” fra eksperimenter mv.)
En geninstallation uden disk-image, som du beskriver, forudsætter vel så en kopi af den ændrede Windows-opsætning? (men det er jo også smart nok, hvis man har plads til det – og vil undgå at investere i fx Ghost).
Fin idé med bare at pakke og flytte data med CleanSweep, som jeg desværre ikke har – men WinZip kan vel gøre det samme?
Da jeg som (ældgammel) pensionist har tid nok, betyder det intet om det tager l-a-n-g tid (og disketter har jeg nok af) – og så får jeg den fordel, at jeg kan køre parallelt med de 2 computere og således undgå at køre fast med en hjemmeside, som jeg vedligeholder, hvis der går kludder i den nye computer.
Hvis du gider svare på mine nye spørgsmål får du de 300 point – hvorefter jeg tilbyder sjensen, tigerdyr, grunken og boye hver 100 point, da de alle har bidraget til at give mig større forståelse for problematikken. Må vel så ske i form af et "dummy".
Avatar billede boergepe Nybegynder
08. juli 2000 - 07:25 #14
Halloo -
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2000 - 09:13 #15
Undskyld mail fra eksperten har været noget ustabilt i den sidste tid.

Winzip kan godt pakke et pogram næsten lige så godt som CleanSweep, men winzip er ikke i stand til at finde filerne rund om i systemet, det er CS dygtigere til.

Ged i systemet, det har jeg løst på min nye maskine ved at køre med 2 operativsystemer.

Hvis du har Fastpris eller på anden måde fast forbindelse til nettet til rimelige penge, så ville jeg vælge at sendet alt backup fra den gamle computer op på f.eks. www.netdrive.com. Herefter kan du så downloade det til den nye computer, og har samtidig med en backup liggende på Nettet af softwaren fra den gamle computer.

Imagefiler af ens harddisk kan være ok, men jeg har desvære kun dårlig erfaring med dem. Min nye PC'er var udstyret med en sådan på Backup delen af min disk. Det viste sig desværre, at der var fejl i den og jeg fik rekvireret en ny. Denne er der desværre også fejl i, blot nogle andre. Derfor har jeg nu valgt at installere fra bunden af. Her er fidusen så med partitionerne der ikke er for store, samt at man lagre data direkte på Backup.

Har jeg problemer med et af mine systemer, så tøver der ikke ret længe før geninstallering bliver brugt. Det eneste jeg skal flytte agf data er mine foretrukne bogmærker og så opdate af min NetBank.

Lige en ting vedr. data fra gammel pc til ny. Hvad med at flytte harddisken fra din gamle maskine over i den nye som slave.
Avatar billede boergepe Nybegynder
08. juli 2000 - 10:21 #16
>kharder - tak for svaret, desværre kan jeg ikke flytte harddisken over som slave, da den går videre sammen med computeren.
Fin idé med backup via nettet.
Avatar billede boergepe Nybegynder
08. juli 2000 - 10:23 #17
>sjensen, >tigerdyr , >grunken, >boye
Vil I have jeres velfortjente 100 point, så kommentér lige her
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. juli 2000 - 10:31 #18
Sure... :o)
Avatar billede boergepe Nybegynder
08. juli 2000 - 10:35 #19
>tigerdyr - venter lige lidt på de andre, du er jo meget kvik!!
Avatar billede grunken Nybegynder
08. juli 2000 - 10:40 #20
Why Not ;-)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. juli 2000 - 10:43 #21
*hehe* nu var jeg jo tilfældigvis online, til en forandring!
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2000 - 12:35 #22
Den skule også kun flyttes over midlertidig, for at overføre dataeren til en ny paritition på den nye PC'er ik ;o)

Hov det var vist ikke meningen, jeg skulle have alle 300 point.<;o)
Avatar billede boergepe Nybegynder
08. juli 2000 - 13:49 #23
>kharder - ja OK midlertidig, men jeg er bange for at jokke i det og vælger derfor den besværlige vej, hvor jeg så er helt sikker på at have den "gamle" intakt.
Jo - det var rigtigt nok med de velfortjente 300, de andre får fra mit "overskudslager"
Avatar billede sjensen Nybegynder
08. juli 2000 - 15:10 #24
jo tak
Avatar billede boergepe Nybegynder
09. juli 2000 - 15:53 #25
>sjensen
>tigerdyr
>grunken
Boye er nok på ferie - så jeg laver et "dummy" med 300 point til fordeling mellem jer. Jeg kan vistnok først acceptere, når alle har svaret.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2000 - 16:01 #26
Tak :O)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. juli 2000 - 21:34 #27
Thank you very much :o)