Avatar billede rene-poulsen Nybegynder
29. april 2002 - 18:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hjælp til inst. af perl

Hejsa..

Er der en venli gsjæl der vil / kan hjælpe med at installere perl på min win98 dunk der køre med sambar server ?

Jeg har hentet en perl version der hedder indigoperl ! Well. vil oxo lige sige at jeg er total nybegynder med perl.

VH/ N
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:30 #1
læs den manual der følger med.

p.s. find et bedre scripting sprog hvis du da ikke er tvunget til perl.
Avatar billede rene-poulsen Nybegynder
29. april 2002 - 18:32 #2
disky - Øhm.. okay, kan du give mig en grund til hvorfor jeg skal vælge et andet sprog. ?

Vh
NR
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:35 #3
Perl er et for besværligt og gammeldags sprog, som diverse udviklere (dem af perl) forsøger at lappe på hele tiden.

Der findes langt bedre og mere profesionelle sprog idag, f.eks. JSP (Java Server Pages)
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:35 #4
men hvis du endelig vil bruge perl, så hent perl herfra:
http://www.activestate.com/

Det er legende let at installere og fungerer fint, har været tvunget til at bruge det sammen med MRTG traffik statestik.
Avatar billede rene-poulsen Nybegynder
29. april 2002 - 18:38 #5
okay.. jeg har hentet en perl der fra ! menjeg kan ikke få det til at virke.

Laver jeg den 2berømte" fil der hedder hallo verden ser jeg kun koderne af scriptet !

du kan se det her.. Http://goog.no-ip.com/ur/hello.pl
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. april 2002 - 18:39 #6
disky> er du skæv?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. april 2002 - 18:39 #7
har du sat filen (/det dir, hvor du har dine perl-filer i) til "executable"... og ender dit perl-script på den rigtige filendelse?
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:41 #8
Jeg fulgte bare beskrivelsen, og det fungerede fint, husk du skal starte perl først, jeg installerede den som service.

thomasledet:
Ikke det mindste, jeg synes bare perl er et dårligt sprog når man sammenligner med de andre muligheder man har.
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:42 #9
thomas:
Læs lige spørgsmålet.

der står WIN98 !!! der er ikke noget der hedder executable i windows !
Avatar billede rene-poulsen Nybegynder
29. april 2002 - 18:42 #10
thomas -> hmm.. mine perl filer er installeret i C:\sambar51\perl\
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:43 #11
skriver du

perl hello.pl
Når du vil parse scriptet ?
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:44 #12
eller hvis det er via web, har du sat din webserver op til at sende .pl filer videre til perl ?
Avatar billede rene-poulsen Nybegynder
29. april 2002 - 18:46 #13
disky>> parser.. ehm.. nej den har jeg aldrig hørt om .. sorry

disky>>puha.. ehm er det noget med allias.ini filen.. så ser den sådan ud

[aliases]
/perl/ =c:\sambar51\perl\
/gallery/ =f:\3dart\
[cgi-aliases]
# url-path = directory-path

[wincgi-aliases]
# url-path = directory-path
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:49 #14
rene

perl er et parset sprog, det tror jeg udemærket du ved, i modsætning til f.eks. C++ som er et kompilet sprog, derfor performer perl også dårligere end f.eks. C++

Når du i linux udfører et perl script bliver det oversat hver gang det bliver afviklet.
Ligesom basic programmer blev i gamle dage.
Avatar billede rene-poulsen Nybegynder
29. april 2002 - 18:51 #15
ah ha... jeg har da rodet lidt med det gamle basic sprog for nogle år siden .. men kan jeg logge dig til at tage et kig på maskinen ?
Jeg har et prg. du kan hente der giver dig en remote conn. med billede trans.
Avatar billede disky Nybegynder
29. april 2002 - 18:55 #16
desværre ikke.

Da jeg skulle bruge det fulgte jeg instruktionen der fulgte med perl.

Men kig evt. her for at lære hvordan du kører det som en service, det gjorde jeg også.

http://aspn.activestate.com/ASPN/Downloads/ActivePerl/Install_Notes