Avatar billede mini-man Nybegynder
29. april 2002 - 11:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bærbar VEGA vurdering

Jeg står over for at skulle investere i en ny bærbar computer. Jeg har tjekket www.laptop4u.dk for priser. Jeg har set en vega + som er pænt billig og indholder gode komponenter.. men men men.
Nogle siger at en vega er noget lort og andre siger at dete er okay.
Er der nogel der ude som har en eller som kender nogle der har en. Det drejer sig kun og mærket vega.
Hvis i kender andre billige slags bærbare som er gode så skriv endelig.

//mini-man
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
29. april 2002 - 14:15 #1
En af mine venner har købt en vega, den har han haft i 5 måneder nu, den virker perfekt! Så han kan varmt anbefale dig en....
Avatar billede oxygen Nybegynder
29. april 2002 - 18:04 #2
Jeg kan sige, at den allervigtigste forskel mellem Vega (og mange andre billige) og fx Asus (og andre kvalitetsprodukter) er, at der i de billige bruges en ganske almindelig CPU - fx en PentiumIII eller Celeron, mens der i en kvalitetsmaskine, som fx Asus, bruges en processor, der er skabt til bærbare. (Fx en såkaldt mobile pentiumIII cpu.)
Fordelen ved de specielle CPU'er er, at de ikke bliver så varme, og derfor skal de ikke køles ret meget - modsat de almindelige, hvor blæseren kører på fuld tryk hele tiden! (hvor meget det betyder er jo smag og behag, men man sidder jo noget tættere på sin bærbare end på end alm. køler = larmen er værre.)
Avatar billede oxygen Nybegynder
29. april 2002 - 18:06 #3
I øvrigt kører fx mobile pentium-cpu'erne med speedstep teknologi som jeg ikke kender i detaljer, men som betyder, at de ikke yder på fuld styrke MED MINDRE der er behov for det = endnu mere batteritid end de allerede giver fordi de er byggede til bærbare.
Avatar billede mini-man Nybegynder
30. april 2002 - 10:54 #4
oxygen>> hvilken bærbar ville du så anbefale.?
Avatar billede mini-man Nybegynder
30. april 2002 - 13:38 #5
Jeg sad og kiggede på compaqs computerere som bruger det du skrev (mobile) og de er jo forholdsvis billige.
Avatar billede mini-man Nybegynder
27. maj 2002 - 22:32 #6
nå men så må jeg jo hellere lukke det her sp...tak for hjælpen oxygen..du får point.

Mini-man
www.miniwebdesign.dk
Avatar billede oxygen Nybegynder
27. maj 2002 - 23:54 #7
Hej igen - tak for point -  sorry jeg ikke svarede på dit andet spørgsmål - jeghavde ikke sat hak i "e-mail"..
Men jeg har selv købt en ASUS PC efter en masse reseach - og den kan da absolut anbefales! (Min er en L8400 men de er vist ude af produktion nu.)
- Så bare det er med mobile processor - så er man godt på vej!
Desudne kan jeg lige slynge et par ektra råd ud: Nogle reklamerer med fx "op til 64 mb ram på grafikkortet" - men så viser det sig oftest at være SHARED ram (dvs. kortet bruger det samme som PC'en) - og det er da fint nok, MEN det er faktisk BEDRE at have 8MB KUN på grafikkortet end det er at have 64MB shared ram..

I øvrigt har jeg hørt en del dårlige kommentarer til Compaq tidligere bærbare - Amarda hed de vist (?)- men det kan jo være de har forbedret sig siden dengang..
Avatar billede mini-man Nybegynder
28. maj 2002 - 11:09 #8
jeg har snakket med mange siden jeg skrev spørgsmålet...og de snakkede også om at det med shared ram var dårligt. Så jeg har planer om at købe en Dell for den anbefaler alle..så bliver den nok lidt dyrere men hellere købe en god og dyr end en der er billig og noget lort.

Tak for hjælpen