Avatar billede lignaus Nybegynder
04. juli 2000 - 10:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Antal bruger licenser med net use til NT 4.0

Hvordan ser man hvor mange brugere der har lov til at mappe til et netværksdrev?

Der kommer nemlig en fejlbesked efter et stykke tid der siger noget med, at maximum antal tilsluttede brugere er opnået, og at drevet derfor ikke kan tilsluttes!

net use h: \\computer2\bibliotek4

Og hvordan får man ændret denne størrelse, når den først er fundet?
Avatar billede sjensen Nybegynder
04. juli 2000 - 10:34 #1
brug windows explorer, højreklik på det pågældende (uddelte) bibliotek og vælg Sharing.

Vælg den share du har problemet med (hvis der er oprettet flere shares for samme dir) og i det billede fremgår det hvormange brugere der kan forbinde til resourcen. Vælg "maximun allowed"
Avatar billede sjensen Nybegynder
04. juli 2000 - 10:40 #2
afhængig af om dit netværk er med en server eller kun er workstations kan der være en begrænsning i det generelle antal brugere. I denne forbindelse er en forbindelse til en resource en bruger.

For workstations er tallet max 10 (hvis du kun har arbejdspladser i dit netværk)

Hvis du har en server, skulle du på installationstidspunktet vælge Licens type: Per Seat eller Per Server.

Forhåbentligt valgte du Per Seat, da det så er arbejdspladsens egen NT Workstation software der er en licens. Hvis du valgte Per Server angav du et max antal og når det er opnået er det ikke længere muligt at forbinde nye.

Hvis du valgte Per Server kan du (på serveren) via control panel, Licencer skifte til Per Seat.
Avatar billede lignaus Nybegynder
04. juli 2000 - 11:10 #3
I licenser står der 'NFR (nor for resale)' og det er server!

Beklager at dette indlæg er kommet et par gange, jeg fik fejlbeskeder og antog at beskeden ikke var sendt!
Avatar billede sjensen Nybegynder
04. juli 2000 - 11:13 #4
Det forstår jeg ikke rigtigt.

Når jeg vælger licenser i kontrol panelet på mine NT 4.0 servere, både Pdc, Bdc og normale fileservere, kommer der et vindue frem hvor der står Windows NT Server i komboboksen, og hvor radioboksen Per Seat er hakket af.

Jeg kan sikke se noget om Not for Resale, så fortæl mig engang hvordna dit skærmbillede ser ud ?
Avatar billede lignaus Nybegynder
04. juli 2000 - 11:20 #5
Hvordan ser jeg hvor mange der licenser til, når jeg nu ikke kan gå ind i 'licens'?
Avatar billede lignaus Nybegynder
04. juli 2000 - 11:28 #6
Der popper et lille vindue op hvor der står: 'Not availeble in NFS () version of Windows NT server'.

Der er muligvis tale om et problem med licensen vil jeg antage. Det ville dog være rart at kunne vide sig sikker på hvor mange licenser der rent faktisk inden man kaster sig ud i noget stort!
Avatar billede lignaus Nybegynder
04. juli 2000 - 11:29 #7
Ikke NFS (Need For SPeed), men selvfølgelig NFR (Nor For Resale)! ;-)
Avatar billede sjensen Nybegynder
04. juli 2000 - 11:31 #8
Er det en begrænset version af NT 4.0 server du har ?

Jeg kender ikke den omtalte NFS version, men f.eks. Small Business Server versionen er begrænset til et ntal brugere og der kan man ikke ændre på noget.

Men har du set på antallet af tilladte brugere for hver share ? Du kan muligvis løse det der !
Avatar billede lignaus Nybegynder
04. juli 2000 - 11:36 #9
Der har jeg været, og de står rigtigt nok til Maximum.

Kan man mappe flere netværksdrev end der er bogstaver i alfabetet. Jeg tænker her på om man kan kalde et netværksdrev for 'bente:' eller lign. i stedet for 'x:'?
Avatar billede lignaus Nybegynder
04. juli 2000 - 12:23 #10
Du fortjener nogle point!
Avatar billede sjensen Nybegynder
04. juli 2000 - 12:34 #11
Nej, det kan du ikke. Et drev er altid et bogstav og kun et.

Men hvis du løbet tør for bogstaver behøver du ikke mappe et drev. Det med at mappe det er jo kun for nemhedens skyld, og for de programmer der SKAl bruge et drev.

Normalt kan du sagtens læse/skrive direkte til resourcen med \\server\resource istedet for først at mappe det til et drev.

Så hvis du har et dir, kaldet peter og et dir under det der hedder bente, i en resource der hedder res1 så kan du direkte, fra f.eks. word og andre programmer skrive:

\\server\res1\peter\bente så har du fat i det dir.

At mappe er som sagt kun for nemhedsskyld og lidt fra gamle DOS dage.