Avatar billede lasg Nybegynder
28. april 2002 - 01:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Digital videokamera vs webcam?

Overvejer at købe lidt udstyr til digital video optagelse.
Så vidt jeg kan se er et digitalt videokamera mange gange dyrere end et webcam. Da jeg har en udemærket bærbar computer, der alligevel er ved min side altid, kan jeg ikke se noget problem i at skulle ha et webcam tilsluttet den, for at optage. Men nu er mit spørgsmål så: Er der stor forskel i kvaliteten? Eller hvor er det at de mange extra penge til videokameraet bliver brugt? Et webcam kan jo fås til 5-700kr. hvor et videokamera koster mange tusinde.

/ LaSG
Avatar billede zech Nybegynder
28. april 2002 - 01:49 #1
Ja, der er stor forskel i kvaliteten. Jeg tror ikke rigtig du kan lave en sammenligning mellem de to.

Et webcam kan (ikke hvad jeg har set endnu) optage desideret live (streaming, om man vil). Godt nok står mange til at kunne tage på til 30 billeder per sekund (siger mit webcam) hvilken burde være fint, da almindelig VHS kører med 25 billeder per sekund, men jeg tror højest webcams kører med omkring 5 billeder per sekund.

Kvaliteten i et webcam er også meget anderledes end digital videokamera. Umiddelbart ser et webcam billede måske fint ud, men det vil i de fleste tilfælde være i en meget lille størrelse - og stadig være meget grumset sammenligned med digital video.

Nu ved jeg ikke hvad dine opgaver konkret er. Hvis det bare er til "tant og fjads" for at lægge nogle sekvenser af sidste weekends herretur på nettet, er et webcam givetvis fint. Men skal det køre fullscreen eller evt. på TV, eller er det til professionelt brug (salg eller bare minimum VHS-kvalitet) skal du bruge videokameraet.

Du kan også - som en anden mulighed - overveje at anskaffe dig et billigere almindeligt videokamera, et redigeringskort til computeren og evt. et adapterbånd til videomaskinen. Det vil bevirke, at du nok kan anvende udstyret lidt mere bredt.

Men står du ikke lige med 20.000 du kan fyre af, kan du da prøve webcam'et hvis det ikke er til prof. brug. Duer det ikke kan du altid bare sætte det til din stationære og bruge det til din hjemmeside eller Netmeeting.
Avatar billede zech Nybegynder
28. april 2002 - 01:50 #2
Rettelse:

Det skulle i blok 2 stå: Et webcam kan IKKE (ikke hvad jeg har set endnu) optage desideret live ...    :)
Avatar billede kolme Nybegynder
28. april 2002 - 08:52 #3
20.000 er vel nok lige i overkanten, zech. Der findes digitale videokameraer i prisklassen 4000,- (+/-)
Og et redigeringskort(Firewire) kan fås til ca. 800,- med red. prog. (Exsys EX-6500 w./Ulead Video Studio 4.0 SE)

Til lasg > Der er meget stor forskel på et digitalt videokamera og et webcam, som zech også nævner. Jeg mener faktisk ikke at disse to bør sidestilles, da et webcamer simpelthen er alt for ringe. Du vil hurtigt blive træt af at bruge det.
Så selv om det virker som noget af en udgift, hvis man investerer i det digitale videokamera + red. kort., syntes jeg at det er bedre end at give penge ud på et webcam du alligevel ikke kan bruge til formålet.

Men alt sammen afhænger selvfølgelig af hvad du skal bruges det til.
Hvis det er til fremvisning af bussemands-samlingen hjemme på hylden, kan du måske alligevel godt bruge web-cam, men ellers ikke, IMHO.

Det korte af det lange: JA, der er (meget) stor forskel i kvalliteten.

Dertil kommmer selvfølgelig at hardware-kravene bliver større.
Avatar billede lasg Nybegynder
28. april 2002 - 10:50 #4
Jeg køber et webcam i første omgang. Har fundet et 640x480 med de 30fps som du nævner. Så må vi se om det bliver til noget med videokameraet senere. Men tak for fortællingen begge to.

/ LaSG
Avatar billede kolme Nybegynder
28. april 2002 - 10:59 #5
Det var så lidt :-)
Avatar billede zech Nybegynder
28. april 2002 - 13:30 #6
Lasg, du kan evt se et billede fra mit webcam her: http://www.gryet.dk/brugerdir/webcam.jpg

Dette billede er godt nok i jpg men i ca 75% kvalitet. Hvis du ser bort fra Offline teksten (hvis kameraet er slukket, he he) kan du nogenlunde se kvaliteten. Det er taget med et Logitech Quickcam til 1.200,- og billedet er et af de pæneste, kameraet har kunnet tage. Lysforhold spiller dog meget ind i kvaliteten. Der skal være meget lys for at få en god farvekvalitet.