Avatar billede makie Nybegynder
27. april 2002 - 07:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

vpn

Hej
jeg skal have oprettet en vpn fra en client der kører win2000 til en win2000 server.
er der en der kan gi en hurtig gennemgang af hvordan hovedtrækkene er ?

M
Avatar billede bat1234 Juniormester
27. april 2002 - 08:10 #1
tryk på start-settings-network and dialupconnections

dobbeltklik - make new connection - og gå igennem wizarden:

klik next
vælg VPN (nr. 3 fra oven)
vælg "do not dial a connection" (hvis du er koblet på internettet, f.eks. hvis du har ADSL) ellers vælg den anden hvis den skal ringe op for dig (hvis du har modem)
klik next
skriv ip-adressen på serveren
klik next
kliknext
sæt hak i Add a shortcut to my desktop
klik finish

voila!

dobbeltklik på ikonet på desktoppen og klik connect.
Avatar billede bat1234 Juniormester
27. april 2002 - 08:18 #2
obs! Når du bruger vpn-tunnelen til serveren kan du ikke samtidig surfe på internettet i browseren. Det kan du først når du har lukket vpn-forbindelsen igen. Dette gøres ved at dobbeltklikke på vpn-forbindelses-ikonet nede i højre hjørne, og derefter klikke disconnect. Dette er en sikkerhedsforanstaltning.
Avatar billede makie Nybegynder
27. april 2002 - 09:32 #3
Tak for det.. hvis jeg skal sætte serveren op til at tage imod clienten, hvordan gør man det.. i store træk.. hvis det er indviklet..

M
Avatar billede bat1234 Juniormester
27. april 2002 - 17:21 #4
hej igen, vpn-server-funktionaliteten ligger i noget der hedder "Routing and Remote Access Servicen" (RRAS), som er indbygget i windows 2000 Server. Man skal altså slå denne service til på sin win2k server. Dette gøres relativt enkelt, men det kræver alligevel en del viden, og er ikke anbefalelsesværdigt hvis det er hos en virksomhed serveren står. For ved enablingen af denne service åbner man jo et hul ud mod internettet.
Og dette er jo forbundet med en stor risiko. Er det på hjemmebasis kan man godt eksperimentere lidt som "newbie". Selve oprettelsen af servicen er relativ enkel. Men dette bør du læse om i win2k Server's udemærkede hjælpefunktion. Her er det bedre forkloaret end jeg har mulighed for at gøre her. Bare slå op under "Routing and Remote Access Servicen" (RRAS), overwiev; og start her som udgangspunkt. Når dette er sat op, kan du gå videre og læse om opsættelsen af VPN-servicen der også bør være relativ enkel.
Held og lykke!
Avatar billede makie Nybegynder
29. april 2002 - 07:11 #5
tak for hjælpen.. jeg prøver :-)