Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 01:29 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Kan man ligge sin Page-file på et RAM-drev i WIN-XP???

Jeg har spekuleret på om man kan oprette et RAM-drev i Win XP og ligge Page-filen dér?? For uanset hvor meget RAM man har i sin comp. så skal Windows åbenbart altid ha' en god stor Page-file og hygge sig med.... Og når den ligger på HD'en ja så er den jo ikke vildt hurtig vel???

Er det noget der kan lade sig gøre???
Og ikke mindst er det noget der vil gøre computeren hurtigere???
Avatar billede virtus Nybegynder
25. april 2002 - 01:49 #1
Nej det kan ikke lade sig gøre.
Men du kan ligge den på en anden harddisk.
Så hvis du har Windows installeret på C: ligger du Pagefilen på D:

Der skulle være en lille smule ydelse at hente ved dette =)
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 01:50 #2
http://www.superspeed.com/ramdiskxppro.html Hmm måske man kan bruge dette til noget!?!?!?
Det vil i hvert fald sige at man kan lave en ram-disk...
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 01:52 #3
hov sad lige og sov lidt :0)
Der står ellers at den laver en backup på harddisken...
er du så sikker på at det er umuligt??
Det ville da være lidt sejt
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 01:58 #4
http://www.xp-erience.org/sections.php?op=viewarticle&artid=134 står der ellers:
Other techniques like caching your page file and placing the Operating System itself into RAM are also explained in other articles on this site.

Men jeg kan sku ikke lige finde det, men det må da betyde at det kan lade sig gøre......
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 01:58 #5
Det er bare lige det med HVORDAN?????
Avatar billede virtus Nybegynder
25. april 2002 - 02:39 #6
kigger stadig på det..
Avatar billede virtus Nybegynder
25. april 2002 - 03:01 #7
Har installeret Ramdisk men har dog ikke kunne få den til at køre som lokaldisk "snyde windows til at tro det er en rigtig harddisk"

Er det lykkes dig ?
Avatar billede resten Nybegynder
25. april 2002 - 08:48 #8
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 09:50 #9
du skal da bare nedlægge din pagefile, så skal systemet nok bruge din ram
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 18:12 #10
Virtus> Nej, jeg kan ikke engang installere ramdisk.... Når man selv vil vælge en enhed så kommer den aldrig videre.... Program svarer ikke!!!
Men hvis du kan få det til at virke så kan det være at en lille format c: og en reinstall kan hjælpe....
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 18:14 #11
resten> Takker men det var ikke lige det jeg tænkte på....
og der er et max på 32MB!!! Det er ikke helt nok.
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 18:20 #12
retaxes> Hmm hvis systemet kunne det, ville det vel ikke være nødvendigt for det at lave en page-file til at starte med?!?!?
Jeg ved det ikke med det lyder lidt for let, er det nogen der har erfaring med det???
Jeg husker bare engang hvor min page-file var forsvundet på mystisk vis. Det var ikke sjovt det tog computeren 15 min at starte op og alt kørte i slow-motion :o(
Avatar billede resten Nybegynder
25. april 2002 - 18:22 #13
Jeg ville også mene det ville tage sin tid.
Avatar billede praetorian Nybegynder
25. april 2002 - 18:25 #14
når jeg fjerner min Swapfil/page fil (whatever) i win98 gør der ikke den store hastigehdsforskel idet at der kun er 256 MB ram totalt i maskinen, men jeg skal så også ud og have købt noget mere.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 19:07 #15
hentet fra Hjælp i XP

Hvis du vil slette en sidefil, skal du indstille både størrelsen ved start og den maksimale størrelse til nul, eller også skal du klikke på Ingen sidefil. Microsoft anbefaler på det kraftigste, at du ikke deaktiverer eller sletter sidefilen.
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 20:34 #16
Okay det vil jo så sige at man skal ikke deaktivere sidefilen, men så er vi jo tilbage til mit egentlige spørgsmål.
Så kan det lade sig gøre???
Og virtus jeg har ikke glemt dit svar men jeg vil lige være sikker inden jeg accepterer eller afviser.
Avatar billede curtsen Nybegynder
25. april 2002 - 21:49 #17
Du kan godt slå din pagefil fra...
det kræver bare minimum 1gb ram..

Det kører fint bortset fra enkelte programmer som forventer at finde en pagefil..
feks. photoshop 6 (det kan være det bare er mig og photoshop der er uvenner)

JEg kører uden pagefil med 1gb ram og det virker fint...
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 22:01 #18
curtsen> Ja det er jo meget fint men....
Det var ikke helt det jeg fiskede efter og jeg har desværre kun 512MB men overvejer at købe mere, men kun hvis man kan ligge den ski** page-file på et ram-drev ellers virker det lidt som spild af penge, for der er vel stadig en grænse for hvor meget ram windows kan håndtere...

Men hvad nu hvis man ændre sin page-file til ram-drevet når windows er startet op og så ændre den tilbage eller slår den fra inden man slukker / eller bare aldrig slukker den???
Så vidt jeg husker skal man da ikke genstarte efter at man har ændret på sin page-file.
Men hvis man nu gør det her, er der så nogen der ved om det overhovedet hjælper noget?? Eller om jeg bare spilder Jeres tid....
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 22:33 #19
hmmm ups man skal genstarte hvis man ændre i sin sidefil, bare ikke hvis man laver en til på et andet drev.... men efter som jeg vil slette den og op rette en ny så skal der genstartes.
og så har jeg lidt problemer med at deaktivere sidefilen...
den forsvinder sku ikke selvom man ber' den pænt om det
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 22:51 #20
Nå men nu kører det...
Jeg har med ram-disk fra http://www.xp-erience.org/out/misc/ramdisk.zip
lavet et ram-drev som simulerer en almindelig HD, så har jeg defineret en lille page-file på c drevet på 50MB og resten på mit ram-drev L: så håber jeg bare at den køre mest fra ram-drevet :0)
Så nu må jeg jo bare se om det overhovedet hjælper noget.
Avatar billede davz Nybegynder
25. april 2002 - 22:54 #21
Øhhmm tak for hjælpen allesammen jeg vil lige lade spørgsmålet stå åbent lidt endnu, får at se om der er en der har en meget bedre idé.
Og så vil jeg dele pointne ud..
Er der mulighed for at dele dem mellem dem der har svaret eller skal jeg bare vælge en af dem/Jer??
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 22:55 #22
du kan dele dem ud til flere eller til en enkelt, hvis svar var mest korrekt.
Avatar billede resten Nybegynder
25. april 2002 - 22:56 #23
Du deler dem bare ud på dem som du syntes skal have point som tak for hjælpen og dette gøres under avanceret.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 23:03 #24
resten> ku' være at vi sku' lægge et svar ;o)
Avatar billede resten Nybegynder
30. april 2002 - 12:52 #25
:-)