Avatar billede Lasse Novice
30. juni 2000 - 11:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder i W2K

Ja, det er sådan at jeg er på et intranet. Jeg har ngoet som jeg gerne vil share, men kan ikke finde ud af det. På nettet er der både 2000 maskiner, 98, 95, og MACS. Jeg har fundet ud af at det er noget med rettigheder, men når jeg går ind under, HVEM DER HAR RETTIGHEDER, kommer der en liste over
MIN COMPUTER(navnet herpå)
INTRANETTET(navnet herpå)

Under MIN COMPUTER er der:

Nogle navne hvor billedet til venstre er 2 hoveder.(system, everyone etc.)
Nogle navne hvor billedet til venstre er 1 hoved.(kun 2: guest, administrator)
Nogle navne hvor billedet til venstre er 2 hoveder med en comp. i baggrunden.(power users, replicator etc.)

Under INTRANETTET er der:
Nogle navne hvor billedet til venstre er 2 hoveder - det samme som i foregående
Nogle navne hvor billedet til venstre er computer: det er alle dem som bruger Win2000.

Er der nogen som kan forklare foreskellen?
Avatar billede nille Nybegynder
30. juni 2000 - 22:17 #1
Hvor er det helt præcist at du ser det der henne?

For mig virker det umiddelbart lidt uigennemskueligt.....:o)
Avatar billede Lasse Novice
01. juli 2000 - 01:11 #2
højre klik på et bibliotek. Tryk sharing. Vælg fanebladet sharing. Tryk knappen permissions. Tryk knappen add...

Her kan du under "look in" vælge om det skal være på MIN COMPUTER eller INTRANETTET.
Avatar billede nille Nybegynder
01. juli 2000 - 11:31 #3
Intranettet er navnet på din arbejdsgruppe på netværket hvis jeg ikke tager helt fejl?

De navne som der er på din computer, er dem som du har oprettet i Windows' egen brugerddatabase.
Og dem der er på Intranettet er dem som du selv skriver er WIndows 2000 computere. Desuden gætter jeg på at hvis du har en domain controller, vil brugernavnene derfra blive listet på "Intranettet"
Avatar billede Lasse Novice
01. juli 2000 - 12:28 #4
ja du har helt ret med INTRANETTET.

Men, hvis jeg nu gerne vil share noget til en 95 maskine, hvordan fanden gør jeg så det?
Avatar billede nille Nybegynder
01. juli 2000 - 14:02 #5
Så går du ind under Control Panel | Users and Passwords
Så vælger du fanebladet "Advanced"
Og trykker på knappen "Advanced" under Avanced User Mangement.

Der ser du en bibliotekslignende struktur med Administrator og Guest
Så højre klikker du på Users og klikker på New User...

Og skriver det lokale -->> LOGIN NAVN <<-- på win95 computer som brugernavn, hvis der er password indtastes også dette.

En nemmere løsning ville være at aktivere Guest kontoen. Så har alle adgang til computeren fra netværket uden at du behøver at oprette bruger til hver enkelt.
Avatar billede Lasse Novice
01. juli 2000 - 14:12 #6
mange tak....
Avatar billede Lasse Novice
01. juli 2000 - 14:13 #7
Men så skal guest vel være en af dem som har permission ik'?
Avatar billede nille Nybegynder
01. juli 2000 - 17:37 #8
som standard er permision sat til everyone....så det er ikke nødvendigt.

Brugeren skal bare være oprettet i databasen....