Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. april 2002 - 10:45 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

mail - evt. virus?

Hvad sker der med denne mail. Modtog den i går over webmail (opasia). Læg mærke til at retur-adr.ikke er den samme som from-adr.
Er det en virus eller orm fra en anden computer?

Return-Path: <anja-henrik@get2net.dk>
Received: from richardson.uni2.net ([130.227.52.104]) by fepF.post.tele.dk(InterMail vM.4.01.03.23 201-229-121-123-20010418) with ESMTP id <20020423201719.CZUB6037.fepF.post.tele.dk@richardson.uni2.net> for <henrikmelgaard@mail.dk>; Tue, 23 Apr 2002 22:17:19 +0200
Received: from Ofischg (p306-085.ppp.get2net.dk [195.47.151.85])by richardson.uni2.net (8.11.6/8.11.6) with SMTP id g3NKHIu10591 for <henrikmelgaard@mail.dk>; Tue, 23 Apr 2002 22:17:18 +0200
Date: Tue, 23 Apr 2002 22:17:18 +0200
Message-Id: <200204232017.g3NKHIu10591@richardson.uni2.net>
From: khp101 <khp101@hotmail.com>
To: henrikmelgaard@mail.dk
Subject: En brugt
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;boundary=D85Oa9K19826Sn07OQ
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
24. april 2002 - 10:47 #1
Du kan sagtens sætte en anden retur adresse på. Jeg skal ikke kunne sige om det er en Virus, men tror det næppe Ebbe, Jeg benytter selv en anden retur adresse, Det gør det lidt lettere at holde styr på min e forretningsmail
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. april 2002 - 10:49 #2
Hvordan kan jeg så modtage sådan en mail jeg kender ingen af de to mail-adr..
Og emnet er det eneste der står "En brugt". Alligevel fylder mailen 4 Kb, hvilket må siges at være meget, når der ikke står andet!
Avatar billede delwin Nybegynder
24. april 2002 - 10:49 #3
Det er en virus ja.. Vi får dem i stor stil på arbejde.. :-) De bliver heldigvis sorteret ud..

Der er 2 ting i den header der viser det..

1. den er sendt gennem richardson.uni2.net
2. return-path er en get2net adresse

De to ting sammen passer på den virus.. Ved desværre ikke hvad den hedder.. men den er sikkert ikke rar.. :-)
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. april 2002 - 10:52 #4
Hvorfor er det en virus hvis den er sendt igennem richardson.uni2.net?
Avatar billede jenschr Nybegynder
24. april 2002 - 10:52 #5
Der er ikke større sandsynlighed for at denne mail indeholder en virus/orm end de andre mails du modtager.

Afsenderen har bare skrevet en anden From-adresse end return-to-adressen. Mailen er sendt fra en maskine på get2net's net, hvilket passer meget godt med return-to adressen.
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. april 2002 - 10:54 #6
Jenschr>> Men hvorfor modtager jeg sådan en mail?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
24. april 2002 - 10:54 #7
delwin>>>det var da en påstand der var til at tage at føle på

ALARM !!!!! ALLE UNI2´s KUNDER, UDSENDER VIRUS NÅR DE MAILER. Hm,mmmmm

Mund dog

MC
Avatar billede delwin Nybegynder
24. april 2002 - 10:55 #8
det er heller ikke nødvendigvis en virus bare fordi den er sendt gennem richardson.uni2.net.. men men.. sammen med at return-path peger på en get2net adresse er sansynligheden ret stor..

Vi får 30-40 mails der ligner den der fuldstændig hver dag.. og har fået det de sidste 2-3 dage.. og de indeholder virus..

men okay.. uden at kunne kigge lidt mere på mailen kan jeg ikke sige 100% om der er virus i den.. men jeg ville ikke tage noget chancer på den der..
Avatar billede delwin Nybegynder
24. april 2002 - 10:57 #9
mc.lucifer - Det var vel egentlig ikke en særlig konstruktiv kommentar..
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. april 2002 - 10:57 #10
Skal lige siges at der ikke er nogle vedhæftede filer med og ikke er noget tekst udover emnet!
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
24. april 2002 - 10:58 #11
Uni 2 og Get2net ligger i samme bygning og sikkert også i samme Lan sååå mund ikke der er en sammenhæng

MC
Avatar billede delwin Nybegynder
24. april 2002 - 10:59 #12
fuldstop.. er der heller ikke noget i e-mailens source..?? ud over headeren altså..
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
24. april 2002 - 10:59 #13
har du prøvet at læse mailen i dit Webmail system, jeg tror næppe ebbe at den er så farlig

MC
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. april 2002 - 11:03 #14
Jeg kører kun med webmail, det jeg egentlig bare ønsker at vide er om man kan se om det er en virus fra en anden pc, eller om det er en mail som er rettet til mig?
Avatar billede delwin Nybegynder
24. april 2002 - 11:07 #15
jeg vil med denne sidste kommentar trække mig fra denne tråd.. gider ikke høre på meningsløse kommentarer der ikke har noget formål ud over at styrke forfatterens ego..

Du kan ikke komme ind og se den originale e-mail source gennem en almindelig webmail client.. De viser jo bare mailen som et html dokument..

Så der kommer nok aldrig noget endeligt svar på dit spørgsmål..
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. april 2002 - 11:10 #16
ok, men tak for hjælpen alligevel.
Håber det er ok i deler i porten, og stadig kan være gode venner *S*
Avatar billede perhaps Nybegynder
24. april 2002 - 11:47 #17
Ja, men sådan noget som man ikke ved noget om deleter man da bare, ik' sandt? Hos mig: Kender jeg ikke afsender så bliver de deletet og ingen undtagelser. Måske går jeg glip af noget jeg skulle have haft. Det er bare ærgerligt.
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. april 2002 - 11:57 #18
perhaps>> Skulle det ikke være lige meget når man kører webmail, man henter jo i denne forstand ikke noget ned på sin pc, andet end html-sider, men er der vedhæftet filer holder jeg mig også langt væk, hvis det er fra nogen jeg ikke kender.
Avatar billede perhaps Nybegynder
24. april 2002 - 13:05 #19
Ikke alle webmailudbydere har en virusscanner tilknyttet og hvor gode er de?? Jeg har i hvert fald set et svigt, hvor en badtrans røg lige igennem.

Læs lige her (fra Jubiis Virusbasker):
Det er simpelthen for meget arbejde. Mange
webmail-tjenester, der i blandt http://post.jubii.dk/
renser posten for virus og er som regel så opdaterede, som
de kan være. (bed du mærke i den: er som regel så opda....tilføjet af perhaps)

Men så er der bagdelene ved det. Webmail er langsomt at
arbejde med i forhold til et postprogram. Det kræver også,
at man er koblet op hele tiden. Uøkonomisk og frustrerende
langsomt med et 56k-modem. (citat fra jubiis Virusbasker)
Avatar billede perhaps Nybegynder
24. april 2002 - 13:08 #20
Du downloader den mail du åbner, også selv om det er en webmail. Tag endelig ikke fejl af det.