Avatar billede echelon01 Nybegynder
23. april 2002 - 17:37 Der er 7 kommentarer

Skal jeg bruge NAT?

Jeg vil lave en server, hvor mit toplevel domæne peger på. En klient skal herefter kunne gå ind på computer1.domæne.dk, og min server skal så forwarde pakkerne fra computer1 på mit lan. Hvis en klient går ind på computer2.domæne.dk, skal min server forwarde pakkerne fra computer2, osv..
  Spørgsmålet er bare om jeg skal bruge NAT, eller noget andet - Jeg kunne forestille mig noget med noget DNS-NAT-sjov-noget...
Avatar billede tody Nybegynder
23. april 2002 - 17:47 #1
Hvilken server har du tænkt dig at sætte op?
Avatar billede echelon01 Nybegynder
23. april 2002 - 18:41 #2
Hvilken server? Hvad mener du?
Avatar billede tson Nybegynder
23. april 2002 - 22:51 #3
Den mest almindelig form for NAT er en mange-til-1 mapning, sådan at de NAT'ede maskiner deler en enkelt officiel IP adresse. Hvis du benytter dig af denne løsning kan du ikke alene med NAT få forwardet klienternes requests rigtigt, da maskinerne ikke har en entydig adresse set fra Internettet. Hvis det drejer sig om f.eks. http requests kan du opsætte en proxy server som delegere til de andre maskiner. Alternativt kan du bruge en-til-en NAT, men hvorfor skulle du gøre det?

Hvis du vil have generel IP adgang fra Internettet til dine lokale maskiner kommer du ikke uden om at du skal have et lille subnet med officielle IP adresser. Hvis dine behov er mere begrænsede kan du bruge port-forwarding, hvor specificikke porte på den kendte host forwardes til de NAT'ede, eller en http proxy som nævnt ovenfor, hvis det drejer sig om http adgang.

Prøv at komme med nogle flere detajler, hvis du ikke er tilfreds med svaret :-)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
23. april 2002 - 22:56 #4
det du efterlyser kan ikke lade sig gøre med nat...

har du to maskiner bag en router (dvs at du kun har een extern ipadresse) kan det slet ikke lade sig gøre... er der derimod tale om, at du har din egen maskine som du vil have til at hedde computer1.domæne.dk og din onkel georg i nørre sneddde skal have computer2.domæne.dk til at pege på sin maskine (ip-adresse), så kan det sagtens lade sig gøre...

de du så skal gøre, er at sætte en DNS A-record op til at pege på hver af disse maskiner... tal med din DNS/domæne-udbyder om dette...
Avatar billede tody Nybegynder
24. april 2002 - 12:03 #5
Hvis du har tænkt dig at sætte en server op, må du også havde overvejet hvilken server det skal være!!
Det som du efterlyser er ikke en NAT funktion men noget du skal sætte op i din webserver.
Dvs. at din webserver ikke henter siden lokalt på sin egen harddisk, men fra et sted på en maskine i dit netværk.
Avatar billede echelon01 Nybegynder
24. april 2002 - 12:29 #6
Jeg spørger også OM jeg skal bruge nat...

Tody, jeg er godt klar over det er noget med virtuelle servere i fx Apache, men indtil videre har jeg jo ikke snakket noget om websider, eller i det hele taget http-protokollen...
Avatar billede tody Nybegynder
24. april 2002 - 12:42 #7
Det er rigtigt at det har du ikke nævnt noget om! Men da du ikke nævnte noget om hvad helt præsist det er du skal bruge det til, tog jeg det som en selvfølge at det var http trafik du snakkede om da det er det man i langt de fleste tilfælde bruger domænenavne til.
Det var faktisk derfor jeg spurte om hvad det var for en server du ville bruge.
Men any way så er jeg nok ikke lige den der ved helt precist hvad der skal til at løse dit problem, udover at med den teknologi vi har idag burde det kunne lade sig gøre. Muligvis kan du prøve at kikke på det her http://netfilter.samba.org/ det kan muligvis klare opgaven.